SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK
COUNTY OF WESTCHESTER

X
ELENA RUTH SASSOWER, individually, and as
Coordinator of the Center for Judicial Accountability, Inc.,
CENTER FOR JUDICIAL ACCOUNTABILITY, INC.,
and The Public as represented by them,
Index #05-19841

Plaintiffs,
Affidavit in Opposition to
Defendants’ Motion to
Dismiss and in Support of
Plaintiffs’ Cross-Motion for
Sanctions, Referrals,
Disqualification, Default
Judgment, Summary

Judgment & Other Relief
-against-

THE NEW YORK TIMES COMPANY, The New York Times,
ARTHUR SULZBERGER, JR., BILL KELLER,

JILL ABRAMSON, ALLAN M. SIEGAL, GAIL COLLINS,
individually and for THE EDITORIAL BOARD,

DANIEL OKRENT, BYRON CALAME, MAREK FUCHS,
and DOES 1-20,

Defendants.

STATE OF NEW YORK )
COUNTY OF WESTCHESTER ) ss.:

ELENA RUTH SASSOWER, being duly sworn, deposes and says:

1. T am the plaintiff pro se in the above-entitled action for libel and journalistic
fraud, fully familiar with all the facts, papers, and proceedings heretofore had.

2. I submit this affidavit in opposition to Mr. Freeman’s April 13, 2006 motion to
dismiss the complaint and in support of the relief sought by plaintiffs’ cross-motion. As

particularized by this affidavit and by plaintiffs’ accompanying memorandum of law, which I




incorporate herein by reference, swearing to, and reiterating, such factual assertions as therein

set forth, Mr. Freeman’s motion is a fraud on the court, requiring this Court to not only deny

the motion, but to discharge its mandatory disciplinary responsibilities to the fullest by

imposing maximum costs and sanctions, by making appropriate disciplinary referrals, and by

disqualifying Mr. Freeman and The New York Times Company Legal Department from

appearing as counsel to defendants. Such is fully warranted by the record herein, as likewise

the granting of a default judgment against the non-appearing defendants and notice to the

appearing defendants that the Court is converting Mr. Freeman’s dismissal motion to one for

summary judgment in plaintiffs’ favor, with further notice to defendants that the Court will be

determining whether The Times must be required to remove its front-page motto “All the

News That’s Fit to Print” as a false and misleading advertising claim.
3. For the convenience of the Court, a Table of Contents follows:

TABLE OF CONTENTS

MR. FREEMAN’S AFFIDAVIT IN SUPPORT OF DEFENDANTS’ MOTION TO

DISMISS IS ITSELF A FRAUD ON THE COURT.......ccovvmmmmmemieeeeoseeeeeee

PLAINTIFFS® ENTITLEMENT TO SANCTIONS AGAINST MR. FREEMAN,
THE NEW YORK TIMES COMPANY LEGAL DEPARTMENT, AND
DEFENDANTS, AS WELL AS APPROPRIATE DISCIPLINARY REFERRALS

AGAINST THEM ....ooiiiiiiiiiiiieien e

PLAINTIFFS’ ENTITLEMENT TO MR. FREEMAN’S DISQUALIFICATION
AND THAT OF THE NEW YORK TIMES COMPANY LEGAL

DEPARTMENT ......oototneeeeeescinentsssens s sssssesemsesmsssesssesssmse s e eee

PLAINTIFFS’ ENTITLEMENT TO A DEFAULT JUDGMENT AGAINST THE
NON-APPEARING DEFENDANTS AND, ADDITIONALLY, TO CONVERSION
OF MR. FREEMAN’S DISMISSAL MOTION TO ONE FOR SUMMARY

JUDGMENT AGAINST THE APPEARING DEFENDANTS........ooveoemeoooeeenn

-----




MR. FREEMAN’S AFFIDAVIT IN SUPPORT OF DEFENDANTS’
MOTION TO DISMISS IS ITSELF A FRAUD ON THE COURT

3. Although the first paragraph of Mr. Freeman’s four-paragraph affidavit

identifies that he is “Assistant General Counsel of The New York Times Company” and “fully
familiar with the facts set forth herein”, his three subsequent paragraphs offer few facts — with
none substantiating the material factual representations made by his memorandum of law.

