
Cnlnnn p, Jwclu AccouNTABrLrry, rNc.
P.O. Box 69, Gedncy Stabn
White Plains, New York 1060rM69

Elena Ruth Sassower, Coordindor

BY FAX: 212-824-1950
AND BY HAND

July 8, 1998

Michael Kramer, Editorial Director
Brill's Content
521 Fifth Avenue, I lth Floor
N6w York, New York 10175

TeL (914) 421-1200
Fox (914) 42&4994

E-Mail: judgawtch@olcom
Web site: wwwjudgMch,org

RE: Story Proposals:
News Ombudsmen / Turning the Spotlight on The Nelr IZorfr Zines

Dear Mr. Kramer:

This letter follows up my brief telephone conversation on June 26th with Amy DiTullio, one of your
Assistant Editors, who advised me that story proposals should be addressed to you.

Our non-partisan, non-profit citizens' organization believes that Brill's Content should develop stories
about how the concept of news ombudsman has fared in the 31 years since it was "resurrect[ed]" by
A.H. Raskin of The New York Times and Ben Bagdikian of The Washington Post. Bill Kovach's
otherwise terrific "Letterfrom the Ombudsman" did not identify that only the smallest handful of media
use news ombudsmen. Among those which do not -- and this is obliquely reflected by Mr. Kovach's
Letter -- is The New York Times. We specifically propose that Content explore the media's failure to
embrace the valuable ombudsman concept by focusing on its rejection by The Times. The Times is the
leader which other mainstream media follow in their news reporting. Presumably, they have also
followed The Times in this critical respect as well.

Mr. Kovach refers to The Times as having been'trnimpressed" with ttre concept of an ombudsman. Yet,
the concept -- as described by Mr. Kovach and as reflected by his "guaranteed contract", further
showcased onContent 3 website - is so plainly impressive as to lead any reasonable person to ask why
The Times was "unimpressed" and what it viewed as the more impressive alternative for handling
complaints against it.

Ironically, the misimpression fostered by Contenl in featuring The Times' investigation of
Columbia/FICA in its premiere issue is that The Times may not require an ombudsman because its

)



Mchaet Kramer, Editorial Director Page Two Iuly 8, 1998

standards ofjotrnalism and public responsibility are so oremplary that either it receives no complaints,
or it receives no legitimate complaintq or its handling of legitirnate complaints -- without an ombudsman
- manifests that same commitment to journalistic excellence as it demonstrated by its Columbia/I{CA
investigation. This is what The Times wants the public to believe.

Developing a story about the adequacy and efficacy of TIe Times' handlirg of complaints, in the absencc
of an ombudsmarq will require examination of complaints filed with The Times. It may well be that
because Tle Times has no ombudsman, complaints are not centralized in any particular office -- and not
recorded. Yet, even if complaints are maintained and recorded, we doubt The Times would be willing
to back up its rhetoric about not needing an ombudsman by providing Content with access so that
Times' claims can be independently evaluated.

The Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA), which has eight years of direct, first-hand experience
vnth The Times is able to provide Content with the means to overcome this anticipated hurdle. We can
show you what legitimate complaints against The Times look like - and how they are handled. Over
the years, we have filed many such complaints with The Times -- including to its top management and
highest editorq among thenr, Arthur Sulzberger, Jr., Max Frankel, Joseph Lelyveld, Gene Roberts, and
A.M. Rosenthal. These complaints lay out -- in meticulous detail and with substantiating documents --
how The Times has wilfully suppressed time-sensitive and electorally-significant news stories of official
misconduct by government leaders and those occupying positions of power and influence. The
complaints establish the absolute unaccountability and arrogance of Times' upper echelons, who have
refused to clarify The Times' "news fit to print" standard, refused to identify the basis for Times' non-
reportage of these "news fit to print" stories, and refused to meet with us. In short, these complaints
are a "paper trail" establishing the knowledge and complicity of Times higher-ups in a pattern of
deliberate srppression of objectively-significant, documented, and easily-verifiable stories, affecting the
publiq its democratic rights, and the integnty ofgovernmental processes and in blackballing our citizens'
organization, whose "David and Goliath" achievements should have been the stuff of front-page
headlines.

