Correcting
The Record

I was wrongfully convicted of
“disruption of Congress,” which
you reported on April 21 (“Jury

.Convicts Judiciary Protester”).
Contrary to your story, I never “ar
gued” that “the right of citizens to

* testify at public hearings ... ‘is not
and must never be deemed to be a
disruption of Congress.”” Indeed,
your quotes were only around the
second half of that supposed argu-
ment.

What I actually argued was that
“a citizen’s respectful request to
testify at a Congressional commit-
tee’s public hearing is not — and
must never be deemed to be— ‘dis-
ruption of Congress.”” This was ob-
scured by the prosecution which,
without any basis in fact, painted
1mie as $omeone who “did not fol-
low the rules,” further alleging that
I“broke the law by loudly disrupt-

ing a U.S. Senate Judiciary hear-

ing.”

In fact, more than two months
before the committee’s May 22,
2003, hearing to confirm New York
Court of Appeals Judge Richard

Wesley to the 2nd -U.S. Circuit

Court of Appeals — and in con-
junction with my request to testify
in opposition, as coordinator of the
_national, nonpartisan, nonprofit
citizens’ organization Center for
Judicial Accountability, Inc. — I
asked the committee, in writing, for
its rules, procedures and standards.
None were supplied, just as the
committee never sent a letter deny-
ing my request to testify. Nor did
anyone in authority at the cominit-
tee deny the request orally. More

seriously, no committee counsel .
ever called me, let along:inter-

viewed me, about the case-file doc-

ROLL

www.rolicall.com

uments I had hand-delivered to the
committee two and a half weeks
before the hearing to substantiate

CJA’s particularized written state- .
ment as to Wesley’s readily verifi- .

able corruption as ajudge on New
York’s highest state court in two
public-interest cases affecting the
rights and welfare of the people of
New York. Committee underlings
refused to even give me the names
of reviewing counsel —-and my

many, many phone messages to -

speak to such unidentified counsel
and to others in authority at the
committee and in the offices of
Chairman Orrin Hatch “(R-Utah)
andranking member Patrick Leahy
(D-Vt.) were unreturned.

-_This scandalous state of affairs, .

where the Senate Judiciary Com-
mittee wilfully ignores evidence of
nominee unfitness in order to con-

summate the political deals which.

Senators make over judgeships, is

Established 1955

chronicled in fact-speciﬁc corre-
spondence I sent to Hatch and
Leahy, as well as to New York Sens.

Charles Schumer (D) and Hillary
Rodham Clinton (D) and the Capi- -

tol Police prior to the hearing. It is
posted on the home page of CJA’s
Web site, www. judgewatch.org, un-
der the heading, ‘Pape_:r Trail Docu-
menting theé Corruption of Federal
Judicial Selection/Confirmation
and the Dlsmptlon of Congress
Case it Spawne

As to what took place at the Ju-
diciary Committee’s May 22, 2003,
hearing, the best evidence is the
videotape. The second best evi-
dence is the official lIanscrlpt ‘Both
are posted at the top of CJA’s home
page — with an ana1y51s of each.
Such analysis mghhghts — apalt
from; my conespondence——the tell-

talesigns, revealed by the video, that -

“the Committee’s leadershxp ‘set
meup ’ to be arrested.” A

Monday, May 10, 2004 ¢ Vol. 49, No. 121

An Economist Group business

On Juné 1, I will be sentenced to
jail for up to six months for my
words at the hearing. These words,
notuttered by me until after the pre-
siding, chauman Sen. Saxby

'Chambliss (R Ga.), had already

adjourned the hearing, were: “Mr.
Chairman, there’s citizen opposi-
tion to Judge Wesley based on his
documented corruption as a New

*York Coutt of Appeals judge. May

I testify?” -
Hatch and Leahy, Schumer and

" Clinton — and, of course, Chamb-

liss— all of whominvoked theirim-
munities under the Speech or De-
bate Clause to quash my subpoenas
for their testimony at trial — should
be asked how much jail time they

. deem appropriate for such a con-
‘cocted “crime.””