4. This deficiency is all the more noteworthy in view of Mr. Freeman’s august
credentials, as reflected by the printed program I received at the November 16, 2005 panel
discussion at New York University Law School in which he participated, “Freedom of the
Press or License to Libel: Balancing Freedom of the Press with an Individual’s Right to
Protect ‘A Good Name’ from Defamatory Statements” (Exhibit U)' - referred to at 125-6 of
the verified complaint. Mr. Freeman, a cum laude graduate of Harvard Law School (class of
*75), is described as:

“Assistant General Counsel of The New York Times since 1992, In that
capacity, he is primarily responsible for the Company’s litigations. He is also
involved in newsroom counseling... He worked. . .for the Company’s affiliated
newspapers and broadcast properties as well, since he began working for The
Times in 1981. Prior to coming to The Times, Mr. Freeman was an associate
at the New York law firm of Cahill Gordon & Reindel, where he represented
The Times in litigation in several significant cases.

Mr. Freeman is chair of the American Bar Association’s Litigation
Section’s First Amendment and Media Litigation Committee. He is also the
immediate past chair of the ABA’s Forum on Communication Law. From
1992 to 1995, Mr. Freeman was chairman of the New York State Bar
Association Media Law Committee. ..

He is a frequent lecturer and moderator of panels on First Amendment
issues and has been on the Practicing Law Institute’s Communications Law
faculty since 1985. He also was founder and remains co-chair of the Boca

This affidavit continues the sequence of exhibits annexed to the verified complaint.

3




conference, a winter meeting bringing together 250 media attorneys
nationwide....

...from 2001 to 2003 [he] was co-chair of [the ABA’s] Task Force on
the Public Perception of Lawyers.
Since 1998, Mr. Freeman has been an adjunct professor at New York

University. He teaches media law courses to both undergraduates and graduate
journalism students...”

5. With respect to the second paragraph of Mr, Freeman’s affidavit, identifying the
defendants on whose behalf his dismissal motion is made, Mr. Freeman offers no facts to
support the bald claim in footnote 1 of his memorandum of law that defendants OKRENT and
FUCHS are “not New York Times Company employees and have not been properly served”.
Indeed, his affidavit’s second paragraph fails even to repeat the claim — with the consequence
that his memorandum of law is completely non-probative as to the basis upon which The New
York Times Company Legal Department is not appearing for defendants OKRENT and
FUCHS. As a seasoned litigator, Mr. Freeman is presumed to know that such factual
assertions in his memorandum have no probative value unless presented in a swomn document,
such as an affidavit, subject to the penalties of perjury — not a memorandum of law, which is
unsworn,

6. The absence of any substantiating statement in Mr. Freeman’s affidavit
pertaining to defendants OKRENT and FUCHS is all the more deceitful when seen against the
long history of my attempts to obtain the cooperation of The New York Times Company Legal
Department in effecting service upon these two defendants. Such history, spanning from
November 1,2005 to March 2, 2006, is chronicled by my correspondence with the Company’s
Legal Department, annexed to the verified complaint as Exhibits T-8 — T-22.

7. The history subsequent to my aforesaid March 2, 2006 letter (Exhibit T-22), to




which there was no response, is as follows:

(@) On March 9, 2006 (Exhibit X-1), following receipt of Mr. Freeman’s March 1,
2006 notice of appearance and demand for complaint (Exhibit W), I requested that he clarify
whether, by his not appearing for defendant FUCHS, he was claiming that “229 West 43™
Street, New York, New York 10036” was not FUCHS’ “actual place of business”. I also asked
whether, by his not appearing for defendant OKRENT, upon whom substituted service had
been effected at his home address, plaintiffs should infer that OKRENT would be represented
by separate counsel.

(b) Mr. Freeman’s answer, by letter dated March 14, 2006 (Exhibit X-3), was that
The New York Times Company Legal Department was not appearing for defendants FUCHS
and OKRENT “because they are not employees of The New York Times Company and we are
not in the position to accept service for them” and further, that it was his “understanding” that
OKRENT had “not properly been served and, hence, there is no reason for him to appear in
this proceeding at this time”.

(c) Ithereupon responded, by letter dated March 17, 2006 (Exhibit X-4):

“The issue is NOT whether Mr. Fuchs and Mr. Okrent are ‘employees of The

New York Times’ or whether The Times is ‘in the position to accept service

for them’....CPLR 308(2) does not require that they be ‘employees’ and allows

for substituted service on any ‘person of suitable age and discretion’.