Mr. Sulderger received four of these complaints. The first, dated fune 30, 1992, enclosed a copy of
a complaint CJA filed with the New York City Department of Consumer of Affairs, asserting that The
Times' motto, *All the News That's Fit to Prinf', is a false and misleading advertising claim. The
second, dated November 27, 1994, was a copy of our letter to Hilton Kramer, author of the "Times

WatcV'column in The New York Post That letter cluonicled the background of Times' suppression that
impelled CJA to spend $16,770 in the days before the 1994 election for a public interest ad on the Op-
Ed page of The Times (l0l26l94,"Were Do You Go When Judges Break the Law?"). The third was
a copy ofCJA's October 15, 1996 submission to Project Censored, the university-based program that
annually identifies "top censored stories". The submission, which on October 21,1996 was also filed
with the Times as a complaint against it, chronicled SEVEN YEARS of Times censorship of stories
about the dysfunction, politicization, and com-rption of the processes ofjudicial selection and



Michael Kramer, Editorial Director Page Tlree July 8, 1998

discipline and detailed (at pp. 5-9) the two prior complaints we had s€nt to Mr. Sulzbergerr -- copies
ofwhich it appended. This submission was then supplemented by a further submission on December
2,1996. Our fourth complaint, dated February 12,1998, and addressed to Mr. Sulzberger, opened with
the sentence "Since The New York Times has no news ombudsman to handle complaints..." and, 14
pages later, concluded with the sentence, "Maybe, you'll decide that the Times does need a news
ombudsman, after all."2. In between those two sentences the February 12, 1998 complaint was a fact-
specific, fully-documented recitation of the Times' mdus operandi for dealing with legitimate
complaints - to ignore them - including Mr. Sulzberger's own failure to take any corrective steps after
I gave hiq in hand, a copy of our Project Censored submission and supplement eight months earlier.

The memorable circr.rmstances under which I gave Mr. Sulzberger the Project Censored submission and
zupplement are r@ounted at the outset of CJA's February 12, 1998 complaint to him: On May 8, 1997,
Mr. Sulzberger, who was the featured speaker at the 92nd Street Y, entertained questions from the
audience. I was one questioner -- and publicly asked Mr. Sulzberger why The Times has no news
ombudsman and whether this reflected his view that there could be no legitimate complaints agunst The
Times. Charlie Rose, the program's moderator, publicly commented that this was a very good question.
Mr. Sulzberger's public response was that it was the responsibility of Times' editors to handle
complaints and that having an ombudsman would let them "offthe hook". It was to prove to

t CJA's June 30,lggzletter/complaint to Mr. Sulzberger is included in CJA's October 15,
1996 submission as Exhibit "P" to Compendium tr; CJA's November 27,lgg4letter to Hilton Kramer,
sent certified mail/m to Mr. Sulzberger, is Document #l in Compendium IV.

2 The immediate preceding paragraph described CJA's April 30, 1997 letter to A.M.
Rose'nthal (Exhibit "Q-2" to our February 12,1998 complaint). That letter to Mr. Rosenthal began, as
follows:

'Some months ago, your name was mentioned by Mike Wallace, when he appeared as
a guest on Alex Jones' WNYC Radio Show "On the Media". The discussion was about
the use of "ombudsmen" and "news councils" as a constructive means of restoring public
confidence in the media, which is often viewed as arrogant and irresponsible -- and, lo
and behol{ sometimes is. According to Mr. Wallace, you are 'dead set against it'. If this
is true, we would appreciate knowing what alternative mechanisms you see as preferable
for handling complaints against joumalists and media entities when their conduct violates
professional and ethical standards."

Mr. Rosenthal's two-sentence l\{ay 7,1997 response (Exhibit "Q-3") did NOT answer that question and
ignored our request for his assistance in dealing vith Times censorship and black-balling, as reflected
by our October 21, 1996 Times complaint and supplement -- a copy of which we transmitted to Mr.
Rosenthal with our April 30, 1997 letter. As to those materials, Mr. Rosenthal offered no comment.



