DE ‘-:1,9,,"'

CENTER /&~ JUDICIAL ACCOUNTABILITY, inc.

(914) 43211200 » man (014) 604-a884

Box 69, Gedney Stalion
E-Mall: probono @ delphi.com White Plains, New York 10605

BY HAND

October 21, 1996

The New York Times

229 West 43rd Street

New York, New York 10036

ATT: Nancy Chan, Project Coordinator
Corporate. Communications

RE: ngplaint of Times' Suppression and Black-Balling

Dear Ms. Chan;

Transmitted herewith is a copy of our submission to Project Censored, which focuses our nomination
of media censorship of major news stories on the censorship of The New York Times.

We ask that this submission be considered as a formal complaint against The Times in general and,
in particular, against the following Times reporters: Joyce Purnick, Jan Hoffman, Jane Fritch, Joseph
Berger, James Feron, and Bill Glaberson. Based on our direct, first-hand experience with them, as
recounted in our submission and documented by the seven supporting evidentiary Compendia', they

have not only engaged in censorship and suppression of objectively significant major news stories,
but in knowing and deliberate black-balling of us.

! Asreflected by footnote 2 (p. 8), we have provided Project Censored a further folder of

documents consisting of the Critique "material” we supplied former Executive Editor Max Frankel
under our June 14, 1992 coverletter to him (Compendium II, Ex. "L"). Because of the expense to
us of replicating yet another copy of our 1992 Critique and the Compendium of exhibits that
accompanied it, we ask that you obtain such documents from Mr. Frankel's office or,

alternatively, from the reporters and editors to whom we provided at least four additional copies--
and who never returned them to us. These include: Joseph Berger, to whom a copy was
personally given in March 1993 (See Compendium 11, Ex. "00", p. 2), as well as Jack McKenzie,
who--since June 1992--has two copies (See Compendium I, Ex. "I", "N", "v"), Indeed, I met
Mr. McKenzie on March 10, 1996 at a conference on “Legal Ethics: The Core Issues” and he
acknowledged to me -- without my even asking -- that he still had the Critique. He practically
recoiled in horror when I asked him whether he wouldn’t consider pursuing a story about it,

Of course, should you be unsuccessful in obtaining the Critique and Compendium from
them, we will provide you with a copy.




The New York Times Page Two October 21, 1996

We specifically draw your attention to the last paragraph of our submission:

"Because of the on-going cataclysmic consequences to the public
resulting from The Times betrayal of the public trust and breach of its
'fundamental contract' with its readers, a copy of this recitation,
including the substantiating Compendia, is being sent to The Times as
a complaint so that curative measures may be immediately taken.
These would include a meeting with the Publisher and Executive
Editor of The Times -- or their representatives -- as requested by us
so very long ago in our 1992 and 1994 letters." (at p. 23)

As discussed in our October 11th telephone conversation, we request that you bring this profoundly
serious complaint to the attention of Times Publisher, Arthur Sulzberger, Jr., Times Executive Editor,
Joseph Lelyveld, Times Managing Editor, Gene Roberts, and Times Metro Editor, Michael Oreskes,

You may be assured of our fullest assistance and cooperation.

Thank you very much.

Yours for a quality judiciary
and responsible journalism,

_ .
< lena SYITSOSSIUR,
ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
. Center for Judicial Accountability, Inc,

Enclosures

cc.  Project Censored
Ralph Nader




“'"‘i”“,‘-"‘»‘ e e § ,{g\
- A . 4
CENTER /7 JUDICIAL ACCOUNTABILITY, inc.

(914) 421-1200 « Fax (914) 684-6554 o Box 69, Gedney Station
E-Mail: probono @delphi.com White Plains, New York 10605
TO: Project Censored
FROM: Elena Ruth Sassower, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc.
DATE: October 15, 1996
RE: _ 1996 Project Censored Nominations

The Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA) is a national, non-partisan, non-profit, citizens’
action organization. Since 1989, when we formed as a grass-roots citizens response to the collusive
manipulation of elective judgeships by the Democratic and Republican parties in the Ninth Judicial
District of New York, CJA has documented the dysfunction and corruption of the processes of
judicial selection and discipline -- on local, state, and national levels. A copy of our informational
brochure, containing our historical background, is enclosed.

Earlier this year, when Project Censored concluded its awards presentation to its 1995 “Top
Censored” story winners by entertaining questions from the audience, I was among those asking
questions. My question followed a discussion of tips to increase media attention and follow-up of
stories. These included developing an “expertise”, having a “letterhead”, and employing a professional
layout for written proposals, with “bullets” to highlight points.

Introducing myself as the coordinator of CJA, whose work I briefly described, I stated that we had
an expertise, had a letterhead, and, in our professionally presented written presentations, had used
“bullets”. Nevertheless, year after year, the media had continued to shut us out, refusing to report --
let alone irvestigate -- the fully-documented stories we had provided them of political manipulation
and corruption of the judicial selection and discipline processes, as well as of the judicial process
itself. Idescribed the media suppression as having been so total that the only way we had been able
to “get the word out” to the public about the corruption of judicial elections in New York and the
cover-up and complicity of New York’s highest officials -- then running for re-election -- was by
spending $17,000 of our own money for a paid advertisement on the Op-Ed page of The New York
Times two weeks before the 1994 elections. I held up a copy of the October 26, 1994 ad, entitled,
“Where Do You Go When Judges Break the Law?” (Exhibit “A”), reprinted on November 1, 1994
in The New York Law Journal -- at an added cost to us of $2,000.

I then asked the panelists directly whether they were aware of a taboo surrounding coverage of issues
of judicial selection and misconduct and the reason for such media reluctance. Although there
appeared to be a kind of implicit recognition among panel members of such problem, discussion was
disappointingly limited and inconclusive. Frankly, it seemed as if it were taboo to discuss the taboo.




>
J

{

Project Censored Page Two ' October 15, 1996

After the program was over, I approached panel members and provided them with a copy of CJA’s
informational brochure, containing -- as an insert -- a reprint of the Times Op-Ed ad, as well as
reprints of our two Letters to the Editor, “Commission Abandons Investigative Mandate” (Exhibit
“B”) and “No Justification for Process’s Secrecy” (Exhibit “C”), published in The New York Law
Journal on August 14, 1995 and January 24, 1996, respectively. Like our Op-Ed ad, these letters
were written by us in an attempt to “get the word out” after the media had failed and refused to
report on the corruption and perversion of mechanisms for judicial discipline and selection. I also
approached Peter Phillips, who gave me his card and encouraged me to send the Op-Ed ad and other
materials to Project Censored as a nomination.

Consequently, CJA nominates our New York Times Op-Ed ad, “Where Do You Go When Judges
Break the Law?”, and the long-line of completely unreported or virtually unreported stories we have
presented to the media ever since, including this year, which have been knowingly and deliberately
censored from coverage. Individually and collectively, they demonstrate that when powerful,
politically-connected judges or judicial candidates break the law, the media doesn’t want the public
to know about it.

Each of these long-line of stories presented the kind of information that the public not only has a right
to know, but needs to know if  the integrity of our democratic system is to be preserved. They were
powerful “David and Goliath” stories about citizens battling and persevering against political
manipulation of elective and appointive judgeships, the complicity of public officials and agencies of
government charged with oversight, and the corruption of the judicial process, including the use of
judicial office for ulterior, retaliatory purposes. They were stories that came complete with
supporting documentary proof, which -- at every turn -- we either provided the media or proffered
to them. Indeed, CJA had itself done the hard work of investigation and analysis and was presenting
these dynamite stories to the media “on a silver platter”. What was left for the media was the “gravy”
-- to use their power as journalists to get the high-ranking political and civic leaders involved and
complicitous in scandalous perversion of the rule of law and fundamental standards of integrity and
accountability to answer the simple straight-forward questions that we had asked them -- but to
which, for us, they had refused to respond. No wonder. These were the “Jugular” questions,
exposing the corruption of the system and the rank hypocrisy of posturing political and civic leaders.

The devastating result of the media “black-out” of these critical stories is that corruption of
governmental processes and safeguards has been able to continue unabated, vicious retaliation against
judicial whistle-blowing citizens has been able to continue unabated, and the uninformed public has,
unknowingly, continued to re-elect and put their trust in complicitous government officials. The
consequence has been both to perpetuate the reality of “government that doesn’t work” and to feed
public cynicism that nothing can be done. Indeed, the media has done a truly excellent job of
depriving the public of the inspiring example of citizen action, represented by our watch-dog
organization and its ground-breaking, unfunded, and completely pro bono work.