As for Mr. Fuchs, the only relevant question is the one explicitly set forth by
my March 9™ letter:

‘whether, by your not appearing for defendant Marek Fuchs,
you are now claiming that 229 West 43" Street, New York,
New York 10036 is not his ‘actual place of business’.
(underlining in...original letter).

What is your answer? ...




As for Mr. Okrent, my March 9™ letter explicitly identified that ‘we effected
substituted service at his home address’....are you claiming that Mr. Okrent’s
residence address is not 645 West End Avenue, New York, New York 10025

and that our substituted service upon him did not comply with the requirements
of CPLR 308(2)?” (capitalization and underlining in the original letter)

(d  Mr. Freeman did not answer these inquiries.

7. It is against this backdrop that Mr. Freeman, by his first footnote to his
memorandum of law, continues the deceit challenged by my March 17, 2006 letter (Exhibit X-
4) in baldly purporting that “Messrs Okrent and Fuchs are not New York Times employees and

have not been properly served.”

8. With respect to the third paragraph of Mr. Freeman’s affidavit, purporting that

his annexed Exhibit A is “a portion of the transcript of Confirmation Hearings on Federal
Appointments before the U.S. Senate Judiciary Committee of May 22, 2003 at which Ms.
Sassower was arrested”, such is an outright fraud on the court, as Mr. Freeman well knows,
being “fully familiar with the facts set forth herein”.

9. Mr. Freeman’s “portion of the transcript” are actually two pages from the
Senate Judiciary Committee’s June 25, 1996 confirmation hearing — and there is no way that
Mr. Freeman was unaware of this. First, the attached pages themselves reflect “citizen
opposition” not to Judge Richard Wesley, but to Judge Lawrence Kahn. Second, the
handwritten numbers “47” and “48” appearing at the upper right of these two transcript pages
were written by me and reveal, by their sequencing, that these pages were taken from CJA’s

July 3, 2001 letter to New York Home-State Senator Charles Schumer, to which, with the

2 Mr. Freeman’s only response was to that portion of my March 17, 2006 letter as pertained to his

wilful and deliberate failure to serve me with a copy of his March 1, 2006 notice of appearance and




official transcript title page, they were Exhibit H. The title page that Mr. Freeman has chosen
not to include identifies the June 25, 1996 hearing date — and bears my handwritten numbering
“467, along with my handwritten notation “Exhibit ‘H’”. A copy is annexed hereto as Exhibit
AA-1.

10. Mr. Freeman accessed this FExhibit H from CJA’s website,

www.judgewatch.org — most likely from the “Paper Trail to Jail”, where it is posted as an

enclosure to my May 21, 2003 memorandum-letter to Capitol Police and clearly identified as
“transcript pages from the Senate Judiciary Committee’s June 25, 1996 confirmation
‘hearing’”. A copy of the “Paper Trail to Jail” as it appeared during Mr. Freeman’s
preparation of his dismissal motion is annexed hereto as Exhibit AA-2 (see p. 2).

11. It must be noted that in selecting the two pages from the June 25, 1996
transcript to put before the Court on the pretense that they are from May 22, 2003, Mr.
Freeman was passing over the actual transcript of the Senate Judiciary Committee’s hearing of
that date — and, more importantly, the videotape of the May 22, 2003 hearing — readily-
accessible from “The Paper Trail to Jail”” and from other pages of the website, particularly via
the link marked “The Celluloid DNA: Videotape and Still-Frame Analysis of US Senate
Judiciary Committee’s May 22, 2003 ‘hearing’” (Exhibit AA-2,atp.3) Such primary source
documentary evidence establishes the complete truth of my analysis of paragraphs 2, 6-7 of
FUCHS’ column — annexed to the complaint as Exhibit A — and the falsity of Mr. Freeman’s
bald claims in his memorandum that FUCHS?’ account of what took place at the May 22, 2003

hearing on Judge Wesley’s confirmation was “a fair and accurate summary of what appeared

demand for complaint. In an envelope postmarked March 20, 2006 (Exhibit X-5), he served me with

7




in official government documents” (at p. 3); and “supported by the official record” (at p. 19).
These unsworn claims have no probative value and Mr. Freeman does not repeat them, under
oath, in his affidavit where they would -- reflective of his knowledge that such would subject
him to prosecution for perjury as the actual transcript and videotape do NOT substantiate
FUCHS’ account.