Michael Kramer, Editorial Director Page Four July 8, 1998

Mr. Sulzberger that his confidence in Times editors was misplaced and that they were not meeting that
responsibility that I went up to Mr. Sulzberger after the program and handed him a copy of CJA's
October 21, 1996 complaint: our 23-page October 15, 1996 submission to Project Censored, as well
as our 6-page December 2, 1996 supplement. The supplement graphically detailed the vicious and
depraved manner in which a Times editor had addressed the October 21, 1996 complaint, unrestrained
by higher editors, and the Times' "business as usual" continued suppression and blackballing.

As set forth in the February 12,1998 complaint (at p. 2), although Mr. Sulzberger promised to read the
October 21, 1996 complaint and supplement, we never heard from him following that May g, lggT
exchange. Nor was there any abatement of Times' suppression and blackballing. Indeed, in December
1997 and January 1998, The Times so severd prejudiced the public welfare by its suppression of time-
sensitive news stories and its blackballing of CJA as to necessitate our February 12, lggS complaint to
Mr. Sulzberger.

Mr. Sulzberger's response to our fact-specific, fully-documented February 12,lggScomplaint was a
conclusory five-sentence note, to which none ofthe indicated recipients of our complaint were indicated
as receiving copies. In full, Mr. Sulzberger's note stated.

"I've received your lengthy letter and enormous volume of documents. You and The
Times simply disagree as to what is news. In my judgment, an ombudsman would come
to the same conclusion I have. You see our actions as suppression; we see them as
judgment. Everything else flows from there."

The most cursory examination of CJA's February 12,1998 complaint - and its predecessor October
21,1996 complaint and December 2, 1996 supplement - establish the rank dishonesty and deceit of Mr.
Sulzberger's pretense as to the conclusions to be reached by an ombudsman reading these materials.
AI'IY OBJECTIVE READER -- let alone an ombudsman who necessarily understands the media's
obligations to true, fair, and accurate reporting and its critical role in ensuring the vitality of democratic
government and a system of checks and balances -- would be horrified and repulsed by the conduct of
Times reporters, editors, and management, as documentarily established by those primary source
materials. Indeed, these materials not only debunk any claim that The Times does not need an
ombudsman, they demonstrate how The Times -- at all levels of the newspaper -- shamelessly covers
up and conceals legitimate complaints to brazenly advance an illegitimate agenda: protecting public
offrcials and establishment leaders who have com-rpted the very governmental processes which are
supposed to safeguard citiznnrights and ensure government integrity. Such betrayal of the public trust
and of standards of responsible journalism is always deleterious -- and never more so than in an election
year, zuch as this, where The Times is deliberately depriving the public of the very information it needs
to make informed electoral choices - a fact highlighted, to no avail, by our February 12, lggg complaint
(See, particularly, pp. 3-4, and footnotes l0 and 16.)



Michael Kramer, Editorial Director Page Five July 8, 1998

Full copies of CJA's October 21,1996 complaint3, December 2,1996 supplement, and Febru,'.y lZ,
1998 complaint are enclosed -- as is Mr. Sulzberger's February 18, 1998 response. Mr. Sulzberger,s
disingenuous response was notwithstanding our February 12,lggS complaint pointed out (at p. 3) that
Steven Brill was developing Content magazine as an expose of the "media's power, arrogance, and lack
of accountability" and the likelihood that Mr. Brill would be interested in examining 'trow the Times
handles legitimate complaints ofjournalistic misconduct by reporters and editors". The conclusion
reasonably drawn from Mr. Sulzberger's February 18, 1998 response is that he did not then believe he
had anything to fear from Mr. Brill -- an indicated recipient of the February 12, 1998 complainta -- or
from his new magazine.

