NEW YORK SUPREME COURT
Appellate Division — Second Department

ELENA RUTH SASSOWER, individually, and as
Coordinator of the Center for Judicial
Accountability, Inc., CENTER FOR JUDICIAL

ACCOUNTABILITY, INC. and The Public App Div. #2006-8091
as represented by them, ' #2006-1079
#2007-186

Plaintiffs-Appellants,

-against-
Westchester Co. #19842/05

THE NEW YORK TIMES COMPANY, The New
York Times, ARTHUR SULZBERGER, JR., BILL
KELLER, JILL ABRAMSON, ALLAN M. SIEGAL,
GAIL COLLINS, individually and on behalf of
THE EDITORIAL BOARD, DANIEL OKRENT,
BYRON CALAME, MAREK FUCHS, and
DOES 1-20,

Defendants- Respondents.

BRIEF OF DEFENDANTS — RESPONDENTS

GEORGE FREEMAN, Esq.

Attorney for The New York Times Company, et al

THE NEW YORK TIMES COMPANY LEGAL DEPARTMENT
620 8th Ave

New York, New York 10018

Tel: 212-556-1558



TABLE OF CONTENTS

] A PRI e P DS SRS R NS VSN SO 1
Table of AULROTILIES ...c.ueeiiveiiiireisseriissnessnecssancsssnesssissanssssssessnsssssssssssssnsans iii
Counter-Statement of Questions Presented ...........coeeeeeeeeeicecceecesseneccssnncnne 2
PRELIMINARY STATEMENT .....covieiiniicsncssenssancsnssssnsessasssssssssnsesses 4
STATEMENT OF THE CASE........ccceviinvinsinsnissrncssassssscssascsassssansessasesas 6
A, The Complatnl comamssasiasrssomanmsosssassssivomsssissssoniass 6

B. Judge Loehr’s July 7, 2006 Decision Dismissing the
CODDIANIIL ... cxv3isner inssnnasisincinyiinsestusesnsntsshiss e supanssd sasmansssssmssavsssn 9
C. Judge Loehr’s September 27, 2006 Decision ........cccccceeeeeeeeee 12

I. THE LOWER COURT WAS CORRECT IN DISMISSING
PLAINTIFFS’ CLAIMS FOR LIBEL AND “JOURNALISTIC
HRANID . covsussimnvsssnsmossuvsesesssssonesseosisssnesonetasssrsonsavsssansssins ssesassasins 15535 r3563 15

A. The Libel Claims were Correctly Dismissed because the
Challenged Passages were Not Defamatory, were Fair and
Accurate Reports of Officials Proceedings, or were Protected
EVPAMMMONN. ooy s sunsssws s sns'sasias s simasinio ks wanmmmmn s ssa sy e mmmmem xmmaly sssams 15

1. The Lower Court was Correct in Finding No Liability for
the Non-inclusion of Themes and Issues Propounded by
PRAMMIIYS oo ccammsinsssossssins sanmsasmmmonsmnssoive sysun sues negames sxvays siosbyes 18

2. The Lower Court was Correct in Dismissing Claims based
on Ms. Sassower’s Arrest, Conviction and Sentencing
because those Passages were Fair and Accurate Reports of
Official Proceedings. ..............cccooooiviiiiiiiiiiieccceeecee, 20

#:42388v1



3. The Lower Court was Correct in Dismissing Claims Based
on the Characterizations and Depictions of Ms. Sassower as
Proteeted OPINION wosvmavsisssisisisnsassssssmssmssssssssssssissspinses 22

B. The Lower Court Correctly Dismissed Plaintiffs’ Novel and
Inapplicable Claim for “Journalistic Fraud” ... 26

II.  SASSOWER’S ATTACK ON THE JURISDICTION OF THE
COURT BELOW IS ENTIRELY MERITLESS .............coccocoooooo..... 27

CONCLUSION ..ottt 34

i1

#:42388v1



Table of Authorities

Associates & Aldrich Company v. Times Mirror Company,

440 F.2d 133, 135 (9" Cir. 1971) 19n
Curtin v. Barton, 139 N.Y. 505, 511, {39 N.E. 1093, 1094 (1893) - 32
Freeze Right Refrigeration Co. v. New York Times Co., 101 A.D.

2d 175, 475 N.Y.S. 2d 383 (1" Dep’t 1984) 21
Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 339-40 (1974) 23
Holy Spirit Ass’n v. New York Times Co., 49 N.Y. 2d 63, 424

N.Y.S. 2d 165 (1979) 21
Immuo AG v. Moor-Jankowski (“Immuno II”), 77 N.Y. 2d 235, 254 ———-eeeeeee - 24
Kolmer-Marcus v. Winder, 32 A.D. 2d 763, 764, 300 N.Y.S. 2d

952, 953-954 (1°' Dept. 1969) 31
Lium v. Ploski, 87 A.D. 2d 860, 861, 449 N.Y.S. 2d 297, 299

(2d Dept. 1982) -31
Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 111 S.Ct. 2419, 2433(1991) --------—-—-—-- 20
Miami Herald Publishing Co. v. Tornillo, 418 U.S.241, 258 (1974) -------—-—-- 11,18
Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S.1, 20 (1990) 23

Morgenthau v. Cooke, 56 N.Y. 2d 24, 37, 436 N.E. 2d 467, 473,
451 N.Y.S. 2d 17, 23 (1982) 33

11

#:42388v1



O' Neill v. Oakgrove Construction, Inc. 71 N.Y. 2d 521,

529 (1988) ----------- - 24n
Orr v. Argus-Press Co., 586 F 2d 1108 (6" Cir. 1978), cert denied

440 U.S. 960(1979)-- 20
Parks v. Steinbrenner, 131 A.D. 2d 60, 62-65 (1" Dep’t 1987) - -25

Piracci v. Hearst Corp., 263 F. Sup. 511 D.Md. (1966), aff’d 371
F.2d 1016 (4" Cir. 1967) --20