Vsl




Project Censored Page Three October 15, 1996

From the “postscript” instructions for “How to Nominate a Censored Story”, appearing in your 1996
Yearbook, it is unclear to us precisely what the criteria for consideration are. You state:

“The story should be current and of national or international significance. It may
have received no media attention at all, appeared in your local newspaper or some
special interest trade magazine, or been the subject of a radio or television
documentary, which received little exposure or follow-up.” (at p. 335)

We e-mailed you to clarify whether these instructions meant that Project Censored was not interested
in censorship of stories which were statewide or regional in scope. Your response did not provide
us with the answer to the question we asked and left us confused as to aspects about which we had
not asked. Thus, you informed us that “current” was actually time-restricted -- relating to stories
which had received media coverage since October 15, 1995 -- the deadline for last year’s Project
Censored nominations. This restriction plainly contradicts that portion of the instructions as relate
to stories which “have received no media attention at all”, which we had assumed implemented the
fine suggestion of one of Project Censored’s 1995 judges, Professor Sut Jhally, whose comments
appeared in the 1996 Yearbook as follows:

“As invaluable as the focus of Project Censored is, I think it may be a good time to
expand the notion of what constitutes a ‘censored” story. As it presently stands, to
qualify requires that a story or report exist in the first place -- that it have some
visibility, however slight. The question then becomes one of its under-reporting. But
there are other stories, so under-reported that they fail even to materialize as one
small story -- so censored as to be rendered invisible. Perhaps in addition to the list
of the 10 most censored stories, a procedure could be established for highlighting
every year one story that remained invisible but that should have been discussed by
the media.” (at p. 115).

A time restriction of one year would also ignore situations where newsworthy media pieces, over a
year old, but nonetheless current, are continuously and repeatedly placed before the media for
“exposure or follow-up”, with no results. This is certainly the case as to our Times Op-Ed ad and
our two New York Law Journal Letters to the Editor (Exhibits “A”, “B”, “C”). Indeed, what
surprises us particularly about the Project Censored criteria for nomination is its focus on whether
a newsworthy story was “picked up” by the media, rather than requiring any showing that there was
knowing and deliberate suppression.

Our nomination is not merely about “under-reporting”, but about purposeful censorship by the media,
whose arrogance and utter lack of integrity and accountability CJA has chronicled in correspondence.
Our most extensive and on-going correspondence has been with The New York Times and Gannett
Suburban Newspapers, reaching, in both cases, the highest echelons of editorial and managerial
power.




Project Censored Page Four October 15, 1996

For immediate purposes, we will focus on the censorship of The New York Times — a nationally
prominent, national circulation newspaper. As recognized by Project Censored’s 1996 Yearbook (at
p. 17), when The Times does not choose to “bless” a story with coverage, the impact is carried over
to other newspapers and media as part of the “follow the leader” mentality. The Times has its
National Section, which includes articles not necessarily about the national scene, but about
noteworthy happenings anywhere in the country -- be they local, regional, or state. It also has a daily
New York Metro Section covering news from the metropolitan New York region and New York
State. To provide that coverage, it has separate bureaus staffed with full-time reporters -- including
one in White Plains, the county seat of Westchester County, New York, where CJA is based. 7he
Times also has separate weekly sections, exclusively devoted to the surrounding suburban counties,
among them Westchester County. Additionally, for many years, 7he Times had a Friday “Law Page”.
Consequently, whether our stories are viewed as local, state, or national, 7he Times has many formats
within which they might have appeared. All have been suppressed by it.

- To facilitate your evaluation of this suppression, we have organized our six-year correspondence
with The Times in seven Compendia (I-VII), categorized according to story or story groups.
Although each compendium “stands on its own” in documenting 7Times suppression, they are meant
to be read together. This is not only because of their cumulative impact, but because the stories in
the different Compendia are closely interrelated, with later stories reinforcing and further validating
the transcending significance of earlier ones.

Each Compendium contains, in addition to our correspondence indexed with alphabetical exhibit tabs
(“A”, “B”, etc.), illustrative articles and editorials from The Times on similar or even identical
subjects. Such published pieces demonstrate The Times’ own recognition of the importance of the
subject matter, as well as the fact that the stories we were presenting -- albeit of political deal-
making, corruption, and retaliation -- were not “far-fetched” stories akin to our reporting a sighting
of green men from Mars. Rather, they were a censored part of what The Times was otherwise
reporting -- although to a lesser degree, and perhaps in other areas.

That The Times would censor the stories we presented which exposed the fallacies of its editorial
positions is obvious (Compendium IV, Doc. 2, pp. 2-3; Compendium V, Ex. “C”). But that it would
censor stories which accorded fully with its editorial positions -- and, indeed, were about citizens
implementing valuable recommendations made in its editorials, is simply inexplicable (Compendium
IV, Doc. 1, p. 3 -- Ex. “J”, “K”, “L”, “P”; Compendium II, Ex. “B”, “D”, “E”, “F”, “H”, “I”, “J”,
“L”). And, as our correspondence with The Times shows, when we pressed Times reporters, editors,
and its publisher, Arthur Sulzberger, Jr., for an explanation, they refused to explain.

We believe it would be particularly appropriate for Project Censored to turn its attention to The New
York Times this year. As may be seen from another Times Op-Ed ad -- this one promoting the
newspaper -- 1996 is the hundredth anniversary of the famed Times motto: “All the News That’s Fit
to Print” and the paper’s ownership by Adolph S. Ochs, whose “goal was to build a newspaper with




Project Censored Page Five | , October 15, 1996

a reputation for a fair and complete news report backed by honorable business practices” (Exhibit
“D”). The present Sulzberger family, who own and publish Tke Times, are descendants of Mr. Ochs.
Unlike our unfunded citizens’ organization, they presumably did not have to reach into their own
pockets to pay for their self-promoting April 5, 1996 Op-Ed ad (Exhibit “D”).

Six years ago, when Arthur Sulzberger, Jr. took over from his father as publisher of The Times, he
repeated -- on the editorial page (Exhibit “E”, 1/17/92) -- the pledge made by Mr. Ochs 96 years
earlier when he bought 7he Times:

“To give the news impartially, without fear or favor, regardless of any party, sect or
interest involved.”

This year, The Times editorial page (Exhibit “F”, 8/19/96) highlighted that phrase as “holding a place
of honor at The Times”. Under the title “Without Fear or Favor”, the entirety of Mr. Och’s pledge
was reprinted so that its noteworthy continuation could also be seen:

“To make of the columns of The New-York Times a forum for consideration of all
questions of public importance, and to that end to invite intelligent discussion from
all shades of opinion.”

The reality of Times reportage -- documented by our accompanying Compendia - is very different.
Where stories concern political manipulation of judgeships and judicial misconduct, there is a great
deal of favoritism and protectionism by The Times in its censored reporting -- to the benefit of
political and vested interests. Both on its pages and in its offices, The Times is anything but a “forum
for consideration of questions of public importance” and, far from inviting “intelligent discussion”,
it wilfully shuts it out and blackballs those who are its spokemen. This is true in its news reporting,
in its editorials, and in its Letters to the Editors. Moreover, Mr. Sulzberger and Times Executive
Editors take no corrective action when such Zimes censorship -- impacting on the ability of citizens
to intelligently exercise their franchise rights -- is brought to their attention.

So that you can “begin at the top” with this “Top Censored” nomination, we direct your attention to
the two letters we previously sent to Mr. Sulzberger, alerting him to the suppression of electorally-
relevant and objectively significant stories by Times reporters and editors. These letters requested
Mr. Sulzberger to clarify the heralded “All the News That's Fit to Print” standard and the “highest
standards of journalism and business” to which he and his predecessors had pledged themselves.
They also requested an opportunity to meet with him or his representative to discuss “the reality of
The Times’ coverage of major news stories directly affecting the public interest”.

Because our second letter, dated November 27, 1994 (Compendium IV, Doc. 1), recites the
background of Times censorship that led us to place our $17,000 Op-Ed ad (Exhibit “A”), we ask
that you begin with that letter. Indeed, that letter is important for another reason: it is the prototype
for the Compendia accompanying this submission in that it combines a presentation of our prior




Project Censored Page Six October 15, 1996

correspondence with The Times, with Times articles and editorials that show that the newspaper
should have readily embraced the story, rather than -- as it did -- continually censor and suppress it.
Specifically, the articles and editorials annexed to our November 27, 1994 letter showed that The
Times had repeatedly recognized that politicians control judicial elections in New York, had decried
the prevalence of uncontested and cross-endorsed judicial races, had reported on retaliation against
whistleblowers and conflict-of-interest, and opined as to the necessity that electoral candidates
respond to “meat and potatoes” issues as to how they will perform their duties.