Elena Ruith Sassower
_ Coordinator
Center for Judicial
Accountablllty Inc.



Wednesday, May 19, 2004

LETTERS
To the Editor

Portrayal in News Item ._
Found ‘Denigrating’

Last month, an important case in
which I was the criminal defendant
went to trial in Washington, D.C. At
issue was what took place at the U.S.
Senate Judiciary Committee’s May
22, 2003, public hearing to confirm
President George Bush’s nomination
of New York Court of Appeals Judge

Rxchard iC. Wesley to the Second Cu'- .

“cuit Court of Appeals.

Although a lengthy front- page
article appeared in Legal Times,
owned by American Lawyer Media,
the same parent company as owns
" the New York Law Journal, the Law
Journal did not run it. Instead, it
"ran a scurrilous front-page “News
in-Brief” item, “Sassower Faces
Charges of Disrupting Congress’”
(April 12), whose most false and
defamatory assertion is directly
_refuted by the Legal Times article.

'According to the Law'Journal
item, I both “spoke out” and “was
arrested for attempting to speak
during the. confirmation hearing
without being invited to do so.” It
then continues “She.contends she
snmply wanted to speak her mind..

"No 'sane professional would

“contend[] she sxmply wanted to
speak her. mind” — a portrayal
remforcing the item’s denigrating
opening description that I have

“made a career of challenging
alleged corruption. in New York
Courts.” The inference is that I am
pursuing, in an individual capaci-

1 ty, alleged” corruptlon that may
be only “in my mind.”
’ Conspi¢uously omitted — as
likewise from the front-page “New
in Brief” item, “Sassower Found
Guilty of Disrupting Congress”
(April 21) — are my professional
title and organizational affiliation.
‘No editorializing was needed for
the Law Journal to plainly state
that I am coordinator and co-
founder of the Center for Judicial
Accountability Inc. (CJA) — a
national, non-partisan, non-profit
citizens’ organization.

For more than a decade CJA has
been documenting the dysfunction,

| .politicization and corruption of the
| closed-door: processes of )ud1c1al
“selection and discipline by advoca-

cy that is scrupulously evidence-
based. .Indeed, upon Mr. Bush’s
nomination of Judge Wesley, I per-
sonally. -prepared ‘a- fact-specific

.| . March 26; 2003; written statement
;| -particularizing the ¢ casefile evidence

estabhshmg Judge ‘Wesley’s cor-
ruption on the New York Court of

Appeals in two major public inteér:

est cases, resulting il vast, irrepara-

ble injury to the People of New York. -

I then hand-delivered this statement

.— including the substantiating case-

file documents — to .the:American
Bar Association and Association of
the Bar of the City of New York, te

| Senators Schumer and Clinton, and’
to the Senate Judiciary Committee.

None made any findings of fact and
conclusions of law with respect
thereto. Nor did they — or Judge

| Wesley, to whom Isenta copy of the

statement — ever deny or dispute
its accuracy in any respect. .

As to what 1 “contend” I said.and
did at the Senate Judiciary Com-
mittee hearlng, the Legal Times got
it right:

“According to Sassower, she
read from a prepared statement:
‘Mr. Chairman, there’s citizen oppo-
sition to Judge Wesley based on his
documented corruption as a New
York Court of Appeals judge. May I
testify?” .

New York Latw Tonenal

Judge Wesley's “documented cor-
ruption:” — covered up by the bar
associations, Senators Schumer,
Clinton, and the Senate Judncxary
Commlttee among others — is a
major political scandal, yet to be
reported. Its explosive ramifications"
would rightfully derail Senator
Schumer’s re-election campaign and .
‘Senator Clinton’s talked-about future
candidacy for president. Fortunate-
ly, readers do not have to rely on the
Law Journal, but can verify this for

-themselves. The substantiating pri-

mary source-documents — includ-
ing the unrefuted and lrrefutable
March 26, 2003, statement — are
posted on the homepage of CJA's
Web site, www.judgewatch.org,
under the heading “Paper Trail Doc-
umenting the Corruption of Federal
Judicial Selection/Confirmation and
the ‘Disruption of Congress’ Case it
Spawned.”