Rappaport v. VV Publishing Corp., 163 Misc. 2d 1
(N.Y. Co. Sup. Ct. 1994), aff’d., 223 A.D. 2d 515 (I* Dep’t. 1996) ----—------———-—- 24

Rinaldi v. Holt, Reinhart & Winston, Inc., 42 N.Y. 2d 369, 297

N.Y.S. 2d 943, 952, cert denied, 434 U.S. 969 (1977) --- - --19
Steinhilber v. Alphonse, 68 N.Y. 2d 283, 286 (1986) - 22
Sylvia Lake Co. v. Northern Ore Co., 242 N.Y. 144, 147, 151

N.E. 158, 159 (1926) 32
Time, Inc. v. Johnston, 488 F.2d 378, 384 (4" Cir.1971) —-emmmeeeeeeee . 23-
Statutes and Regulations

N.Y. Civil Rights Law § 74 -—— 21
N.Y. Judiciary Law § 212 e e e 28
22 N.Y. CODES R. & REGS. § 121.02 -- --28
Rules of the Chief Administration § 121.02 oo 29, 30

#:42388v1



Counter-Statement of Questions Presented

1. Was the lower court correct in dismissing with prejudice plaintiffs-
appellants' defamation claims on the grounds that the passages
complained of were either fair and accurate reports of official
proceedings or protected opinion?
Yes

2. Was the lower court correct in dismissing with prejudice plaintiffs-
appellants' claims of "journalistic fraud" on the grounds that such
claims have never been recognized and because, under the First
Amendment, defendant-respondent journalists were not compelled to
cover 1ssues propounded by plaintiffs?
Yes

3. Did Judge Loehr properly have authority to decide the case, and
should his decision be, in any event, affirmed in the face of a
jurisdictional attack not argued below?
Yes

4. Should this Court consider plaintiffs' other arguments, urged with no
cognizable evidence, that the court below "demonstrated actual bias
and interest" and should have been disqualified; that the two decisions

and orders of the lower court were "judicial frauds"; and that the

#:42388v1



lower court, undersigned counsel, and the entire New York Times
Company Legal Department should be referred "for disciplinary and
criminal investigation and prosecution"?

No

#:42388v1



PRELIMINARY STATEMENT

This is an appeal of the dismissal by the court below of a routine libel
case. Defendants-Respondents The New York Times Company and certain
New York Times journalists (collectively, "The Times") respectfully submit
that, for numerous reasons set forth below, the decisions and orders of Judge
Loehr of July 6, 2006 and September 27, 2006, as well as the August 1, 2006
judgment, all be affirmed.

The column in the Westchester Section of The New York Times
which plaintiffs sue on was a wry and somewhat sympathetic portrayal of
Ms. Sassower; it was published while she was in jail after she was convicted
for disruption of Congress, having refused the offer of a suspended sentence
and probation along with certain other conditions, such as an apology. The
article recounted her protest during the Senate Judiciary Committee hearings
on the nomination of former New York Court of Appeals, Appellate
Division and State Supreme Court Judge Richard Wesley to the U.S. Court
of Appeals for the Second Circuit, which led to her arrest and conviction, her
subsequent trial and sentencing hearing, and gave some context to
Ms. Sassower's character and longstanding campaign against corruption in

the judicial selection process.

#:42388v1



The lower court granted defendants' motion to dismiss with prejudice
on the grounds that the passages claimed to be libelous were not reasonably
susceptible of a defamatory meeting, were protected rhetorical hyperbole
and opinion, and were fair and accurate reports of official proceedings. The
court also dismissed plaintiffs' novel claim of "journalistic fraud", noting
that 1t has not been recognized in any jurisdiction.

Quite remarkably, on this appeal, plaintiff does not argue any of these
substantive libel issues - - undoubtedly because she recognizes that the
court's decisions were fully supportable and justified. Rather, consistent
with her efforts in attacking the judiciary through the years, her appeal is
nothing less than a frontal attack on Judge Loehr's jurisdiction, neutrality
and competence, as well as an unsupportable grievance against him (as well
as undersigned counsel and The New York Times Legal Department) for
fraud and disciplinary violations. This court should not countenance such

unfounded allegations. The decisions and orders below must be affirmed.

#:42388v1



STATEMENT OF THE CASE

A. The Complaint

The sixty-seven page, 175-paragraph Complaint ( R. 30 )' filed by
Plaintiffs-Appellants Elena Ruth Sassower and an organization she founded
and runs, Center for Judicial Accountability, Inc. (collectively,

"Ms. Sassower"), includes a recitation - - and appears to be a culmination - -
of Ms. Sassower's decade long campaign against corruption in the judicial
selection process and her attempts to enlist The Times on this issue. It sets
out in perilous detail Ms. Sassower's quite critical views of the judicial
selection process, the corruption she sees therein, the letters she has written
and activities she has undertaken in support of her self-appointed monitoring
role, as well as her attempts to have The New York Times see the light
regarding this issue and her frustration at The Times' not engaging her and
not responding to the over 250 letters she has written it over the past 15
years. The relentless and irrepressible nature of her campaign can be seen
not only in the Complaint itself, but also in many of the Exhibits thereto.
(See, e.g., Exhibit C (R. 209 ) and E ( R. 225 ) listing her activities and
correspondence "Documenting the Corruption of Federal Judicial

Selection/Confirmation" and her letters to The Times.) Of course, nothing

" All references "R. " are to the Record on Appeal filed by plaintiffs-appellants.

#:42388v1



in this long recitation is in the least actionable, let alone against a newspaper
making editorial decisions to either cover, or for the most part, not to cover,
these matters.