So devastating was our presentation in our November 27, 1994 letter that neither Mr. Sulzberger nor
Times Executive Editor Joseph Lelyveld ever responded to it. In and of itself, this is shocking -- but
even more so because that letter, to which both Mr. Sulzberger and Mr. Lelyveld were sent copies
by certified mail, return receipt, was actually addressed to Hilton Kramer, whose scathing column
called “Times Watch” is a regular feature in the New York Post. Given that fact, one would have
expected their response -- lest Mr. Kramer report in his column that they had not done so. However,
The Times did not respond and, for reasons unknown to us, Mr. Kramer did not seize the opportunity
to expose the story of Times censorship, which our November 27, 1994 letter dispositively
chronicled.

As to our first letter to Mr. Sulzberger, dated June 30, 1992 (Compendium II, Ex. “P”), it enclosed
a copy of the complaint we filed against The Times with the New York City Department of Consumer
Affairs. Our complaint contended that The Times motto “All The News That’s Fit to Print” was a
“false and misleading advertising claim”. In pertinent part, it stated:

“For years, The Times has been considered a newspaper of record -- a reputation it
actively promotes through its front-page motto “All the News That’s Fit to Print’.

Such motto not only implies that The Times is competitively superior to newspapers
not making that claim, but constitutes an affirmative representation to the public that
purchase of The Times provides all information meeting objective standards of fitness
-- and that anything rejected by it for publication does not meet those objective
standards.

The Times nowhere sets forth its criteria for determining the fitness of the news it
prints. In view of 7he Times® obvious space limitations, we presume such criteria is
two-fold: news which the public not only has a right to know, but which it needs to
know to protect itself and to preserve the integrity of our democratic system.

The Times is not only a public institution, but a private business enterprise. As such,
it must be held to the standard applied to other businesses in the City of New York --
namely, truth in advertising and avoidance of fraud upon the consuming public.”




Project Censored | Page Seven October 15, 1996

Such complaint was prompted by the refusal of then Times Executive Editor Max Frankel to explain
The Times suppression of our six-month investigative critique of the federal judicial screening
process, which we had submitted to the Senate Judiciary Committee and Senate leadership in May
1992, together with a request for a moratorium of all judicial confirmations pending an official
investigation of the gross deficiencies we had uncovered. As summarized in the critique and
moratorium request:

“a serious and dangerous situation exists at every level of the judicial nomination and
confirmation process -- from the inception of the senatorial recommendation up to
and including nomination by the President and confirmation of the Senate -- resulting
from the dereliction of all involved, including the professional organizations of the
bar.” (Critique, at p. 2)

Our June 14, 1992 letter to Mr. Frankel (Compendium II, Ex. “L") enclosed our critique, the
moratorium request, as well as a further document constituting a supplement and update to our
critique. We pointed out to Mr. Frankel that we would have expected The Times to have been
particularly interested in our chronicling of the judicial nomination process since twice the previous
month it had run editorials “opposing knee-jerk confirmation of judicial nominees”, copies of which
we enclosed (Compendium II, 5/7/92 and 5/31/92 editorials)'. We also highlighted for Mr. Frankel
that the case study nominee examined by our critique was Andrew O’Rourke, the highest elected
official of Westchester County, who, six years earlier, had been the Republican standard bearer on
the gubernatorial ticket against Governor Mario Cuomo. Mr. O’Rourke had been nominated for a
district court judgeship by President Bush on the recommendation of New York Senator Alfonse
D’Amato -- both of whom were then running for re-election. Our June 14, 1992 letter to Mr. Frankel,
which requested to meet with him, concluded by stating:

“If you do not consider newsworthy the unique pro bono efforts of a New York
citizens’ group -- which have pierced the barrier of ‘confidentiality’ attached to the
‘screening’ process, exposed a public figure on the New York scene, and have the
potential to impact upon the upcoming presidential and senatorial elections--we
believe we are entitled to an explanation as to the standard of coverage for a
newspaper which advertises itself as ‘All the News That’s Fit to Print’.”
(Compendium II, Ex. “L”).

1 " As our earlier correspondence with Times editors and reporters explicitly stated, it

was the Times own May 7, 1992 editorial that inspired our moratorium request letter of May 18,
1992, addressed to Senate Majority Leader Mitchell (Compendium II, Ex. “D”, “E”, “F”, “H").




Project Censored Page Eight October 15, 1996

Mr. Frankel’s June 18, 1992 response was three-sentences (Compendium 11, Ex. “0”). Without
explaining The Times' standard for coverage, he rushed to the defense of the one reporter whose
name our June 14, 1992 letter had identified. Mr. Frankel stated that that reporter, Bill Glaberson,
was “as fine a reporter as we have” and baldly asserted that he shared Mr. Glaberson’s “judgment”
that our “material” did “not add up to an article for The Times”2. Mr. Frankel also declined to meet
with us, saying “no purpose would be served”.

What was Mr. Sulzberger’s response? His letter to us, dated July 15, 1992, was also three-sentences
(Compendium II, Ex. “T”) and did not address any of the particulars of the complaint we had filed
with the Department of Consumer Affairs. Instead, he stated his agreement with Mr. Frankel’s letter
response “in all respects” and, likewise, endorsed Mr. Glaberson as “a fine reporter with excellent
news judgement (sic)”. Like Mr. Frankel, Mr. Sulzberger also failed to elaborate upon The Times’
standard for coverage and similarly rejected our meeting request because it “would serve no useful
purpose.”

It would appear that Mr. Sulzberger had Times Vice-President and General Counsel, Solomon B.
Watson IV, put forth the paper’s position to the Department of Consumer Affairs. By letter dated
July 14, 1992 (Compendium II, Ex. “S™), Mr. Watson conspicuously ignored our contention that The
Times is a “private business enterprise”. Rather, he merely asserted that our complaint was “not one
of consumer protection, but...one of editorial control of a newspaper” and, for that reason, outside
the jurisdiction of the Department of Consumer Affairs?,

Thus it may be seen that when The Times is called to account for a palpable “lack of judgment”, it
is unwilling to demonstrate that its judgment has been responsibly exercised or define the criteria by
which it interprets the “News Fit fo Print’ standard. Instead, those “at the top” of The Times -- when
they do respond -- simply assert, in rhetorical fashion, the newspaper’s right to make editorial
judgments, as if that were ever at issue.

Before concluding our presentation with a description of 7he Times abusive treatment of us this past
year -- wherein, by correspondence, we have again documented its deliberate suppression of critical,
cutting-edge stories on judicial selection and discipline -- it is appropriate to add a post-script to our
two aforesaid letters to Mr. Sulzberger (Compendium IV, Doc. 1; Compendium II, Ex. “P”)

2 To permit Project Censored to evaluate the extraordinary documentary “material”

which did “not add up to an article for The Times”, copies are enclosed in a separate file marked
“Critique ‘material’ provided to Mr. Frankel”.

3 Actually, by the time Mr. Watson sent his letter, the Department of Consumer
Affairs had already dismissed our complaint -- without addressing our contention that The Times
is a “private business enterprise” and “A/l the News That’s Fit to Print” a promotional advertising

claim (Compendium II, Ex. “Q”).




Project Censored : Page Nine ‘ October 15, 1996

The day following our June 30, 1992 letter to Mr. Sulzberger, with its enclosed consumer’s
complaint (Compendium II, Ex. “P”), The Times ran a full-page article about President Bush’s
selection of federal judges (Compendium II, 7/1/92). Included in the article was President Bush’s
comment “we have good, quality judges. I think I'd take that as a significant accomplishment” and
further down, but unconnected, appeared the statistic that 16% of his judicial nominees had been
rated “unqualified” by a minority of the ABA’s Standing Committee on Federal Judiciary. At the
bottom of the page was a section, entitled “Voices: San Francisco”, in which three individuals -
including two “ordinary voters” -- were asked about President Bush’s choices for the Court. In
response to that article -- which was written by Neil Lewis, who had received our critique and
returned it to us, immediately and without comment (Compendium II, Ex “C”, “F”, “G”) -- we wrote
a Letter to the Editor, dated July 10, 1992, about our critique of the federal judicial screening process
-- including “screening” by the ABA (Compendium II, Ex “R”). The Times printed that Letter on
July 17, 1992, albeit in expurgated form*, under the title “Untrustworthy Ratings” (Compendium II,
Ex “U”). Presumably, such publication was unbeknownst to Mr. Sulzberger -- who just two days
earlier had written us (Compendium II, Ex. “T”) that he concurred with Mr. Frankel, to wit, our
critique did “not add up to an article for The Times”.