12.  Likewise, in annexing his Exhibit B — the transcript of my June 28, 2004
sentencing before D.C. Superior Court Judge Brian Holeman -- Mr. Freeman conspicuously
does not claim, let alone show, that it demonstrates that FUCHS’ account of my sentencing is
“a fair and accurate summary”. It is not a “fair” summary. Rather, it is a one-sided account,
whose omission of what I said during the sentencing proceeding, either by direct quote or
paraphrase, is compounded by FUCHS’ omission of what I told him about it during his
telephone interview of me.

13. Asfor Mr. Freeman’s concluding words, “Further affiant sayeth not.”, implying
that anything more is superfluous, this is a deceit. As hereinabove shown, his affidavit is
wholly insufficient and, with respect to his Exhibit A, outrightly fraudulent.

PLAINTIFFS’ ENTITLEMENT TO SANCTIONS AGAINST MR. FREEMAN,
THE NEW YORK TIMES COMPANY LEGAL DEPARTMENT,
AND DEFENDANTS, AS WELL AS APPROPRIATE DISCIPLINARY
REFERRALS AGAINST THEM

14. On April 17, 2006, following receipt of Mr. Freeman’s dismissal motion,
returnable May 8, 2006, with answering papers required seven days earlier, fo wit, May 1,
2006, I faxed and e-mailed him a letter requesting his consent to a 30-day adjournment

(Exhibit Z-1). He faxed his consent, the next day (Exhibit Z-2), stating that I should advise

such copy ~ unaccompanied by any coverletter.

8




the assigned judge that my time to answer his motion was now June 1, 2006.

15, By letter dated May 1, 2006, entitled “RE: NOTICE OF INTENT TO SEEK
SANCTIONS AGAINST YOU” (Exhibit Z-3), I advised that I could not adjourn his dismissal
motion, as it was not on any court calendar. Annexinga copy of the computerized record from
the Clerk’s office, the letter recited my belief, based on that record and what I was told by staff
at the Clerk’s office, that Mr. Freeman had not filed the motion, nor purchased an RJL, as he
was required to do before serving his motion. 1 further stated, based on discussions with the
attorney advising pro se litigants, that it appeared that his dismissal motion was “a nullity” and
that “technically” he was “in default”. I informed him that if he now purchased an RJI and
moved to be relieved of the default so as to file his dismissal motion, [ would cross-move for
sanctions against him pursuant to NYCRR §130-1.1 and Judiciary Law §487 and for an order
referring him to disciplinary authorities for knowing and deliberate violation of New York’s
Disciplinary Rules of the Code of Professional Responsibility, NYCRR §1200.3 [DR 1-102:
“Misconduct”] and §1200.33 [DR 7-102: “Representing a Client Within the Bounds of the
Law”]. This, because

“the motion, from beginning to end, is fashioned on flagrant falsification and

material omission of the complaint’s pleaded allegations and on law either

inapplicable by reason thereof or itself falsified by your motion. Indeed, your
dismissal motion is nothing less than a fraud on the court. This includes your
supporting affidavit which — in contravention of the standard governing

motions to dismiss for failure to state a cause of action — annexes, as Exhibit A,

what it purports to be “a portion of the transcript of Confirmation Hearings on

Federal Appointments before the U.S. Senate Judiciary Committee of May 22,

2003 at which Ms. Sassower was arrested” — but which, in fact, are the final

two pages of the Senate Judiciary Committee's June 25, 1996 confirmation
hearings, obtained from CJA's website.”

I further stated:




“I am prepared to waive your default -- but only to allow defendants to answer

the verified complaint. Such answer should be by counsel who is not, as you

are, among the defendant DOES 1-20 and thereby disqualified for interest and

susceptible to discipline for violation of NYCRR §1200.20 [DR 5-101:

“Refusing Employment When the Interests of the Lawyer May Impair

Independent Professional Judgment”].”

The letter closed by requesting Mr. Freeman’s prompt response by fax and e-mail so
that I would know how to proceed.

16.  Ireceived no response from Mr. Freeman until Friday, May 12, 2006, when his
letter dated Monday, May 8, 2006, arrived by regular mail (Exhibit Z-4). It stated that the

“motion to dismiss and the RJI have properly been served and filed in

Westchester Supreme Court. There may have been some sort of confusion in

the clerk’s office because at least one judge apparently has recused him/herself

but there is no question that the motion is now properly before the court.”