Finally, at paragraph 140 the Complaint comes to the column which
purportedly is the subject matter of this action - - though by paragraphs 142-

3 the Complaint is back arguing that the column

“so completely covers up the politically-explosive underlying
national and New York stories of the corruption of the
processes of judicial selection and discipline, involving our
highest public officers, as to be explicable only as a
manifestation of The Times’ profound and multitudinous
conflicts of interest.” ( R. 80 )

The column, for its part, reports on Ms. Sassower while she is in the
midst of a six-month jail term after she was convicted for disruption of
Congress during the Senate Judiciary Committee hearings on the nomination
of Judge Wesley to the U.S. Court of Appeals for the Second Circuit. (R.
97-98) The column relates not only her actions at the Senate hearing which
led to her arrest and conviction, all of which are amply supported in the
Congressional Record, but also the subsequent sentencing hearing before
Judge Holeman of the District of Columbia Superior Court. As the column
relates, he proposed a suspended sentence and probation along with certain

other conditions: that she take anger-management classes; stay away from

#:42388v1



the Capitol complex; sever all contact with members of the Senate Judiciary
Committee; and apologize. Again, according to the article as well as the
transcript of the court hearing and her Complaint itself (63, 89; R.52,62),
when Ms. Sassower refused to apologize and alienated the judge, he

sentenced her to six months of incarceration.

Ms. Sassower’s complaint does not really quarrel with the reporter’s
factual account of these events - - nor could she, since they are a fair and
accurate summary of what appeared in official government documents.
Rather, she quibbles with the fairness of the underlying proceedings - - none
of which The Times had anything to do with - - and with the not wholly
unfavorable, if not enthusiastically supportive, nuanced depiction of her in
the column. What she really appears to grieve about are characterizations of
her - - such as “relentless”, “difficult” and “fulminating”, though “harmless”
and never even “remotely threatening” - - all of which certainly are
constitutionally protected opinion. At its core, Ms. Sassower’s criticism of
the column centers on what The Times determined not to publish about her
and her cause - - non-inclusions The Times certainly is free to have decided

on.

#:42388v1



B. Judge Loehr's July 7, 2006 Decision Dismissing the Complaint

Defendants timely moved to dismiss the complaint urging three basic
points: (1) that the vast bulk of the complaint - - restating Ms. Sassower's
themes that the judicial selection process is corrupt, that both our public
servants and The Times have done nothing about it, and, worse, that The
Times especially has not responded to the scores of communications from
her regarding her campaign - - does not even approach stating a cause of
action; (2) that the libel claims arising from the Westchester Section column
were not actionable since the challenged passages did not have a defamatory
meaning and were substantially true; were privileged as fair and accurate
reports of official proceedings under New York Civil Rights Law § 74, such
as the narrative about Ms. Sassower's arrest in Congress and the sentencing
hearing before Judge Holeman; and were protected opinion; and (3) that her
claims for "journalistic fraud" were novel and uncognizable, did not meet
the elements of common law fraud, and were easily distinguishable from the
fabrication in the Jayson Blair case which gave rise to a law review article

heavily relied upon by plaintiffs. (R.446-68 )

The court below agreed, and dismissed the complaint in a very cogent

eleven-page decision which fully and deftly dealt with all of the material

#:42388v1



1ssues raised. ( R.7 ) After giving some background into Ms. Sassower's
campaign against corruption in the judicial appointment process, her
complaint against Governor Pataki with the New York State Ethics
Commission, her arrest and conviction at the Senate Judiciary Committee
hearings, her demands to The Times for press coverage concerning these
issues and The Times's unsatisfactory responses, the Court turned to the
Westchester Section column "When The Judge Sledgehammered The
Gadfly", which it restated in full. Noting that Ms. Sassower based her claim
of defamation on its references to her as a "gadfly," "something of a
handful," possessed of a “relentless” and "exhausting" conversational style;
that she "specializes in frontal assaults" against judicial nominees; that her
disruption of the Senate hearings was "unseemly;" that she “launched into
polite but fulminating assaults" when debating legal issues, but was
“harmless”, Judge Loehr held that such depictions were constitutionally
protected. "The challenged statements are not reasonably susceptible of a
defamatory meaning, and were, in any event merely rhetorical hyperbole

constituting pure opinion." ( R.14)

Moreover, with respect to the Senate Judiciary Committee proceeding
and her sentencing hearing, the Court reasoned that "it is apparent that the

article is a fair and substantially accurate description of the official

10
#:42388v1



proceedings it purported to cover (see NY Civil Rights Law §74)." (R.14)
After routinely - - and correctly - - dismissing Ms. Sassower's libel claims,
Judge Loehr referenced the vast bulk of her complaint by saying that "the
gravamen of plaintiffs' complaint is, in reality, the failure of the defendants
to have included in the article all of the history — recited in part above —
which led to Sassower's arrest and conviction." Citing Miami Herald
Publishing Co. v. Tornillo, 418 U.S.241, 258 (1974), he held, however, that
"such coverage decisions are, however, editorial and protected by the First

Amendment." ( R.14)

Likewise, the Court dismissed plaintiffs' novel claim for "journalistic
fraud", stating that "to date, based on the Court's research, no jurisdiction has
embraced such cause of action." (R.15) He continued by explaining that
"moreover, as opposed to the Blair case in which there was admitted
widespread fabrication of news stories and plagiarism, the gravamen of
plaintiffs' claim as alleged in the complaint is not defendants' misstatement
of fact, but rather defendants' failure to provide such press coverage as
plaintiffs believed to be appropriate, and their conclusion that such, ipso
factor, must have been based on a conflict of interest." He concluded,

"decisions concerning the extent that a newspaper will or will not cover a

11
#:42388v1



story are editorial, necessarily subjective and are protected under the First

Amendment." (R.15)