Three weeks later, Mr. Glaberson, the reporter lauded by both Mr. Frankel and Mr. Sulzberger,
wrote an article about Mr. O’Rourke’s stalled federal court nomination, which appeared on the front-
page of the Metro Section (Compendium II, 8/8/92). This was not surprising since Mr. O’Rourke
was Westchester County Executive and a great many people in Westchester were interested in
whether he would be continuing in that office. Anyone familiar with our critique knew that it was
the reason why Mr. O’Rourke’s confirmation was stalled, with no hearing scheduled (See
Compendium II, Ex. “J”, last paragraph), while other nominees were continuing to be processed and
confirmed (Compendium II, 7/14/92, 9/1/92, 9/10/92). Yet, Mr. Glaberson’s article omitted any
mention of the critique, as well as of the local citizens” group that had worked six months to produce
it. Instead, Mr. Glaberson incorporated in his story information which formed the centerpiece of
our critique -- without attribution to us® -- and reached out for comment to the Washington-based,
liberal lobbying organization, Alliance for Justice, which had done no study of Mr. O’Rourke’s legal

4 The expurgation by the editors--who never saw a copy of our critique--removed

from our Letter to the Editor our observation that it merited press attention and our criticism of
The Times for giving valuable space to individuals who had nothing to say about judicial selection
(Compendium II, Ex. “R”).

s Mr. Glaberson later claimed to me that the reference in his article to Mr.
O’Rourke having responded to the Senate Judiciary Committee’s questionnaire request for ten
significant cases with only three cases was based on “common knowledge”, which he had gotten
from an AP story. Inasmuch as we had provided our critique to the AP, Mr. Glaberson’s claim
sparked a correspondence with it on the subject. Since The Times subscribes to the AP, the
exchange of letters, reflecting AP’s utterly despicable behavior, is included in Compendium II
(Ex. “AA”, “BB”, “CC”, “DD”, “EE”, “FF”, “GG”, “HH”, “II”, “IJ”, “KK”, “LL”, “MM”).




Project Censored ' Page Ten October 15, 1996

qualifications. So much for the honesty and integrity of this Times reporter, described by Mr. Frankel
as being “as fine a reporter as we have”,

Three weeks after that, James Feron, another Times’ reporter to whom we had given a copy of our
critique (Compendium II, Ex. “W”), wrote a feature article for the Zimes Westchester Weekly. Mr.
Feron’s article (Compendium II, 8/30/92) described the devious way Mr. O’Rourke had become
Westchester County Executive. For that purpose, Mr. Feron used materials which were part of our
critique -- also without attribution to us and without mentioning the critique. Indeed, Mr. Feron
made knowingly misleading representations in his article so as to deliberately “write us out” of ité,
So much for the honesty and integrity of yet another Times reporter.

As for the post-script to our November 27, 1994 letter chronicling the Times censorship that had
preceded our $17,000 Op-Ed ad (Compendium IV, Doc. 1), six weeks after we received the return
receipts reflecting delivery to both Mr. Sulzberger and Mr. Lelyveld -- without any response from
them -- I spoke with Ralph Nader by telephone. His recommendation was that we contact Times
Managing Editor Gene Roberts, from whom he was confident we would get a response.
Consequently, by letter dated January 17, 1995, we wrote Mr. Roberts -- with a copy to Times Metro
Editor, Michael Oreskes, who Mr. Nader likewise believed would be responsive (Compendium IV,
Doc. 2). Our January 17, 1995 letter highlighted for them the continuing, post-election significance
of our October 26, 1994 Op-Ed ad (Exhibit “A”). Not only did we state that “the issue of political
manipulation of judgeships and judicial corruption are as relevant as ever”, we proved it by
appending a slew of recent articles and two editorials that had appeared in The Times. We also
pointed out that CJA was uniquely qualified to challenge the wisdom of Times editorials, which
espoused that judicial elections be scrapped for an appointive system, like the one for selecting judges
to the New York Court of Appeals. Our letter noted that we had twice testified before the State
Senate Judiciary Committee in opposition to nominees to New York’s Court of Appeals and had
exposed that the closed appointive process -- and the rubber-stamp Senate confirmations thereafter --
is not consonant with “merit selection” and, indeed, unconstitutional. We further observed that report
of our testimony had been suppressed by The Times, as had been a Letter to the Editor we had
written regarding the utterly fraudulent so-called “process” of confirmation of judges to our highest
state court (See also Compendium III, Exhibit “C”). In annexing copies of our suppressed written
testimony for Mr. Roberts and Mr. Oreskes, we further stated: »

“As examination of our written testimony makes evident, we have information of
major public importance to share with the editors of the Times, who we would hope
would wish to question us about our experience and opinion before writing further

6 Mr. Feron’s article explicitly represented that an affidavit had been sent down to

the Senate Judiciary Committee by a local lawyer for its consideration in connection with Mr.
O’Rourke’s qualifications. Yet, Mr. Feron knew that that lawyer was a member of our citizens’
group and that his affidavit had been sent down to Washington by us as part of the critique, to
which it was physically annexed as an exhibit. (See Compendium II, Ex. “W”, also Ex. “).




Project Censored ’ Page Eleven October 15, 1996

editorials advocating the extension of such demonstrably unsatisfactory appointment
process to other judicial, presently elective, offices of this state.” (at p. 4).

We received no response whatever from any 7imes editorial page writer. However, within a week
of our January 17, 1995 letter, we received a telephone call from Jane Fritch, who identified herself
as the Investigative Projects Editor of The Times Metro Section. She told us that she had been
instructed to look into a story. She had not seen our November 27, 1994 letter and we transmitted
a copy to her under a January 23, 1995 coverletter that suggested a series of angles for stories --
including stories that would follow-up on public remarks of the by then former Governor Mario
Cuomo on the subjects of “judicial term limits, judicial selection, and judicial discipline in this State”
(Compendium IV, Doc. 3).

These larger issues were of little concern to Ms. Fritch -- who, as reflected by our two subsequent
letters with her (Compendium IV, Docs. 4, 5) -- was more interested in the law license suspension
of CJA’s pro bono Director, Doris L. Sassower.  Yet even after providing Ms. Fritch with a
meticulous recitation of how that retaliatory and utterly lawless suspension was accomplished, as
particularized by Ms. Sassower’s Verified Complaint in her federal civil rights action, as well as by
her Petition for Certiorari to the U.S. Supreme Court in her state action -- and notwithstanding that
we reiterated to Ms. Fritch , as we had to other Times reporters, that we would readily supply her
with the disciplinary files to prove that there was “no legal or factual basis for the suspension and that
its issuance and perpetuation [were] a vicious retaliation for [Ms. Sassower’s].. judicial
‘whistleblow[ing]”” (Compendium IV, Doc. 1, Ex. “O”, p. 2), we never heard from her thereafter.
Indeed, by May 1995, Ms. Fritch was based in Washington. Our repeated long-distance calls to her
over the next several months -- each time leaving a recorded message -- were all unreturned.

Meantime, Doris Sassower, as CJA’s Director, commenced a ground-breaking lawsuit against the
New York State Commission on Judicial Conduct, the state agency whose constitutional and
statutory duty is to protect the public from unfit State Court judges. The Verified Complaint alleged
that the Commission was protecting politically-connected, powerful State Supreme Court judges from
disciplinary investigation -- which it backed up with annexed documentary proof. The Complaint
further showed that the Commission accomplished this protectionism by actually rewriting its
statutory mandate so as to unlawfully convert its mandatory duty to investigate facially-meritorious
judicial misconduct complaints into a discretionary option, unbounded by any standard. Following
submission of a legally insufficient and perjurious dismissal motion by the State Attorney General,
acting as counsel for the Commission, the case was dumped by a state court judge. His decision was
published in full in The New York Law Journal July 31, 1995 issue, which noted it on its front-page
as a “Decision of Interest”. On August 14, 1995, our Letter to the Editor about the case was
published in The Law Journal under the title “Commission Abandons Investigative Mandate” (Exhibit
“B”). It described the fraudulent nature of the dismissal decision and concluded with a public
challenge:




Project Censored Page Twelve v October 15, 1996

“The public and legal community are encouraged to access the papers in [the
case]...What those papers unmistakably show is that the commission protects judges
from the consequences of their judicial misconduct -- and, in turn, is protected by
them.” (Exhibit “C”, concluding paragraph).