Elena Ruth Sassower,
Coordinator, Center for Judicial
Accountability, Inc. (CIA)



AICIECTE=l VILLAGE VOICE FEBRUARY 16-22, 2005

letters

Activists, judges
I am the subject of“The Scourge
of Her Conviction” by Kristen
Lombardi [February 2-8],
purporting to be about my
arrest, conviction, and six-month
incarceration on a “disruption
of Congress” charge. Such a
story shamelessly covers up
the corruption of federal judicial
selection involving a Who'’s
Who of the high and mighty
in New York and Washington.
It hardly befits a newspaper that
holds itself out as maintaining
a tradition of “no-holds-barred
reporting and criticism.”
Among the high and mighty
who get off “scot-free” or virtually
so: senators Schumer and Clinton.
Your story makes it appear that
they—and likewise the U.S.
Senate Judiciary Committee—
.could freely ignore documentary
evidence of corruption by New
York Court of Appealsjudge
Richard Wesley, which I presented
to them weeks before the commit-
tee’sMay 22,2003, hearingto -
confirm hisnominationtothe -
Second Circuit Court of Appeals.
' Indeed, you nowhere identify
that senators Schumer and Clinton
were duty bound to examine that
“evidence and had the power to

prevent the nomination from
proceeding to a hearing. Nor do
youmention that the nomination
‘was the product ofa political
“agreement,” announced by Sena-
tor Schumer in a press release—let
alone explore Governor Pataki’s
role in that “agreement.” Omitted

isthat Judge Wesley wasapalof

the governor from their days in
the New Yorklegislature and the
governor’s firstappointee tothe
New York Court of Appeals. Also
omitted is the Center for Judicial

Accountability’s evidence-based

assertion that the nomination was
a “payback” to Judge Wesley for
having protected Governor Pataki
ina politically explosive public
interest lawsuit directly implicat-
ing him in the corruption of the
State Commission on Judicial

_Conduct and “merit selection” to

the New York Court of Appeals.
Astothe documentary
evidence of Judge Wesley’s
corruption in that lawsuit, you
make no qualitative assessment—

and garble what Judge Wesley did

and what the lawsuit was about.
Indeed, you so completely protect
the guilty that you donot call

the commissionbyitsname,

but euphemistically refertoitas
“the state’s judicial-review board.”

Senator Schumer is a Harvard
Law School graduate, Senator
Clinton a graduate of Yale Law
School. What were their findings

_ offactand conclusions of law

with respect to what you describe
as the “27-page memorandum
that outlined, in meticulous detail,
the center’s opposition”? And why

- hasthe Voice, whichhasacopy

ofthat March 26, 2003, memoran-
dum and the pertinent substantiat-
ing evidence of Judge Wesley’s
misconduct in the commission

. case and in an earlier case chal-

lenging the constitutionality of bil-

~ lions of dollars of New York bonds,

not itself come forward with find-
ings of fact and conclusions of law?
That yousmearmeasa

- “pest” and otherwise besmirch
- my properand professional advo-

cacy only further underscores your
betrayal of fundamental standards
of journalism. Voicereaders

can judge this for themselves

* by examining the paper trail of

documents pertaining to the
“disruption of Congress” case,
posted on the center’s website,
judgewatch.org.
Elena Ruth Sassower
Coordinator, Centerfor
Judicial AccountabilityInc.
White Plains, NewYork




CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, INC.”

Post Office Box 8220 Tel. (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10602 Fax (914) 428-4994 Website: www.judgewatch.org

Contact: Elena Ruth Sassower, Director
Direct E-Mail: judgewatchers@aol.com

PRESS RELEASE #1: March 22,2006 onward

FIRST-OF-ITS-KIND PUBLIC INTEREST LAWSUIT vs THE NEW YORK TIMES
IN VINDICATION OF THE FIRST AMENDMENT

The New York Times is being sued for libel and journalistic fraud in a landmark public interest
lawsuit, the first to implement the powerful recommendation for media accountability proposed in
the 2003 law review article “Journalistic Malpractice: Suing Jayson Blair and the New York Times
for Fraud and Negligence”, 14 Fordham Intellectual Property, Media & Entertainment Law Journal 1.