The court below also denied plaintiffs' cross-motion to sanction
undersigned counsel on the basis that The Times's motion to dismiss was
frivolous, since - - having granted the motion - - the court found it was not
frivolous. ( R.16 ) Likewise, plaintiffs’ cross-motion to disqualify The Times
Legal Department from representing The Times based on some purported
conflict of interest was denied; the court found that especially since the
journalistic fraud claim was being denied, plaintiffs' seeming argument that
all members of The Times Legal Department were also liable for journalistic
fraud, thereby somehow creating an adverse situation, was also groundless. (
R.15-16 ) Finally, the court denied a motion for entry of a default judgment
against the non-moving journalists who had not been served since, in any

event, the complaint failed to state a cause of action. (R. 16)

C. Judge Loehr's September 27, 2006 Decision

Faced with the dismissal of her case, plaintiff then moved for
disqualification/disclosure; reargument/renewal; vacatur and other relief. ( R.
784 ) In Decision and Order of September 27, 2006, the Court denied all of

plaintiffs’ motions. ( R.26 ) Significantly, despite all the motions plaintiffs

12
#:42388v1



made, none raised the jurisdictional issue about the appropriateness of the
appointment of Judge Loehr (after a number of Westchester Supreme Court
judges had recused themselves from the matter). That is the argument plaintiffs
for the first iime make now in Point I of their brief to this court. (Plaintiffs-

Appellants’ Brief at 40.)

Instead, plaintiffs argued bias and an "on-going retaliatory vendetta
against the plaintiffs due to their crusade against judicial corruption" on the
part of Judge Nicolai, the administrative judge of the district who appointed
Judge Loehr, and Judge Loehr alleging that the case was assigned to Judge
Loehr so as "to guarantee the outcome he desired." (emphasis in original)
(R.27) However, the Court noted that he had "no knowledge of Judge
Nicolai's opinion with respect to this matter, assuming he has an opinion at
all." (R.27) Judge Loehr also wrote that the case was not assigned to him "to
guarantee any particular result but because of the number of judges who had
already recused themselves," noting that at least nine Westchester County
Supreme Court Judges had issued standing reclusal orders recusing
themselves from any action involving the plaintiffs. ( R.27 ) Therefore, the
Court denied the motion to recuse and, likewise, denied the motion to

reargue or renew since plaintiff had not submitted any new facts or

demonstrated any change in the law (CPLR 2221). (R.27 ) Finally, the

13
#:42388v1



court affirmed the dismissed with prejudice on the grounds that since the
decision "was on the merits, the dismissal was necessarily with prejudice"
and that the judgment entered "was therefore in accordance with the

Decision."* (R.27)

This appeal followed.

? Inasmuch as the reasons why the claims were dismissed were uncorrectable - - no
amount of repleading or additional facts could save them - - entering a judgment with
prejudice is entirely appropriate and consistent with the Court's decision.

14
#:42388v1



L.

THE LOWER COURT WAS CORRECT IN DISMISSING
PLAINTIFFS' CLAIMS FOR LIBEL AND "JOURNALISTIC
FRAUD"

A. The Libel Claims were Correctly Dismissed because the Challenged
Passages were Not Defamatory, were Fair and Accurate Reports of
Officials Proceedings, or were Protected Opinion
Although Ms. Sassower's brief to this court barely challenges the
substantive libel rulings by the lower court, to the extent the Complaint
attempts to state a cognizable claim, it is one for libel in the November 7,
2004 Westchester Section column. (R.97) Thus, though her appellate brief
seems to deal with everything but the law relating to defamation, we briefly

turn to her libel claim and discuss why Judge Loehr's ruling was completely

correct and should be affirmed.

The Complaint's claims regarding defamation are set forth, in the
main, at 9 140-141.> Ms. Sassower's quibbles about the article arise
generally from three criticisms: First, she complains about what the column

does not include, particularly taking The Times to task for not explaining

’ Those paragraphs refer to exhibit A attached to the complaint, an 18-page paragraph-by-
paragraph-analysis of the column. (R.99) Though we do not repeat our rebuttal of that
analysis here, we showed in our moving papers why each paragraph of the article does
not provide the basis for a defamation claim. See section B of The Times's Memorandum
in Support of Motion to Dismiss, R.461-467.

15
#:42388v1



and endorsing the positions Ms. Sassower was advocating on issues such as
corruption in the judicial selection process. (See, e.g., § 148, R. 81-82)
Second, she takes issue with The Times's reporting on events she partook in,
such as the sentencing hearing before Judge Holeman, notwithstanding that
The Times's reporting came from official records and that her real complaint
is with the Judge's underlying rulings, not The Times's recitation of the
events. (4 143, R.80) Finally, she complains of some of the descriptions and
characterizations made of her and her organization in the column. ( 158-
61; R. 84-85)

However, as Judge Loehr duly recognized, the fundamental tenets of
libel law make clear that no cause of action for libel can lie here. Thus,
while plaintiff may disagree with The Times’s editorial decisions regarding
what to cover, she simply can make no cognizable claim regarding the
column’s lack of support of her campaign about judicial corruption and its
non-inclusion of her positions, materials from her website, the interviews
with her and her mother, etc.; the law does not allow for defamation for
material not published. Moreover, the facts related about her arrest and
sentencing are from official Senate and court transcripts, and, as such, are

privileged.