Despite the transcending importance of the Commission on Judicial Conduct to the People of New
York as the fundamental mechanism for redress of judicial misconduct, there was no follow-up by
The Times. On September 29, 1995, we wrote to a Times reporter who had been recommended as
being interested in the story. By then, we had filed an ethics complaint with the New York State
Ethics Commission against the Commission on Judicial Conduct, as well as the State Attorney
General, putting each of them on notice of their duty to take corrective steps to vacate the court’s
fraudulent decision. We provided this documentation to the Times reporter and in our coverletter
(Compendium VI, Ex. “A”) identified that at issue was how:

“public agencies of government and public officials, rather than protecting the People
of this State, brazenly defraud them and then protect and cover up for each other.”

Two days later, our substantiating materials were returned to us under a note from the reporter that
described them as “certainly interesting, but...not fit[ting] within the types of stories that I am
pursuing” (Compendium VI, Ex. “B”).

This brings us to the present year, one marked by continuing deliberate censorship by The Times and
culminating in a unique set of our five unresponded-to letters to two Times reporters, Joyce Purnick
and Jan Hoffman (Compendium VII, Ex. “D”, “E”, “F”, “G”, “H”).

As reflected by Compendia V and VI, from December 1995 through April 1996, issues of judicial
selection and discipline were big headline stories in 7he Times. Indeed, in the last eight days of 1995
and the first two of 1996, The Times ran nine good-size stories, including an editorial, about the
selection process used by New York City’s mayors in appointing judges to the criminal court and to
interim posts on the civil court (Compendium V: 12/22/95, 12/23/95, 12/28/95, 12/28/95, 12/29/95,
12/29/95 editorial, 12/30/95, 1/1/96, 1/1/96). As to the problem of unfit state court judges and the
importance of a mechanism to discipline and remove such judges, 11 stories, including two editorials,
ran in The Times over the last two weeks in February, with another eight during the first two weeks
of March (Compendium VI: 2/15/96, 2/16/96, 2/17/96, 2/18/96 editorial, 2/20/96, 2/21/96, 2/23/96,
2/24/96, 2/26/96, 2/28/96, 2/29/96, 3/1/96 editorial, 3/2/96, 3/4/96, 3/6/96, 3/7/96, 3/9/96, 3/14/96,
3/14/96 Op-Ed).

As intensive as this Times coverage was, it paled in comparison to the New York tabloids, where
these were front-page stories, day after day, with the New York airwaves also flooded. The reason
for this outpouring of media was because New York’s politicians saw an opportunity to exploit these
issues for their own cynical purposes. Former Mayor Ed Koch and current Mayor Rudolph Giuliani
used their own radio talk shows on WABC, as well as press conferences, to publicly feud with each




Project Censored ’ Page Thirteen October 15, 1996

other and incite the public.

Ironically, in both these major stories, CJA was an important player, exposing the political posturing
that was actually going on. Yet, because of the press suppression -- including that of The Times --
self-serving politicians were able to get away with their manipulative conduct and the possibility was
lost of “seizing the moment” to educate the public so that necessary structural change could be
receptively implemented: opening the so-called “merit selection” process of judicial appointments and
opening the process of judicial discipline. It can fairly be said that New Yorkers were robbed of that
“golden opportunity” by the press.

As to the issue of mayoral selection of judges in New York City (Compendium V), all sides claimed
that it should be based “on merit”, not politics. But how “merit” was to be determined and the role
played by incumbency was hotly disputed by former Mayor Koch and current Mayor Giuliani, who --
for weeks - hurled epithets at each other on their WABC radio shows, with the press listening in and
reporting on the dog fight, blow by blow (Compendium V, 12/23/95, 12/28/95, 1/ 1/96).

Although The Times explored the Mayor’s “merit selection” process in some detail, it did not report
the fact that culminating the appointment process was a public hearing at which, presumably, the
public could hear and be heard as to the qualifications of the judicial appointees. Nor did The Times
send a reporter to the public hearing of these controversial appointments or even provide the public
any report of what had'taken place -- as recounted to it by the only witness to testify at the hearing --
myself, as CJA coordinator. Indeed, so sham was the hearing that I immediately telephoned the very
Times reporter whose by-line had appeared in the paper. I spent at least 15 minutes describing the
hearing and my testimony as to the deficiencies of the completely closed selection process which
makes “merit selection” impossible. Later that day, I went down to the City Hall office where The
Times reporter was based (See also Compendium V, Ex. “A”).

When nothing was reported by him -- or by reporters at the tabloids, with whom I had also spoken --
I called up WABC “talk radio” to describe the rubber-stamp hearing and my testimony that had blown
a great big hole in the pretense of “merit selection”. The staff of the show so impressed by what I
had to say, that I was invited to be a guest on a different WABC talk show. After that, I was put on
as a caller to Mayor Giuliani’s weekly WABC radio show and, thereafter, as a caller to former Mayor
Koch’s show. The on-the-air exchange between myself and Mayor Giuliani was a coup and my
exchange with former Mayor Koch was scandalous and shocking. Thereafter, I followed up with
correspondence with these political “heavy-weights”, challenging them as to whether -- in the name
of what they purported to be “merit selection”-- they would open the process so as to make such
claims publicly verifiable. 7he Times reported nothing about this dynamic challenge to the political
leaders, which would have exposed what was going on once and for all. Nor did its reporter himself
pursue the ready-made questions from that correspondence, which I gave him, so as to test the
commitment of self-serving politicians to true “merit selection” (Compendium V, Ex. “B”).




Project Censored ' Page Fourteen October 15, 1996

Because of this media suppression, we had to write up the story ourselves. On January 3, 1996, CJA
sent The Times a Letter to the Editor, which we entitled “New Year s Resolve: Open the Judicial
Selection Process” (Compendium V, Ex. “C”). It was not published. For that matter, no letters were
published’. Fortunately, The New York Law Journal, which, by contrast to The Times, entertained
lively debate on the issues by publishing a large numbers of letters -- including ours, which it
published on January 24, 1996, under the title “No Justification for Process’s Secrecy” (Exhibit “C”).
Although copies were provided to Zimes reporters, there was no follow-up. Indeed, the next month,
when more of Mayor Guiliani’s judicial appointees had their so-called “public” hearing -- again The
Times was not there. From our past experience, we knew it was uninterested in presenting to the
public what took place -- which was even more outrageous than the previous hearing,

From mid-February 1996 and for months thereafter, the tabloid headlines screamed about New York
City Criminal Court Judge Lorin Duckman (Compendium VI). Judge Duckman had lowered the bail
of a man jailed for harassing his girlfriend, who, three weeks after his release, murdered her and killed
himself. Virtually overnight, Judge Duckman was branded on the front-page of New York’s tabloids
as a “junk judge”, called a “murderer” on talk radio, and featured in a segment on NBC’s national
news magazine Dateline. Again, it was Mayor Giuliani who instigated this campaign of vilification --
holding press conferences and using his own WABC radio show to claim that Judge Duckman was
unfit and a menace to all New Yorkers (Compendium VI, 2/17/96). The Mayor claimed that he was
supported in this serious charge by the transcript of the bail hearing and repeatedly read selected
excerpts from the transcript to demonstrate the judge’s misconduct in this domestic violence case.
In their coverage, all local media -- not excepting The Times -- followed lock-step behind Mayor
Giuliani, who was joined by New York Governor George Pataki.

At the height of this politically-instigated media lynching, CJA obtained a copy of the bail hearing
transcript and concluded that it did not support the claims of judicial misconduct being made by New
York’s highest elected officials. CJA wasted no time in taking action. We immediately wrote Mayor
Giuliani a letter, dated and faxed February 27, 1996 -- with a copy to the Governor, as well as the
Brooklyn District Attorney -- and, single-handedly “took them on”, charging them with misleading
and wrongfully inciting the public (Compendium VI, Ex. “C”). Quoting from the bail transcript, CJA
showed that Judge Duckman had not abused his discretion and that it was the Brooklyn District
Attorney’s office which was responsible for failing to properly present the case to Judge Duckman
and bring it to trial in a timely manner.

The next day, February 28, 1996, I called Joyce Purnick of The Times, whose interview with Judge
Duckman appeared in that morning’s paper (Compendium VI, 2/28/96). She already had a copy of
our February 27, 1996 letter -- faxed to her by Judge Duckman’s lawyer, to whom we had faxed it
the previous evening. Later that day, after WABC radio read portions of our letter, interviewed me,
and had me respond to calls from listeners, I faxed the letter to another Times reporter (Compendium

7 We have noted a number of occasions when no Letters to the Editor have been

published after articles and editorials on judicial and related issues have appeared in The Times.