17.  Mr. Freeman’s letter altogether ignored my assertion as to the sanctionable
nature of his dismissal motion, except to admit that he had annexed the “the wrong
congressional transcript” to his affidavit. He gave no explanation as to how this “wrong”
transcript might have been annexed, other than to infer that such had been procured from
CJA’s website, conceding that the May 22, 2003 transcript is “also” posted there. He did not,
however, state that he would take any immediate steps pertaining thereto, but only that he
would “submit the proper transcript to the court at an appropriate time.”

18. By letter to Mr. Freeman dated May 23, 2006, entitled “RE: Cross-motion for
sanctions, etc. against you, The New York Times Company Legal Department, & defendants”
(Exhibit Z-5), I objected to what I considered his further litigation misconduct and further

stated, with respect to his dismissal motion, that I would be making the cross-motion for

sanctions and disciplinary referral indicated by my May 1* letter. The final paragraph read:

10




“So that you there is no question that your fraudulent dismissal motion is with
the knowledge and consent of your supetiors in the New York Times Company
Legal Department, as well as of the defendants — both those for whom you
have appeared and for whom you should have appeared, all of whom are, in
fact, your co-defendants -- please apprise them that my cross-motion will also
be directed against them.”

19.  Mr. Freeman’s e-mailed response, dated May 23, 2006 (Exhibit Z-6), was to
baldly deny my “allegations of flagrant falsification, etc.”

PLAINTIFFS’ ENTITLEMENT TO MR. FREEMAN’S DISQUALIFICATION
AND THAT OF THE NEW YORK TIMES COMPANY LEGAL DEPARTMENT

20.  Mr. Freeman’s misconduct, as hereinabove chronicled and particularized by
plaintiffs’ accompanying memorandum of law, are demonstrative of the fact that Mr. Freeman
and The New York Times Company Legal Department must not only be sanctioned and
referred to disciplinary authorities, but disqualified on conflict of interest grounds and because
they are necessary witnesses herein.

21.  Theyare, in actuality, co-defendants — being among DOES 1-20. These DOES
are expressly identified by 15 of the complaint as including “legal personnel...at The New
York Times and/or THE NEW YORK TIMES COMPANY who have collusively participated
in, aided and abetted, and/or acquiesced in” The Times’ pattern and practice of journalistic
fraud and who bear responsibility for FUCHS’ column, including by “wilfully fail[ing] to
undertake appropriate review and correction, necessitating this lawsuit.” Such misconduct, as
it relates directly to Mr. Freeman, is summarized at 99125-138 and fully documented by the
referred-to correspondence ammexed as Exhibits T-1 — T-22 to the complaint.

22.  Reflecting Mr. Freeman’s guilty knowledge that he and the Legal Department

are among DOES 1-20 is his omission of an appearance for them when he filed his March 1,

11




2006 notice of appearance and demand for complaint (Exhibit W)’. Such omission was
notwithstanding The New York Times Company’s paralegal Edward Bohan accepted
substituted service for the DOES on February 14, 2006 (Exhibit V-2). All aspects of that
service, including subsequent mailing to the DOES c/o The New York Times Company Legal
Department, were in my presence.

23.  Nor does Mr. Freeman mention the DOES in his dismissal motion. This
includes, in particular, footnote 1 of his memorandum of law (at p. 1), where he accounts for

ALL the other defendants except the DOES.

24.  As summarized by 99125-138 and documented by the referred-to
correspondence annexed as Exhibits T-1 — T-22 to the complaint, The New York Times
Company Legal Department had notice, since November 2005, of my analysis of the FUCHS’
column (Exhibit A) and my correspondence to defendants KELLER and CALAME based
thereon (Exhibits Q-S). Nonetheless, it rebuffed, my good-faith efforts to secure appropriate
and independent review with flagrant dishonesty and unprofessional conduct, spurning my
entreaties on behalf of New York Times Company shareholders, of which I am one. It thereby
made inevitable a lawsuit which was then only a filed summons with notice — needlessly
bringing upon the shareholders a litigation whose costs they would bear: “tens, if not hundreds
of dollars in legal fees, potentially millions of dollars in damages — and attendant negative

publicity that would cause the value of New York Times Company stock to tumble” (Exhibit

3 Prior thereto, my January 24, 2006 letter to Solomon B. Watson, TV (Exhibit T-16, p. 2) — to

which Mr. Freeman was an indicated recipient -- afforded notice that he was among the DOES, with
my January 30, 2006 letter to Rhonda Brauer (Exhibit T-18, p. 1), providing further specificity as to his
disqualifying conflicts of interest. See Y§27-31 infra.