16
#:42388v1



Finally, the characterizations of Ms. Sassower are not false facts,
which are required for a libel claim to be stated, but are colorful descriptions
expected in a column and as such, under New York law, are protected as the
author’s opinion. To take the most obvious example, first paragraph of the
column describes Ms. Sassower as "something of a handful", whose
"conversational style can best be describe as relentless, and her passions,
expressed long recitations, can exhaust the most earnest listener." A few
paragraphs later, the column continues, "this stance has not endeared her to
the judicial establishment (or the elected officials who approve nominations)
- - on top of which, add her reputation for delivering her views with the
subtlety of a claw hammer." (R.97) As Judge Loehr correctly decided,
passages such as these are "rhetorical hyperbole constituting pure opinion"

and are "constitutionally protected." (R. 14)

17
#:42388v1



1. The Lower Court was Correct in Finding No Liability for the Non-
inclusion of Themes and Issues Propounded by Plaintiffs

The vast bulk of the complaint is a screed against The Times for not
taking more seriously, and not writing more voluminously about, the issues
plaintiffs hold dear, such as corruption in the judicial selection process. As
Judge Loehr aptly wrote, "the gravamen of plaintiffs' complaint is, in reality,
the failure of the defendants to have included in the article all of the history -
- recited in part above - - which led to Sassower's arrest and conviction."
But, as he concluded, "such coverage decisions are, however, editorial and

protected by the First Amendment." (R.14)

Thus, it is black letter constitutional law that it is unconstitutional to
pin liability on material a publisher determined not to print. As the U.S.
Supreme Court concluded in Miami Herald Publishing Co. v. Tornillo, 418

U.S. 241, 258 (1974):

“The choice of material to go into a newspaper , and the
decisions made as to limitations on the size and content of the
paper, and treatment of public issues and public officials —
whether fair or unfair — constitute the exercise of editorial
control and judgment. It has yet to be demonstrated how
governmental regulation of this crucial process can be exercised

18
#:42388v1



consistent with First Amendment guarantees of a free press as
they have evolved to this time.” *

Additionally, the omission of details is not actionable. It is “largely a
matter of editorial judgment in which the courts and juries, have no proper
function.” Rinaldiv. Holt, Reinhart & Winston, Inc., 42 N.Y. 2d 369, 397
N.Y.S. 2d 943, 952, cert denied, 434 U.S. 969 (1977). Indeed, since New
York law requires pleading with particularity of the defamatory words
complained of, CPLR § 3016(a), it is clear as a matter of law and logic that a
libel action cannot stand on words, ideas or positions which are not written

In an article.

Moreover, Judge Loehr correctly pointed out that the only factual
inaccuracy plaintiffs identified "is that the article reported that Sassower had
been arrested for disorderly conduct when in fact the charge was disruption
of Congress." As he correctly concluded, "such a minor discrepancy does
not amount to falsity as a matter of law." (R.14) Again, it is black letter libel

law that the report need not be exactly true; it merely must be substantially

¢ “Appellant has not convinced us that the courts or any other governmental agency
should dictate the contents of a newspaper. There is no difference between
compelling publication of material that the newspaper wishes not to print and
prohibiting a newspaper from printing news or other material.”

Associates & Aldrich Company v. Times Mirror Company, 440 F.2d 133, 135 (9™ Cir.
1971)

19
#:42388v1



true. Proof of falsity must go to the “gist” or “sting” of the defamation. As
the U.S. Supreme Court stated, the test is whether the alleged libel as
published “would have had a different effect on the mind of the reader from
that which the pleaded truth would have produced.” Masson v. New Yorker
Magazine, Inc., 111 S.Ct. 2419, 2433 (1991). Libel law “overlooks minor
inaccuracies and concentrates upon substantial truth.” /d at 2432-33. Thus,
for example, describing a violation of security law imprecisely as “fraud”,
Orr v. Argus-Press Co., 586 F 2d 1108 (6th Cir. 1978), cert denied 440 U.S.
960 (1979), or saying that a juvenile was arrested for a crime when in fact he
was arrested for “delinquency”, Piracci v. Hearst Corp., 263 F. Sup. 511
D.Md. (1966), aff’d 371 F. 2d 1016 (4™ Cir. 1967), are not actionable since
they are minor inaccuracies which courts have determined do not affect the
gist of what the reader takes from the article and do not render the

statements false.

2. The Lower Court was Correct in Dismissing Claims based on
Ms. Sassower's Arrest, Conviction and Sentencing because those
Passages were Fair and Accurate Reports of Official Proceedings.

All of the discussion in the column about Ms. Sassower’s arrest in
Congress and the sentencing hearing before Judge Holeman (where he
proposed a suspended sentence, probation, an apology and other limitations,

but when she rejected that, sentenced her to six moths in jail) are protected

20
#:42388v1



from suit under the privilege for publishing fair and accurate reports of an
official proceeding. N.Y. Civil Rights Law § 74. Pursuant to that law, a fair
and substantially accurate report of an official, judicial or legislative
proceeding cannot be the basis for a defamation action. Holy Spirit Ass’'n v.
New York Times Co., 49 N.Y. 2d 63, 424 N.Y.S. 2d 165 (1979); Freeze
Right Refrigeration Co. v. New York Times Co., 101 A.D. 2d 175, 475
N.Y.S. 2d 383 (1¥ Dep’t 1984).° The purpose of this privilege is to allow
the press, as surrogates of the public, to freely report on Government
activities, and in so doing, fulfill its constitutional obligation to report to the
public on what its government is doing. Thus, reporting on the actions of
Congress and on the sentencing hearing in the D.C. Superior Court are fully
protected. In any event, in the Complaint itself, Ms. Sassower in no way

denies the basic facts of her arrest and sentence (Cmplt 4 63, 89; R. 52, 62).

Thus, Judge Loehr was correct in dismissing claims based on the
paragraphs detailing Ms. Sassower's arrest and sentencing based on New

York Civil Law §74.

> The contents of public records are “a proper subject of judicial notice” by the courts of
New York. Affrontiv. Crosson, 95 N.Y.2d 713, 720, 723 N.Y.S.2d 757, 761 (2001), cert.
denied, 534 U.S. 826 (2001); Brandes Meat Corp. v. Crommer, 146 A.D.2d 666, 667,
537N.Y.S.2d 177, 178 (2d Dep’t 1989). “Judicial notice is appropriate on pretrial
motions that seek dismissal of a complaint.” Wells v. State, 130 Misc.2d 113, 121, 495
N.Y.S.2d 591, 597 (Sup. Ct. Steuben Co. 1985) aff’d, 134 A.D.2d 874, 521 N.Y.S.2d 604
(4™ Dep’t 1987).