Project Censored | Page Fifteen October 15, 1996

VI, Ex. “D”), explicitly requesting that he:

“follow up by questioning the Mayor about this letter, which accuses him of unfairly
maligning Judge Duckman and covering up for the Brooklyn D.A. The public has a
right to ANSWERS about these serious charges.” (Compendium VI, Ex. “D”).

CJA’s courageous letter-challenge to the Mayor, Governor, and Brooklyn District Attorney at a time
when bar associations and law schools were silent or hemming and hawing on the sidelines was simply
“blacked out” by Times reporters. Yet, its significance -- and that of our organization - was
recognized by Times Op-Ed page editor, Howard Goldberg, albeit belatedly. Two weeks after we
sent a copy of our February 27, 1996 letter to the Op-Ed Page -- rewritten for publication as an Op-
Ed piece (Compendium VI, Ex. “F”) -- Mr. Goldberg telephoned. He was not sure, at that point,
that it was sufficiently current, but wanted to find out more about our organization and invited us to
write a piece for the Op-Ed page.

Of course, I told him that we hadn’t been on the Op-Ed page since our $17,000 Op-Ed ad, “Where
Do You Go When Judges Break the Law?” (Ex. “A”). After describing CJA’s ground-breaking
activities, I stated that they had been suppressed from coverage by The Times and we, ourselves,
“blackballed”. Ibelieve Mr. Goldberg was rather taken aback by my use of that word. In any event,
I followed up our conversation with a letter to him, dated March 21, 1996 (Compendium VI , Ex.
“G”), which enclosed copies of our two New York Law Journal Letters to the Editor “Commission
Abandons Investigative Mandate” (Exhibit “B”) and “No Justification Jor Process’s Secrecy”
(Exhibit “C”), stating:

“For reasons which we cannot fathom, the Times has shown no interest whatever in
following up and reporting upon the fimely information presented by those letters --
all of it verifiable and based on documentary evidence. This replicates its disinterest
in verifying the shocking recitation of judicial corruption and retaliation set forth in
our October 26, 1994 Op-Ed ad.”

I also enclosed for Mr. Goldberg a copy of our March 18, 1996 letter to the President of the City Bar,
Barbara Paul Robinson, challenging her endorsement of the New York State Commission on Judicial
Conduct as a “good system for disciplining or even removing a judge for misconduct”, which had
appeared on 7he Times Op-Ed page the previous week (Compendium VI, 3/14/96: “Protect Judges
From Politicians™). Indeed, on March 1, 1996, The Times had run an editorial entitled “Keeping the
Courts Independent”, approving Governor Pataki’s decision to refer the Duckman matter to the
Commission on Judicial Conduct (Compendium VI, 3/1/96).

Our March 18, 1996 letter to Ms. Robinson revealed the hypocrisy of the Bar President’s praise of
the Commission when, in her possession, was “irrefutable proof that the Commission on Judicial
Conduct is not merely dysfunctional, but corrupt.” That “irrefutable proof” was the file of our case
against the Commission -- a copy of which we had provided the City Bar two months earlier in




Project Censored Page Sixteen October 15, 1996

substantiation of our August 14, 1994 Letter to the Editor, “Commission Abandons Investigative
Mandate”. Indeed, our March 18, 1996 letter exposed not only the City Bar’s lack of integrity, but
that of a newly-formed group of 26 bar associations and law schools who were constituting
themselves as a “Committee to Preserve the Independence of the Judiciary” -- to whom we had also
provided a copy of the file. On March 9, 1996, within days of its formation, this Committee was
already the beneficiary of Times reportage (Compendium VI, 3/9/96: “Lawyers Create a Panel fo
Assess Judges’ Actions”).

Our March 18, 1996 letter also described yet another recipient of the file of our case against the
Commission: Mayor Giuliani. Indeed, it annexed a copy of a February 20, 1996 transmittal letter in
which -- a week before our dynamite February 27, 1996 letter to the Mayor -- we pointed out to his
counsel that much as the Mayor was rushing to protect the People of New York from Judge
Duckman:

“The innocent victims of this City’s run-a-muck judges, who have not suffered loss
of life in a literal sense, expect [him] to come out against the judges who have
destroyed their lives -- as he is doing now in calling for Judge Duckman’s
impeachment. They expect the Mayor to take the lead in calling for decisive action
against the Commission on Judicial Conduct when -- as now -- he is presented with
prima facie evidence that it covers up criminal conduct by sitting judges...” (at p. 3).

Because of the significance our March 18, 1996 letter -- to which both Mayor Giuliani and the
Governor were each indicated recipients -- I concluded my letter to Mr. Goldberg with the hope that
it and the other materials we enclosed would be passed on by him to “the ‘news’ side, with a
recommendation that they are worthy of coverage” (Compendium VI, Ex. “G™).

Thereafter, by letter dated March 25, 1996 (Compendium VI, Ex. “H”), we provided Joyce Purnick
and Jan Hoffman with their own copy of our March 18, 1996 letter, as well as our August 14, 1995
Letter to the Editor, “Commission Abandons Investigative Mandate” (Exhibit “B”), offering them
the “irrefutable documentary proof” of the Commission’s dysfunction and corruption, to wit, the
Commission file. We noted that both the New York Post and The Daily News had run articles,
quoting us about the Commission on Judicial Conduct®. We never heard back from either Ms.

s CJA’s expertise -- as an informed voice able to provide accurate information

critical of the Commission -- was also recognized by The Times’ own weekly cable program,
“This Week: Close-Up”, which Ms. Purnick hosts. The producer of that show phoned to invite us
to appear as a guest on the March 1, 1996 show for a panel discussion about the Commission
(Compendium VI, Ex. “E”). However, shortly after being invited, we were disinvited, and the
televised discussion that took place between two bar leaders and a New York Supreme Court
justice was completely one-sided, all of them in agreement as to the Commission’s efficacy. The
only critical comment was interjected by Ms. Purnick and, in the subsequent panel discussion of
Times writers, by Ms. Purnick, together with Ms. Hoffman.




Project Censored Page Seventeen October 15, 1996

Pumick or Ms. Hoffman, who meantime were being recognized for their journalistic “excellence”.
Taking this as yet another signal that The Times was not going to report anything we had to offer,
we made no attempt to give The Times important information relating to other stories it was covering
— including the other front-page judge story of the first four months of 1996: Federal Judge Harold
Baer, who, in early April 1996, reversed a highly criticized decision he had rendered in January
excluding 80 Ibs of drug evidence in a criminal case as being the product of an illegal search.

However, on May 7, 1996, when the State Senate Judiciary Committee was considering a Bill to open
up disciplinary proceedings against judges once the Commission on Judicial Conduct had authorized
prosecution against them, CJA issued a Press Release about the Bill (Compendium VI, Ex. “”). It
was faxed to The Times and many copies were left at the Press Room of the Capitol, where The
Times has an office.

Our Press Release supported the Bill, but described how CJA’s case against the Commission showed
that it didn’t go far enough. In addition to annexing a copy of our Letter to the Editor, “Commission
Abandons Investigative Mandate” (Exhibit “B”), our Press Release announced that a copy of the
litigation file was “being delivered today to the Senate Judiciary Committee, as well as to Governor
Pataki”. It also stated:

“Accompanying the file are petitions, signed by almost 1,500 New Yorkers, urging
public hearings and investigation of judicial corruption in this State” (Compendium
VI, Ex. “T).

We heard nothing from The Times, which a month and a half later published an editorial, “End Secret
Trials of Judges” (Compendium VII, 6/22/96), completely ignoring what our Press Release had
pointed out', namely that 98% of complaints filed with the Commission never result in authorization
of disciplinary proceedings against judges (Note: see also 8/8/96 editorial, last paragraph).

In June 1996, after six months of chronicling the secretive and fraudulent process by which Governor
Pataki appoints judges to New York’s Court of Claims and to interim terms on the Supreme Court --

? Ms. Purnick was among the Times’ recipients of the Polk Award (Compendium

VI, 3/11/96). Ms. Hoffman received the ABA’s Silver Gavel Award (August, 1996) (Cf.
Compendium VI, Ex. “A”).

10 Had The Times shown the slightest interest in what our Press Release had to say
we would have provided it with a copy of our extensive critique of the Senate Bill, which we
prepared for the Assembly Judiciary Committee -- at the Committee’s request.