Finally, we would note that Ralph Nader - whose endorsement of Content is featured on the magazine's
website and promotional literature -- and who was an indicated recipient of CJA's October it, 1-9ge
complaint, December 2, 1996 supplement, and Febru ary 12,1998 complaint - started his career as a
proponent of the ombudsman concept, not just for the media, but for government generally. Mr. Nader
has long been critical of The Times and has articulated the need to investigate it:

"There shoutd be a study of The Nev,York Times. Why the Times covers what it does.
What are its priorities?...What about the likes and dislikes of its editors? How high up
are the decisions on editorials made? The Times is a world of its own and a study would
be worth doing..." Nader: The People's Lawyer, by Robert F. Buckhorn, Prentice-Hall,
lnc.,1972, at p. 69).

t This includes the seven compendia of erxhibits that substantiated CJA's October 21,1996
complaing as well as the file of materials transmitted to Max Frankel to substantiate our June 14,lggz
complaint to him [,See, frr. 2 of our October I 5, 1996 submission to Project Censored].

o All indicated recipients were sent copies of CJA's February 12,lgg} complaint except
for Mr. Brill and Mr. Rose, whose copies are being provided with this letter.



Michael Kramer, Editorid Director Page Six July 8, 1998

The enclosed primary source materials - presenting turd evidence ofyears of deliberate zuppression and
black-balling by The Times, irreparably prejudicing the public at large and stunting the growth and
development of this citizens' organization -- provide Content with a powerfi,rl opportunity to also
embark on such long-overdue study.

yours for a quality judiciary
and responsible j ournalisnl

&.a<s?o9.ZW
ELENA RUTH SASSOWE& Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc.

Enclosures

cc: Arthur Sulzberger, Jr.
ALL indicated iecipients of CJA's February 12,lggScomplaint to Mr. Sulzberger
Bill Kovach, Ombudsman. Brill's Content



- t

rHE NEw 
LO-$ ilMEs coMPANY

^?3g.y.Fgr 4s srREEr
NEW YORK, tt.y. tdosO

AFITIJUR O. SULZBERGER, JR.
CHAIRMAN,
IHE NEW YORK TIMES COMPANY

PUBLISHEB.
]E^3- (erz)s56a.o

Uhf.trlb*gr., rlx,ierzj sse6

February lg,Iggg

Dear Ms. Sassower,

I,ve receivell.g lengthy letter and enormous
: *n:j,1.#*:,,. 

you *J,ri"-nmes simpry disagree

same conclusion I have. you see o.r, *riorr, ",

;:rff:n";il:":." 
them as il;;;,. Everything erse

/
I
I
I
I

/

I
l

i

< O
h : ( )

o 3
t x
!) lt)

." F.
2 5

v)

jl

ra,jpr

o
o\
o
9l

I

O
CJ
q\
\o

l u o z
- i D  t r
- = ^ l
r* il frj
w e

x  F . 5
o \ i  

l )
\O <-r ,1,

i 4 c

C)
i.-' vl-. s)
. U t

> R
8 i
O / D

o
o

o'

d

:-
5 . r
.o

Sincerelv-'Aqdf

Ms. Elena Ruth Sassower

S.:r._r for Judi cial e..o.rrrt"biliry, Inc.P.O. Box 69
Gedney Station
I7hite Plains, Ny 10605 _0069



Cnrvrnn 7r, Juntcrnr, AccorJNTABrLrry, rNc.
P.O. Box 69, Gedney Station
ll/hite Ploins, New York 10605-0069

TeL (914) 421-1200
Fax (914) 428-4991

E-MaiI: judgex,atch@oLcom
Web site: *nmujudgavatch.org

INVENTORY OF TRANSMITTAL TO BRIZZ"S COIVTEN?
Accompanyine CJA's Julv 8. 19.98 letter to Michael Kramer. Editorinl Director

Ilrc redfolder symbolizes The Tintes' "free ride" coming to a "screeching halt"

l. CJA's October 21, 1996 complaint to The New York Times
Isubstantiating compendia of exhibits in two accompanying brown legal folders]

2. CJA's October 15, 1996 submission to Project Censored
(given in-hand to Mr. Sulzberger on May 8, 1997)

3. CJA's December 2, 1996 supplement
(given in-hand to Mr. Sulzberger on May 8, 1997)

4. CJA's February 12,1998letter to Arthur Sulzberger, Jr.
(faxed and hand-delivered to The New York I"inrcs)

5. Mr. Sulzberger's February 18, 1998 note-response