21
#:42388vl1



3. The Lower Court was Correct in Dismissing Claims Based on
the Characterizations and Depictions of Ms. Sassower as Protected

Opinion.

Judge Loehr also correctly analyzed plaintiffs' defamation claims

based on references to Ms. Sassower as "something of a handful"; possessed
of a "relentless" and "exhausting" conversational style; that her disruption of
the Senate hearings was "unseemly"; and that she "launched into polite but
fulminating assaults" when debating legal issues, but was "harmless". (R.
13) Perhaps most typical of this genre was a passage which suggested that

she delivered her views "with the subtlety of a claw hammer".(R. 463)

But since defamation can only arise from false fact, not opinion, the
descriptions and colorful characterizations of Ms. Sassower are protected
speech. According to longstanding constitutional principles, “it is a settled
rule that expressions of an opinion, ‘false or not, libelous or not, are
constitutionally protected and may not be the subject of private damage
actions’” Steinhilber v. Alphonse, 68 N.Y. 2d 283, 286 (1986) (quoting
Rinaldiv. Holt, Reinhart & Winston, supra, at 380). This basic
constitutional principle was underscored by the Supreme Court’s categorical
statement: “Under the First Amendment there is no such thing as a false
1dea. However pernicious an opinion may seem, we depend for its

correction not on the conscience of judges or juries but on the competition of

22
#:42388v1



other ideas.” Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 339-40 (1974). As
the New York Court of Appeals, citing Gertz, held, an expression of pure
opinion is not actionable and receives constitutional protection “accorded to
the expression of ideas, no matter how vituperative or unreasonable it may
be.” Steinhilber, 68 N.Y. 2d at 289. (emphasis added). Consistent with
these principles, in Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S.1, 20 (1990),
the Supreme Court held that its line of cases “provide protection for
statements that cannot ‘reasonably [be] interpreted as stating actual facts’
about an individual.” It reasoned that “this provides assurance that public
debate will not suffer for lack of ‘imaginative expression’ or the ‘rhetorical
hyperbole’ which has traditionally added much to the discourse of our
Nation.” Milkovich, 497 U.S. at 20. Indeed, “to deny to the press the right
to use hyperbole...would condemn the press to an arid desiccated recital of

bare facts.” Time, Inc. v. Johnston, 488 F.2d 378, 384 (4" Cir. 1971).

Though Milkovich focused mainly on the verifiability of the statement
in question, the New York Court of Appeals, interpreting the New York
Constitution, has protected opinion even more broadly “by looking at the

content of the whole communication, its tone and apparent purpose.” Immuo

23
#:42388v1



AG v. Moor-Jankowski (“Immuno II”), 77 N.Y.2d 235, 254°. As our Court
of Appeals reasoned in gently but firmly supplementing Milkovich,
“statements must first be viewed in their context in order for courts to
determine whether a reasonable person would view them as expressing or
implying any facts.” Id. (emphasis in the original). “Under New York Law,
communication is unlikely to be found actionable if its immediate context
and its broader social context and ‘surrounding circumstances are such as to
signal...listeners that what is being...heard is likely to be opinion, not fact.”
Rappaport v. VV Publishing Corp., 163 Misc. 2d 1 (N.Y.Co. Sup. Ct. 1994),
aff’d., 223 A.D. 2d 515 (1* Dep’t. 1996). Here, of course, at issue is a
column -- written in a wry, personal and vaguely edgy but not unsympathetic

style --where more opinionated writing is expected, not a straight news

article.

Indeed, many of the cases in the opinion area have been dismissed on
CPLR 3211(a)(7) motions. Thus, for example, Steinhilber, supra, 68
N.Y.2d 283, came to the Court of Appeals on an appeal of a CPLR

3211(a)(7) motion. The reason is self-evident: no amount of discovery or

¢ In the free speech area, the Court of Appeals has consistently held that the protection
available to defendants under the New York State Constitution - - and, in particular,
Article I, Section 8 - - is broader than that required by the First Amendment. Immuno 11,
77 N.Y. 2d at 249; O Neill v. Oakgrove Construction, Inc. 71 N.Y. 2d 521, 529 (1988).

24
#:42388v1



factual submissions can change the plain reading and context of the article,
and it is the very words and tone of the article which, alone, need to be
examined on a motion to dismiss.

In the midst of the Yankees' woes this season, Parks v. Steinbrenner,
131 A.D.2d 60, 62-65 (1* Dep’t 1987), is particularly apt. This was a case
in which an umpire sued George Steinbrenner for libel after the Yankee
principal owner issued a press release criticizing plaintiff’s abilities. Justice
Ellerin, for a unanimous First Department, held that the threshold issue,
“which must be determined, as a matter of law, is whether the complained of
statements constitute fact or opinion. If they fall within the ambit of ‘pure
opinion,’ then even if false and libelous, and no matter how pejorative or
pernicious they may be, such statements are safeguarded and may not serve
as the basis for an action in defamation.” (emphasis added) The court went
on to reason that it is the judge’s role to determine the significance “to be
accorded the purpose of the words, the circumstances surrounding their use
and the manner, tone and style with which they are used.” On that basis,
though defendant had stated that Parks was not a “capable umpire”, didn’t
“measure up” and made “misjudgments”, the court reversed the trial court

and ordered the complaint dismissed prior to any discovery.

25
#:42388v1



For all these reasons Judge Loehr was correct in finding that these
characterizations were both rhetorical hyperbole and protected opinion
which could not be susceptible to a libel suit.

B. The Lower Court Correctly Dismissed Plaintiffs' Novel and
Inapplicable Claim for "Journalistic Fraud"

Plaintiffs take the opportunity in this case to unveil a new cause of
action, heretofore never recognized in New York or any other state. Based
on a law review article discussing the Jayson Blair case, plaintiffs claim
damages should be awarded them for "journalistic fraud". This routine
litigation about an unspectacular column should hardly be the vehicle to
invent a newfound and totally unnecessary cause of action.