The lawsuit, charging The Times with betraying its First Amendment responsibilities to the public, is
brought by the Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA) and its director, Elena Ruth Sassower.
The libel causes of action are based on a Times’ column, “When the Judge Sledgehammered The
Gadfly”, about Ms. Sassower, then serving a six-month jail sentence in D.C., after conviction on a
“disruption of Congress” charge. An analysis of the column, annexed as Exhibit A to the Verified
Complaint, demonstrates that the column is “deliberately defamatory”, “knowingly false and
misleading”, and “completely covers up the politically-explosive underlying national and New York
stories of the corruption of the processes of judicial selection and discipline, involving our highest

public officers”.

These public officers include Senator Hillary Rodham Clinton, running for re-election to the U.S.
Senate this year, with an eye to the presidency in 2008, and New York Attorney General Eliot Spitzer,
running this year to be New York’s next governor. The Verified Complaint alleges that their
anticipated landslide victories are being rigged by The Times, whose steadfast refusal to report on the
records of Ms. Clinton and Mr. Spitzer with respect to judicial selection and discipline is with
knowledge that such reporting would rightfully end their electoral prospects, if not generate
disciplinary and criminal prosecutions against them for corruption. As for past electoral races, the
Verified Complaint dramatically shows that The Times rigged Senator Charles Schumer’s 2004 re-
election to the Senate by similarly refusing to report on his record as to judicial selection and
discipline, and, prior thereto, rigged Mr. Spitzer’s 2002 re-election as attorney general and Governor
George Pataki’s 2002 and 1998 re-elections as New York’s governor, likewise by refusing to report on
their records.

The Times’ protectionism of all these public officers -- and its suppression of any coverage of the
readily-verifiable documentary evidence of systemic governmental corruption involving judicial
selection and discipline, provided it by CJA throughout the past 15 years -- underlies the lawsuit’s
cause of action for journalistic fraud.

The Verified Complaint, its substantiating exhibits, and the law review article are posted on CJA’s
website, www.judgewatch.org — accessible via the sidebar panel, “Suing The New York Times”.

’ The Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA) is a national, non-partisan, non-profit citizens’

organization working to ensure that the processes of judicial selection and discipline are effective and
meaningful.




CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, INC.'

Post Office Box 8220 Tel. (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10602 Fax (914) 428-4994 Website: www.judgewatch.org

Contact: Elena Ruth Sassower, Director
Direct E-Mail: judgewatchers@aol.com

PRESS RELEASE #2: June9,2006 onward

PUBLIC INTEREST LAWSUIT vs THE NEW YORK TIMES
SEEKS JUDGMENT AGAINST IT, INCLUDING REMOVAL OF
ITS FRONT-PAGE MOTTO “ALL THE NEWS THAT’S FIT TO PRINT”
AS A FALSE AND MISLEADING ADVERTISING CLAIM

How does the great and mighty New York Times litigate when sued? Are the standards of
“quality” and “excellence” that supposedly mark its journalism manifested in its legal submissions
as well?

These questions are answered in motion papers filed by the non-profit, non-partisan citizens’
organization, Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA), and its director, Elena Ruth
Sassower, plaintiffs in the first-ever public interest lawsuit against The Times, suing it for
journalistic fraud in connection with its news reporting and editorializing. Their papers —
responding to a Times motion to dismiss the lawsuit — demonstrate that The Times’ motion, “from
beginning to end and in virtually every sentence”, “flagrantly falsifies, omits, and distorts the
[lawsuit’s] allegations and cites law that is either inapplicable by reason thereof or [itself] falsified
and distorted”.