12




T-1,p. ).

25. Noindependent attorney, with such expertise in libel law as Mr. Freeman and
his colleagues and superiors in The New York Times Company Legal Department -- Senior
Counsel McCraw, Senior Vice President/Chief Legal Officer Solomon B. Watson, IV and
Corporate Compliance Officer/Senior Counsel Rhonda Brauer — have, could fail to have
recognized that a lawsuit based on my analysis of the FUCHS’ column (Exhibit A) and my
correspondence with defendants KELLER and CALAME based thereon (Exhibit Q-S) would
present viable causes of action for defamation and defamation per se. Such was obvious from
caselaw of the U.S Supreme Court and New York Court of Appeals, with which Mr. Freeman
was well familiar*, requiring that defamatory statements be viewed in context. As they surely
recognized, my analysis was nothing less than the most breathtaking of contextual
examinations — highlighting with line-by-line, paragraph-by-paragraph precision how the
column’s defamatory characterizations of me and CJA were built on a succession of
knowingly false and misleading implied and express facts and innuendos, buttressed by
unidentified “staunchest defenders”, “defenders”, and a “most earnest listener”, who I
contended were fictions.

26.  That Mr. Freeman — by his motion — has been unable to confront the analysis®

4 See cases cited by Mr. Freeman’s memorandum of law — discussed by plaintiffs’ memorandum

of law (at pp. 24-25, 27-31).
3 As demonstrated by plaintiffs’ memorandum of law (at pp. 31-44), Mr. Freeman does not
address the analysis in his memorandum of law, but instead substitutes a regurgitation of the column, to
which he affixes bald claims and factual assertions that are non-probative because they are not made in
an affidavit, in addition to being demonstrably false and misleading. Among these factual assertions:
that FUCHS was the ““earnest listener’ described” who was “exhausted by his interview with [me]
where [I] unceasingly crusaded against judges though he was trying to interview [me] about [my] own

13




only underscores his betrayal of duty to The New York Times Company in the months prior to
service of the summons with notice, as likewise the betrayal of his colleagues and superiors in
the Legal Department, who threw away a succession of opportunities to confront it
professionally, responsibly -- and in a manner consistent with Mr. F reeman’s public assertion
that “The Times has a ‘strong policy’ of correcting factual errors and readily does so
‘irrespective of whether it increases or decreases the chances of its being sued’” (]125).

27.  Ibelieve that their violation of the care and good faith owed to The Company
and its shareholders is attributable to the fact, as highlighted by my July 29, 2005 letter to
defendant KELLER accompanying the analysis (Exhibit Q, p. 5), that Times’ correction of the
column’s “massive ‘errors” would require an investigative expose of the “disruption of
Congress” case. Such would readily reveal a succession of electorally-significant, major
stories about the corruption of judicial selection and discipline, involving our highest public
officers — all of which The Times had not only wilfully and deliberately suppressed, but had
done so with SULZBERGER ’s knowledge and that of The Times highest-ranking editors, to
whom CJA repeatedly and fruitlessly turned throughout 15 years with complaint, after
complaint, after complaint.

28.  Beyond the professional and personal relationships that Mr. Freeman and other
senior attorneys of the Legal Department have with SULZBERGER and these high-ranking
editors, lawyers in the Legal Department, including its head, Mr. Watson, have been personally

involved in Times’ suppression of the electorally-significant major stories that would be

case”. Such does not even qualify as hearsay as Mr. Freeman’s affidavit does not reiterate any of this
under oath, let alone identify that these statements were made to him by FUCHS. Neither does he
explain why FUCHS has not come forward with his own affidavit.

14




revealed by an expose of the “disruption of Congress” case. Indeed, it may be that the
misconduct of high-level Times editors and SULZBERGER in connection with CJA’s
complaints is the product of the advice they received from the Legal Department — advice
which has paved the way to plaintiffs’ cause of action for Jjournalistic fraud.