First, as the lower court bluntly put it, "to date, based on the Court's
research, no jurisdiction has embraced such cause of action." (R.15)
Second, as Justice Loehr's July 6 opinion also makes clear, the law review
article which discusses such theory does so based on the widespread
fabrication and plagiarism of a rogue former Times reporter. That series of
events has nothing whatsoever to do with the rather routine reporting
involved in the Westchester Section column. Nor does the Blair case have
anything to do with plaintiffs' claims which are based on alleged minor

naccuracies, unfavorable characterizations or recitations of official

26
#:42388v1



proceedings she would like to change - - or, as the Court put it, on the
Times's "failure to provide such press coverage as plaintiffs believed to be
appropriate" which plaintiffs believe must have been due to a conflict of
interest. Any and all of such claims have absolutely nothing in common
with the Jayson Blair case and the law review article plaintiffs rely on as a
basis for this novel claim. Moreover, beyond the fact that "journalistic
fraud" has never been recognized in any jurisdiction, plaintiffs fulfill none of
the requirements of a traditional fraud case, such as reliance on a
misrepresentation that caused her financial loss. For all these reasons, the
court below was correct in ruling that "even if such cause of action existed,
plaintiffs have failed to allege a claim thereunder". (R. 15)

I1.

SASSOWER’S ATTACK ON THE JURISDICTION OF THE COURT
BELOW IS ENTIRELY MERITLESS

In Point I of their brief, appellants urge that the appointment of Judge
Loehr to this case was improper and that the lower court therefore lacked

jurisdiction to determine the matter. The argument is meritless.
Article VI, Section 26 of the New York State Constitution provides:

A judge of the county court . . . may be temporarily
assigned to the supreme court in the judicial department
of his or her residence . . ..

27
#:42388v1



While temporarily assigned pursuant to the provisions of
this section, any judge or justice shall have the powers,
duties and jurisdiction of a judge or justice of the court to
which assigned. . . .

N.Y. Const. art. VI, §§ 26(c), (k).

Procedures for the temporary appointment of judges are codified in
the Judiciary Law and the Rules of the Chief Administrator of the Courts.
Section 212 of the Judiciary Law provides that the Chief Administrator shall
“[t]lemporarily assign judges and justices of the unified court system, in
accordance with the provisions of section twenty-six of article six of the
constitution,” N.Y. Judiciary Law at § 212(2)(c) (McKinney 2005). The
Judiciary Law also makes clear that the Chief Administrator may “[d]elegate
to any . . . administrative judge, administrative functions, powers and duties
possessed by him.” Id. § 212(1)(s). The Rules of the Chief Administrator in
turn include detailed provisions concerning the temporary assignment of
judges, including a provision that permits judges who have served on a
lower court for less than two years to be assigned to the Supreme Court for a
period of 20 days. 22 N.Y. CODES R. & REGS. § 121.02 (2007). Certain
requirements of the rules can be waived by the Chief Administrator, “with
the agreement of the Presiding Justice of the appropriate Appellate
Division.” Id. § 121.02(d).

28
#:42388v1



In December 2005, Westchester County Court Judge Loehr was cross
assigned to Supreme and Surrogate Courts by an Administrative Order
signed by Chief Administrative Judge Jonathan Lipmann and Presiding
Justice of the Appellate Division, Second Department, A. Gail Prudenti
(“December 2005 Administrative Order”). (R.913-15) Pursuant to § 121.02
of the Rules of the Chief Administrator, the Order designated Judge Loehr
for assignment to matters expected to last less than 20 calendar days.
(R.915)° On May 8, 2006, Administrative Judge Francis Nicolai assigned

Judge Loehr to this case. (R.721)

In an argument raised for the first time on this appeal, appellants urge
that Judge Loehr’s assignment to this case violates section 121 of the Rules
of the Chief Administrator and that he was therefore without jurisdiction to
dismiss the action. The argument is entirely baseless for at least three
reasons. First, Judge Loehr’s appointment was entirely consistent with the
governing statutes and rules and is therefore unreviewable on this appeal.
Second, appellants waived the argument by failing to raise it in the court
below. And third, even if there were some impropriety in the manner of

Judge Loehr’s assignment - - which there was not - - the law is clear that his

g As provided in Section 121.02, the Order also waived certain qualification
requirements set forth in the Rule. (R.912)

#:42388v1



decision (and his jurisdiction to issue it) cannot be attacked on that basis by

appellants.

The assignment of Judge Loehr did not offend the Rules of the Chief
Administrator or the December 2005 Administrative Order, and thus, is not
reviewable by this Court. As this Court held in Schwartz v. Williams, 124
A.D. 2d 798, 508 N.Y.S.2d 521 (2d Dept. 1986), where there are no “claims
of substance” that the discretionary power of the Chief Administrator
“regarding the temporary assignment of Judges and Justices has been put to
an illegal or unconstitutional use, the exercise of that power is not subject to

judicial review.” Id.

There are no “claims of substance” here. In accordance with Section
121.02, Judge Loehr was properly designated for temporary assignment to
the Supreme Court, Ninth Judicial District by the December 2005
Administrative Order signed by Chief Administrative Judge Lippman and
approved by Presiding Justice Prudenti. (R.913-15) As to those judges
designated in the Order who had not yet served for more than two years,
among them Judge Loehr, the Order properly provided that they were
“designated for assignment to the Supreme Court on a temporary, ad hoc
basis to matters expected to take twenty (20) calendar days or less to
complete.” (R.915) In accordance therewith, on May 8, 2006, Francis A.

30
#:42388v1



Nicolai, Administrative Judge for the Ninth Judicial District, assigned Judge
Loehr to this case. (R.721).” The assignment was entirely proper and is thus

not reviewable on this appeal. See Schwartz v. Williams, supra.