Based thereon, plaintiffs have requested maximum costs and sanctions against Times attorneys
and the named Times defendants they represent — among them, Publisher Arthur Sulzberger, Jr.,
Executive Editor Bill Keller, Managing Editor Jill Abramson, and Public Editor Byron Calame —
as well as disciplinary referrals against Times attorneys and their disqualification. Indeed,
plaintiffs’ showing is so resounding that they have cross-moved for summary judgment on their
three causes of action and, as part thereof, removal of The Times’ front-page motto “All the News
That’s Fit to Print” as a false and misleading advertising claim. All of this is in addition to a
default judgment against non-appearing Times defendants, including Daniel Okrent, The Times’
first Public Editor.

The papers in this historic lawsuit — seeking money damages of $906,000,000 — are posted on
CJA’s website, www.judgewatch.org — accessible via the sidebar panel, “Suing The New York
Times”. This includes the lawsuit’s verified complaint, chronicling The Times’ pattern and
practice of election-rigging for Senator Hillary Rodham Clinton and New York Attorney General
Eliot Spitzer creating their anticipated landslide victories this November.

*

The Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA) is a national, non-partisan, non-profit citizens’
organization working to ensure that the processes of judicial selection and discipline are effective and
meaningful.




CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, INC.*

Post Office Box 8220 Tel. (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10602 Fax (914) 428-4994 Website: www.judgewatch.org

Contact: Elena Ruth Sassower, Director
Direct E-Mail: judgewatchers@aol.com

PRESS RELEASE #3: August 22, 2006 onward

COURT DECISION IN PUBLIC INTEREST LAWSUIT vs THE NEW YORK TIMES
CONFIRMS THE TIMES’ SELF-INTEREST IN JUDICIAL CORRUPTION

Although The New York Times editorializes about the importance of the rule of law and our
courts and advocates for judicial pay raises, it has long refused to report on readily-verifiable
casefile proof that the courts “throw” politically-explosive cases involving judicial integrity issues
by fraudulent judicial decisions which violate the most basic adjudicative standards. This includes
decisions — at all levels of the judiciary, state and federal — which brazenly falsify the factual
record and cite law either inapplicable or itself falsified.

The Times’ knowingly false and misleading reporting and editorializing, covering up systemic
judicial corruption and protecting complicit public officers — such as Senator Hillary Rodham
Clinton and New York Attorney General Eliot Spitzer, for whom it is election-rigging — is the
basis for a first-of-its-kind public interest lawsuit against it for libel and journalistic fraud, brought
by the Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA) and its director, Elena Ruth Sassower.
Obvious from the casefile —posted on CJA’s website, www.judgewatch.org, and accessible via the
sidebar panel, “Suing The New York Times” — is that the only way The Times will survive the suit
is if it is the beneficiary of the same kind of documentably corrupted judicial process as it has
refused to report on.

The Times has already benefited from a first fraudulent judicial decision in the case. This readily-
verifiable fact is meticulously demonstrated by plaintiffs’ motion to vacate the decision for fraud,
detailing that it “violates ALL cognizable legal standards and adjudicative principles...is, in every
respect, a knowing and deliberate fraud by the Court and ‘so totally devoid of evidentiary support
as to render [it] unconstitutional under the Due Process Clause’ of the United States Constitution”.
Based thereon, the motion also seeks to disqualify the judge — who, in violation of random-
assignment rules, was handpicked for the case by an administrative judge directly interested in its
outcome. Simultaneously, plaintiffs have filed a notice of appeal.

The record of the lawsuit also provides insight into why, over the past dozen years spanning four
election cycles for New York Attorney General — including the present — The Times has
steadfastly refused to report on readily-verifiable casetile proof that when the Attorney General
has no legitimate defense to lawsuits against state judges and the State Commission on Judicial
Conduct, sued for corruption, he files fraudulent dismissal motions — and is rewarded by
fraudulent judicial decisions. Apparently, The Times has an identical response to lawsuits to
which it has no legitimate defense. As the record resoundingly proves, The Times filed a
comparably fraudulent dismissal motion — and was rewarded by a comparably fraudulent judicial
decision.

*

The Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA) is a national, non-partisan, non-profit citizens’
organization working to ensure that the processes of judicial selection and discipline are effective and
meaningful.