29.  Suffice to say — and as reflected by the span of my correspondence with the
Legal Department, substantiating 99125-138 — neither Mr. Freeman nor Mr. Watson would
answer my straightforward question as to whether lawyers in the Legal Department were aware
of my analysis of FUCHS’ column (Exhibit A) and correspondence with KELLER and
CALAME based thereon (Exhibits Q-S) prior to my initiation of contact with the Legal
Department in November 2005 (Exhibits T-1, T-3, T-5). Nor would they - or Mr. McCraw —
respond to the issue of their disqualifying and divergent interests, raised by my correspondence
as accounting for their unprofessional, bad-faith conduct as therein chronicled (Exhibits T-16,
atp. 2; T-18, at p. 2). Likewise Mr. Braver would not respond thereto — even to the limited
extent of acknowledging that she would bring their conflict-driven misconduct to the attention
of “the officers and directors of The New York Times Company™, as my January 30, 2006
letter to her requested (Exhibit T-18, at p. 2).

30.  Finally, and establishing Mr. Watson’s direct involvement in the background
events substantiating BOTH the defamation and journalistic fraud causes of action herein, I
annex a copy of my first letter to SULZBERGER, dated June 30, 1992 (Exhibit BB-1) —
referred to at 97 of the verified complaint. Such letter, enclosing a copy of my complaint to
the New York City Department of Consumer Affairs for its “investigation to determine

whether The Times should be free to induce purchase of its newspaper and mislead the pubic

15




by use of its motto ‘All the News That’s Fit to Print’”, asked SULZBERGER to elaborate
upon his reiteration of the historic Times’ pledge of impartiality by discussing standards for
coverage. Copies of The Times’ response are also annexed: a July 14, 1992 letter from Mr.
~ Watson to the Department of Consumer Affairs, falsely purporting, without any factual
specificity, that my complaint was “not one of consumer protection, but...of editorial control
of a newspaper” and providing no law for his proposition that, for “constitutional reasons”, the
Department of Consumer Affairs was “without.. .jurisdiction” (Exhibit BB-2). This was
followed by SULZBERGER’s own July 15, 1992 letter to me, refusing to articulate or discuss
standards of coverage (Exhibit BB-3).

31.  Mr. Watson — whose position, as reflected by his letterhead, was then Vice
President and General Counsel to The New York Times Company — knew or had reason to
know that New York City’s Consumer Protection Law is expressly applicable to any
“publisher or printer who is guilty of deception on the sale or offering for sale of its own
services™ — and that the question as to whether the “All the News That’s Fit to Print” motto --
featured on The Times front-page, not its editorial page -- is a false and misleading advertising
claim, was properly within the jurisdiction of New York City’s Department of Consumer
Affairs. Certainly, Mr. Watson knew that such front-page motto had been proven false by the
documents substantiating my complaint, establishing, in readily-verifiable fashion, the
corruption of federal judicial selection involving the bar associations and public officers
running for re-election — which The Times was suppressing from coverage, with no

explanation as to its standards for coverage.

New York City Administrative Code §20-705.

16




PLAINTIFFS’ ENTITLEMENT TO A DEFAULT JUDGMENT
AGAINST THE NON-APPEARING DEFENDANTS AND, ADDITIONALLY, TO
CONVERSION OF MR. FREEMAN’S DISMISSAL MOTION TO ONE FOR
SUMMARY JUDGMENT AGAINST THE APPEARING DEFENDANTS

32. Plaintiffs commenced this action for libel and journalistic fraud on November
4, 2005 by filing a summons with notice (Exhibit V-1). Such was duly served upon all the
defendants on February 14, 2006 — and I witnessed every aspect of the service effected on that
date by Richard P. Simmonds, as attested to in his affidavit of service, filed in the County
Clerk’s office on March 3, 2006 (Exhibit V-2). Additionally, on February 21, 2006, service
was effected on defendant THE NEW YORK TIMES COMPANY via the New York
Secretary of State, and the affidavit of service of Robert Haak, enclosing the receipt from such
service, was filed in the County Clerk’s office on March 16, 2006 (Exhibit V-3). Inresponse
to Mr. Freeman’s March 1, 2006 notice of appearance and demand for complaint (Exhibit W),
plaintiffs served him with their verified complaint on March 21, 2006. The affirmation of
service of Eli Vigliano, Esq. was filed with the Clerk’s office on March 30, 2006, with the
verified complaint (Exhibit Y).”