Appellants' argument that Judge Loehr’s assignment violated Section
121.02 fails in any event because it was not preserved for appellate review.
CPLR 5501(a)(3); Kolmer-Marcus v. Winer, 32 A.D. 2d 763, 764, 300
N.Y.S.2d 952, 953-954 (1st Dept. 1969)(citing Rentways Inc. v. O Neill
Milk & Cream Co., 308 N.Y. 342 (1955)(“[ A]n appellate court should not,
and will not, consider . . . new questions, if proof might have been offered to
refute or overcome them had they been presented [below] . . ..”)); Lium v.
Ploski, 87 A.D. 2d 860, 861, 449 N.Y.S.2d 297, 299 (2d Dept. 1982).
Although Ms. Sassower made a host of spurious arguments attacking both
Judge Loehr and Judge Nicolai in her omnibus motion filed after the entry of
judgment (including claims that other Rules of the Chief Administrator were
violated here (R.700-14), nowhere in any of appellants' filings with the
lower court did she mention Section 121 of the Rules of the Chief

Administrator. Therefore, Appellants' argument that the temporary

! Appellant insists that this was not a case that could properly be expected to take
20 calendar days or less to complete. App. Br. at 44. In fact, Judge Nicolai was
prescient in estimating that this matter was capable of a speedy resolution. The motion to
dismiss the Complaint in this action was fully submitted to Judge Loehr on June 14,
2006; his decision dismissing the Complaint was issued on July 5, 2006, 21 calendar days
later, the day after the fourth of July holiday.

31
#:42388v1



assignment of Judge Loehr violated Section 121 was not preserved for

appellate review and should be rejected as a ground for disturbing the

judgment below.

Even assuming that there were any irregularity in the appointment of
Judge Loehr, which there was not, the law is also clear that appellants cannot
attack the trial court’s judgment on that basis. The actions of an Acting
Supreme Court Justice, even one whose appointment was improper, are

valid and binding. As the Court of Appeals has held:

A de facto judge assumes the exercise of a part of the
prerogatives of sovereignty and the legality of that assumption
is open to attack by the sovereign power alone. This rule is
founded upon the considerations of policy and necessity. It has
for its object the protection of the public and individuals whose
interest may be affected. Offices are created for the benefit of
the public. Private parties are not permitted to inquire into the
title of persons clothed with he evidence of such offices and in
apparent possession of their powers and functions.

The supremacy of the law could not be maintained or its
execution enforced if the acts of a judge having a colorable but
not a legal title were to be deemed invalid. It is a well-
established principle, recognized in all jurisdictions that, so far
as the public and third persons are concerned, the official acts
of a de facto judge are just as valid as those of a de jure judge.

Sylvia Lake Co. v. Northern Ore Co., 242 N.Y. 144, 147, 151 N.E. 158, 159
(1926). See Curtin v. Barton, 139 N.Y. 505, 511, 139 N.E. 1093, 1094
(1893) (“If the court exists under the Constitution and laws and it had

jurisdiction of the case, any defect in the election or mode of appointing the

32
#:42388v1



judge is not available to litigants. . . It would be an unseemly proceeding
derogatory to the dignity of the court and subversive of all respect for the
orderly administration of justice to permit private litigants to enter upon an
inquiry as to the title of the judge, before whom the action is pending, to his
office.). See also Morgenthau v. Cooke, 56 N.Y.2d 24, 37,436 N.E. 2d

467,473,451 N.Y.S.2d 17, 23 (1982).°

® Appellants' other contentions to this Court are so bereft of evidentiary support and of
legal basis, and are so inappropriate in attacking a respected jurist (as well as undersigned
counsel and The New York Times Legal Department), that they deserve no reply. Thus,
appellants make conclusory allegations that Judge Loehr 'threw' the case by a decision
which falsified and concealed the record before him to grant defendants relief to which
they were not entitled" (Appellant's Brief at 1); that Judge Loehr should have been
disqualified for "demonstrated actual bias and interest" because of a "record-based
showing that the decision is not merely unsupported by fact and law, but a knowing and
deliberate fraud by Judge Loehr" (Id at 46,48-9); that Judge Loehr falsified the record
with respect to the recusal of other Westchester Supreme Court justices (although it is
unclear how plaintiff would be privy to this information) (Id. at 51); that Judge Loehr's
decisions are "judicial frauds" for a number of reasons, including that they "concealed"
some of the myraid allegations and exhibits made in plaintiffs' voluminous submissions
(Id. at 53); and that Judge Loehr should be subject to mandatory discipline because his
decisions "are judicial frauds", along with undersigned counsel and The New York Times
Company Legal Department for submitting a dismissal motion, albeit one which was
routinely granted, "which was a fraud, from beginning to end and in virtually every
sentence." (Id. at 56) Not only are these conclusory, unfounded and offensive allegations
not worthy of response, plaintiffs' similar attacks over years of litigation may well be the
cause why so many justices have recused themselves from her cases necessitating the
very appointment which she now so bitterly contests.

33
#:42388v1



CONCLUSION

For all the reasons set forth herein, it is respectfully submitted that the

decisions and orders of July 6, 2006 and September 27, 2006, and the

judgment of August 1, 20006, all be affirmed.

Dated: New York, New York

June 27,2007

#:42388v1

Diop
George Freeman, E'sq.
The New York Times Company Legal Department
620 8th Ave
New York, New York 10018

Tel: 212-556-1558
Attorney for The New York Times Company, et al

34



CERTIFICATE OF COMPLIANCE

Pursuant to §670.10.3(f), this is to certify that defendants-respondents' brief
for appeals #2006-8091, #2006-10709, and #2077-186 was prepared on a
computer. The typeface is Times New Roman. The font is 14 point. The
line spacing is double. The word count is 6,457.

Geofge Freeman, Esq.

Attorney for The New York Times Company, et al
The New York Times Company Legal Department
620 8th Ave
New York, New York 10018
Tel: 212-556-1558

35
#:42388v1