Project Censored Page Eighteen October 15, 1996

-- using a phantom screening committee, composed of members whose names are not publicly
available, whose procedures are nof publicly available, and which has no telephone number except
via the office of the Governor’s counsel, the situation was dire'!. Governor Pataki had appointed an
unprecedented number of judges, to be confirmed following public hearings of the Senate Judiciary
Committee, at which the public was nof permitted to testify. Among the Governor’s appointees was
a judicial member of the Commission on Judicial Conduct, who had not only participated in the
dismissal of fully-documented complaints of judicial misconduct, but had knowingly permitted the
Commission to be the beneficiary of the demonstrably fraudulent decision dismissing our litigation
challenge.

We decided to try going through The Times Metro desk and utilized the phone menu “to report a
news story happening today”. We were instructed that we needed to provide a faxed summary of the
story. We did so. In fact, we faxed copies to both The Times' New York and Albany offices
(Compendium VII, Ex. “A”, “B”) -- with no response whatever. Not only was no Times reporter
present at the confirmation hearing in Albany, there was no follow-up by The Times reporter we
visited at the Capitol following the conclusion of the hearing, leaving with him a copy of our
explosive June 11, 1996 letter addressed to the Senators (See Compendium VII, Ex. “C”), whose
content we had explained to him. Indeed, the same reporter, then and thereafter writing about the
passage of the New York’s fiscal budget -- and the closed-door, deal-making between the Governor

n The impetus for CJA’s investigative examination were press reports -- including an

article in The Times by Joseph Berger -- that Westchester County Executive O’Rourke would be
appointed by Governor Pataki to a state court judgeship (Compendium II, 11/16/95, 12/21/95).
Mr. Berger treated the possibility seriously and, in his article, “O ‘Rourke Waits, Quietly, for
Judgeship”, included a description of Mr. O’Rourke’s failed federal judicial nomination,
distancing himself from why the nomination “stalled” by qualifying it as Mr. O’Rourke’s
explanation. In fact, Mr. Berger knew the real reason: which was our 1992 six-month
investigative critique of Mr. O’Rourke’s judicial qualifications showing him to be unfit. Indeed,
Mr. Berger not only had a copy of the critique, which I gave him -- in hand -- when I met with
him in his office on March 8, 1993, but had received from us six different current and important
“story angles” about the critique (Compendium II, Ex. “O0”) -- not a single one of which he had
followed up. Following publication of his 11/16/95 article, which did not mention our critique, I,
as well as a CJA Board member, telephoned Mr. Berger. He was extremely uninterested in
having any comment from us -- the experts on Mr. O’Rourke’s judicial qualifications -- about our
view of Mr. O’Rourke’s qualifications to be a state court judge. It must be emphasized that but
for the conspiratorial suppression of our critique by 7he Times and other media, there would have
been no possibility that Mr. O’Rourke’s name would have been floated for a state court
judgeship, or, as it was in March 1993, for another bid for a federal judgeship (Compendium II
3/4/93, 3/6/93). Indeed, his “squeaker” re-election in 1993 as Westchester County Executive may
very well have turned out differently (Compendium I1, 11/3/93, 11/7/93) (See also Compendium
II, Ex. “00”, p. 2).




Project Censored Page Nineteen October 15, 1996

and key legislators in negotiating a budget, to which other legislators give their blind approval
(Compendium VII, 6/4/96 editorial, 7/13/96, 7/14/96) -- was describing a process very similar to
what our June 11, 1996 statement showed was going on with judgeships. In short, everything we
were reporting about the exclusion of the public from the process of judicial selection, the collusion
between the legislative and executive branches in using judicial appointments to make deals, and the
gutting of safeguards, was consistent with what 7he Times had been reporting about the Pataki
administration in other areas of governance (See, in particular, Compendium VII, 3/23/96, “Pataki’s
Secrets”, Op-Ed page).

We also contacted Ms. Purnick. The initial calls were made by a member of our Board of Directors,
which I then followed-up. I briefly spoke with her and, as reflected by my June 12, 1996 letter
(Compendium VII, Ex. “D”), gave her with a copy of our June 11, 1996 letter to the Senators.
Additionally, we provided her our June 12, 1996 letter to the Governor’s counsel, which invited his:

“comment -- on behalf of the Governor -- to the serious issues therein presented,
bearing upon the public’s right to basic information about how the Governor chooses
our state judges.” (Compendium VII, Ex. “D”).

Two and a half months later -- with the usual no-response from the Governor’s counsel (Cf.
Compendium VII, Ex. “D”) -- I called Ms. Purnick to find out why she was not pursuing the story.
She gave a number of excuses. These included that she had no illusions about how the process of
judicial selection worked -- as if the issue were what she, a sophisticated Zimes reporter, knew --
rather than what the public had a right to know. Upon telling her this, she seized upon another
excuse: namely, that Jan Hoffman, rather than herself, reports on the law. Yet, I told Ms. Purnick
that T had seen many law-related stories bearing her by-line (Compendium IV, Doc. 2, Ex. 5,
12/5/94: “Politics and Judgeships: Learning the Realities”, 12/8/94: “Judges, Patronage and Status
Quo”; Compendium V, 12/28/95: “Heeding Only His Own Gavel, A Mayor Pays”; 1/11/96: “Real
Lesons on Politics From a Movie”; Compendium VI, 2/26/96: “Judge Seen As a Symptom of a
Failed Law”, 2/28/96: “An Embattled Judge Breaks His Silence: Judge Responds to Domestic-
Abuse Furor”, 3/7/96: “Low Priority for the Judging of the Judges”, 4/24/96 “Judge Wins This
Round by Losing”) -- and that, moreover, I had, at various times, left messages for Jan Hoffman --
none of which had been returned. I frankly told her that it had long been obvious to her that we were
being “black-balled”. Ms. Purnick denied this. However, she then went on to tell me that she had
concerns about the legitimacy of CJA. 1 responded by saying that I found it odd that neither she nor
anyone else at The Times had expressed any such concerns before, that all our work was completely
documented and readily verifiable, and that we would be pleased to meet with her, Ms. Hoffiman,
and anyone else from The Times so that they could learn more about the organization. Indeed, I
invited them to come to CJA’s headquarters and mentioned that the film crew that taped us for the
A & E Investigative Reports documentary with Bill Kurtis, which had first aired last April, came to
our headquarters, as had the Senior Editor of Reader s Digest Washington Bureau, whose story on
“worst judges” was in that month’s August issue.




Project Censored Page Twenty October 15, 1996

Although the effect of Times censorship of information about CJA and its accomplishments has been
to prevent the public from knowing about the organization'?, thereby stymying its growth, Ms.
Purnick told me that she was troubled that the size of CJA’s membership might be only myself and
my mother. I assured Ms. Purnick that that was not the case, that my mother and I were the founders
and “moving force” behind CJA, but that the organization had several hundred members in 22 states,
including Alaska. Ms. Purnick specifically asked me to put that in writing and also inquired as to
whether I would show her our membership list for New York. I responded by telling her that we
protect the identities of our members, but, if it were really important to her, I would contact them to
see if they would object to my giving her their names.

I then wrote Ms. Purnick a letter, dated August 27, 1996 (Compendium VII, Ex. “E”), with a copy
to Ms. Hoffman, reiterating our conversation -~ and included, as well, biographic information about
my mother, about whom Ms. Purnick had also expressed some vague concern, I specifically drew
her attention to an article my mother had written on judicial selection, which appeared on the front-
page of The New York Law Journal on October 22, 1971, stating that its last lines were as true today
as when they were written:

“Perhaps the day when the judiciary is wholly divorced from political influence can
be seen only in the eyes of visionaries. But unrelenting public interest and the glare of
publicity focused on every judicial vacancy can make that day come sooner.”

| My letter concluded with the hope that by the 25th anniversary of that Law Journal article - The
Times would see fit to print the story about how CJA was “making that visionary future happen.”