33.  The defendants who are in default— having failed to appear notwithstanding the
aforesaid due and timely service -- are defendants OKRENT, FUCHS, and DOES 1-20, in

addition to The New York Times and its EDITORIAL BOARD. The basis for their liability is

set forth in plaintiffs’ verified complaint.
34. A copyisthe verified complaint is submitted herewith and incorporated herein

by reference for purposes of securing a default judgment against these non-appearing

’ The filing of these documents with the Clerk’s office is reflected by the copy of the

computerized docket annexed to my May 1, 2006 letter to Mr. Freeman (Exhibit Z-3).

17




defendants — and, additionally, for purposes of plaintiffs’ requested conversion of Mr.

Freeman’s dismissal motion to one for summary judgment against the appearing defendants.
WHEREFORE, it is respectfully prayed that Mr. Freeman’s dismissal motion be

denied and plaintiffs’ cross-motion for sanctions, disciplinary referrals, disqualification,

default, summary judgment, and other relief be granted.

—Cons £l N e—___

ELENA RUTH SASSOWER
] A, .
Sworn to before me this ote Pus IRy
st ou’//f' No ~e, o Map
1 day of June 2006 Terleq OJM late NI
. K El\'p,l)',, W@s'tq06043£ ’Ve
Qg OCt'/’e; " ,78 yo,.k

Notary Public ——

18




Exhibit U:

Exhibit V-1:

V-2;

V-3:

Exhibit W:

Exhibit X-1:
X-2:
X-3:
X-4:

X-5:

Exhibit Y:

Exhibit Z-1:
Z-2:

Z-3:

TABLE OF EXHIBITS

November 16, 2005 program of New York University Law School Alumni
Association, “Freedom of the Press or License to Libel: Balancing Freedom

of the Press with an Individual’s Right to Protect ‘A Good Name’ from
Defamatory Statements”

Summons with Notice, dated & filed November 4, 2005

Affidavit of Service of Richard P. Simmonds, sworn February 23, 2006,
filed March 3, 2006

Affidavit of Service of Robert Haak, sworn February 28, 2006, filed March 16,
2006

George Freeman’s Notice of Appearance and Demand for Complaint,
dated March 1, 2006

Elena Sassower’s March 9, 2006 letter to George Freeman

Elena Sassower’s March 15, 2006 letter to George Freeman

George Freeman’s March 14, 2006 letter to Elena Sassower

Elena Sassower’s March 17, 2006 letter to George Freeman

Postmarked envelope from New York Times Company, March 20, 2006
Plaintiff’s Verified Complaint, dated March 21, 2006 with Affirmation
of Service of Eli Vigliano, Esq., filed March 30, 2006

Elena Sassower’s April 17, 2006 letter to George Freeman

George Freeman’s April 18, 2006 letter to Flena Sassower

Elena Sassower’s May 1, 2006 letter to George Freeman

19




Z-4:

Z-5:

Z-6:

Exhibit AA-1:

AA-2:

Exhibit BB-1:

BB-2:

BB-3:

George Freeman’s May 8, 2006 letter to Elena Sassower

Elena Sassower’s May 23, 2006 letter to George Freeman

George Freeman’s May 23, 2006 e-mail to Elena Sassower

Coverpage and 2-page excerpt of U.S. Senate Judiciary Committee’s

June 25, 1996 hearing — with handwritten “Ex ‘H’” and numbering 46-48 —
downloaded from CJA’s website, www.judgewatch.org: “Paper Trail to Jail™:
Elena Sassower’s May 21, 2003 letter to Capitol Police

CJA’s website “Paper Trail to Jail”, as it appeared in the weeks preceding Mr.
Freeman’s April 13, 2006 dismissal motion

Elena Sassower’s June 30, 1992 letter to Arthur Sulzberger, Jr., enclosing her
June 30, 1992 complaint to New York City Department of Consumer Affairs
and Sulzberger’s January 17, 1992 editorial statement “From the Publisher”

July 14, 1992 letter from Solomon B. Watson, IV to New York City
Department of Consumer Affairs

July 15, 1992 letter from Arthur Sulzberger, Jr. to Elena Sassower

20