12 Other than our $17,000 Times Op-Ed ad (Exhibit “A™), the only mention of CJA
that has ever appeared in The Times was in a December 11, 1993 article in the Metro Section,
“Meeting with Cuomo Brings Out the Critics” (Compendium I, Ex. “DD”), which reported my
spirited exchange with the Governor. The only mention of CJA’s predecessor local group, the
Ninth Judicial Committee -- other than my July 17, 1992 Letter to the Editor, “Untrustworthy
Ratings?”-- appeared in the Westchester Weekly section: an October 14, 1990 article,
“Agreement on Judicial Candidates” (Compendium II, Ex. “C™), a May 19, 1991 article, “Lawyer
to Pursue Suit on Cross-Endorsement”, and Doris Sassower’s June 9, 1991 Letter to the Editor,
“Cross-Endorsement: Questions of Protection” (Compendium II, Ex. “W”). The utterly lawless
and retaliatory suspension of Doris Sassower’s license -- without written charges, without
findings, without reasons, and without a hearing -- occurred five days after The Times published
her June 9, 1991 Letter to the Editor. Without any explanation, The Times has steadfastly refused
to report on that suspension -- although its unlawful and and retaliatory nature is readily
verifiable. This was pointed out to Joseph Berger, to whom I sent a specific letter on the subject,
dated October 3, 1994 (Compendium IV, Ex. “07), as well as to Jane Fritch, to whom that letter
was likewise provided. In all this time, over five years, Ms. Sassower has been unlawfully denied
her right to immediate vacatur of her constitutionally-violative findingless suspension, denied a
post-suspension hearing as to its basis, and denied any and all appellate review.




Project Censored Page Twenty-One October 15, 1996

Two and a half weeks later, we had still not heard from either Ms. Purnick or Ms. Hoffman.
Meantime, Ms. Hoffman had written an article about Governor Pataki’s appointment of his counsel
to sit on the Commission that recommends nominees to the Court of Appeals (Compendium VI,
9/14/96) -- an individual whose corrupt conduct in handling judicial nominations to the Court of
Claims and Supreme Court we had spent six months documenting, with no exposure by The Times.
L, therefore, wrote Ms. Hoffman, by letter dated September 16, 1996 (Compendium VII, Ex. “F”),
reiterating that “it has long been obvious to us that we are being ‘black-balled’” and asking that she
and Ms. Pumick respond to our unanswered August 27th letter by the end of the week
“and/or...undertake to arrange a meeting...with [their] superiors at The Times”.

Four days later, by fax dated September 20, 1996 (Compendium VII, Ex. “G”), I notified Ms.
Hoffman and Ms. Purnick that CJA was having its Board of Directors’ meeting that day and would
appreciate a response to the August 27th letter. Still, no response.

Ten days later, by letter dated October 1, 1996 (Compendium VII, Ex. “H), I reiterated that we had
had no response to our three prior written communications, as well as to a telephone message and
that, consequently, were requesting the names of their superiors at The Times. As an addendum, we
noted that among the media that had recognized CJA’s expertise in judicial selection and discipline
was Penthouse magazine, which quoted in an article in its November issue entitled, “Playing Politics
with Justice”, and that its author had visited our headquarters at least twice. Still nothing,

Finally, after another ten days, on October 10, 1996, we sent our last letter (Compendium VII, Ex.
“T”), inquiring as to a possible conflict of interest on the part of Jan Hoffman making it impossible for
her to responsibly discharge her professional duties. We asked Ms. Hoffman for a prompt response
since we were by then formulating our complaint and did not wish to suggest to her superiors that
she had been motivated by undisclosed personal factors, if that were not the case. Ms. Hoffman
has not responded.

Nor has Ms. Purnick, to whom we also sent that letter, responded. Ironically, in her regular front-
page Metro column, appearing in yesterday’s Zimes (Compendium VII, 10/14/96: “Women Seen, Or
Just Used, Through Ar”), Ms. Purnick wrote about a much reviled statue, called “civic virtue”,
which has deteriorated through neglect. Her comment, however, is that this is a “fitting demise”
because of the sexism inherent in the statue: “civic virtue” is portrayed as a strong, muscular young
man in a fig leaf”, “stomping on ‘vice and corruption™, depicted as two female figures: “a mermaid-
type woman naked to the waist, the other a nymph or some other mythical figure”. Yet, in the real
world, where true civic virtue is represented by two women', sacrificing and struggling to build a
citizens’ organization that, year after year, has been striking at the very heart of governmental

B Indeed, as Ms. Purnick well knows from my mother’s Martindale-Hubbell Law

Directory listing, my mother was a pre-eminent leader of the women’s movement, long before it
was recognized as such (Compendium VII, Ex. “E”).




Project Censored Page Twenty-Two October 15, 1996

corruption and abuse, what is Ms. Purnick’s excuse for her despicable black-balling behavior -- and
that of her Zimes colleagues -- whose intent plainly is to demoralize, if not defeat, such courageous
civic virtue and leave corruption triumphant.

The above documented recitation of censorship and black-balling by one of America’s leading
newspapers raises serious questions of journalistic responsibility. Just how serious may be seen from
a recent indignant Times editorial, entitled “The Color of Mendacity” (Exhibit “G”: 7/ 19/96), which
uses words like “corrupt” and “corrupting” to describe a breach of “core values of serious
journalism”. Those values - of honesty and integrity, from which credibility flows -- amount to “a
fundamental contract between journalists, serious publications and their readers”. The Times then
gives an example:

“If journalists lie or publications knowingly publish deceptively incomplete stories,
then readers who become aware of the deception will ever after ask the most
damaging of all questions: How do I know you are telling me the whole truth as best
you can determine it this time?”

The foregoing fully documented account shows, over and again, that 7he Times has not only
“knowingly publish{ed] deceptively incomplete stories”, but has deliberately censored and suppressed
major news stories, affecting the public’s democratic rights and ability to protect itself from brazen
governmental corruption and abuse. There can be no greater media sin.

More than two years ago, in an October 8, 1994 letter to Jan Hoffman, we quoted the words of
Jeremy Bentham, as quoted by First Amendment expert Floyd Abrams in a Letter to the Editor,
published by The Times. That letter to Ms. Hoffman, thereafter, became an exhibit to our
unresponded-to November 27, 1994 letter, which we sent to Mr. Sulzberger (Compendium IV, Doc.
1, Ex “P”, p. 3):

“Without publicity, all other checks are insufficient; in comparison of publicity, all
other checks are of small account”.




Projéct Censored Page Twenty-Three October 15, 1996

Because of the on-going cataclysmic consequences to the public resulting from The Times betrayal
of the public trust and breach of its “fundamental contract” with its readers, a copy of this recitation,
including the substantiating Compendia, is being sent to The Times as a complaint so that curative
measures may be immediately taken'*. These would include a meeting with the Publisher and
Executive Editor of 7he Times -- or their representatives -- as requested by us so very long ago in
our 1992 and 1994 letters (Compendium II, Ex. “L”, “P”, Compendium IV, Doc. 1).

Yours for a quality judiciary
and responsible journalism,

ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc.

Enclosures:  Attached Exhibits “A”-“G”
7 Compendia
CJA informational brochure

cc: The New York Times
Ralph Nader

" After reading about the value of a “News Ombudsman”, described in Project

Censored’s 1996 Yearbook (pp. 167-170), I telephoned 7he Times to find out whether they had
such office. The switchboard operator indicated that the answer was “yes”, gave us her name,
Nancy Nielsen, and further identified that Ms. Nielson is also Vice-President of Corporate
Relations. As it turned out, Ms. Nielsen was on vacation and her office knows nothing about her
having the title “News Ombudsman”. However I did speak, at length, with Nancy Chan, who is
Project Coordinator of Corporate Communications. She explained that “traditionally, The Times
does not have anyone with that title”, but that the office is a proper channel for complaints. Ms.
Chan was an absolute pleasure to speak with and, after we spoke at great length, recognized -- on
her own-- her professional obligation to follow-up. I told her about our nomination of 7he New
York Times for Project Censored and that we would transmit to her a copy. We specifically
requested that she bring it to the attention of Mr. Sulzberger, Mr. Lelyveld, Mr. Roberts, and Mr.
Oreskes. From her responsible demeanor, we have every expectation that she will.




Che New Jork Cimes

R” ‘nted from the Op-Ed Page. Oct. 26, 1\, THE NEW YORK TIMES

Where Do You Go
When Judges Break the Law?

F ROM THE WAy the current electoral races are
shaping up, you'd think judicial corruption
isn’t an issue in New York. Oh, really?

On June 14, 1991, a New York State court
suspended an attorney'’s license to practice law—
immediately, indefinitely and unconditionaily. The
anorney was suspended with no notice of charges,
no hearing, no findings of professional misconduct
and no reasons. All this violates the law and the
court’s own explicit rules.

Today, more than three years later, the sus-
pension remains in effect, and the court refuses even
to provide a hearing as to the basis of the suspension.
No appellate review has been allowed.

Can this really happen here in America? Itnot
only can, it did.

The attomney is Doris L. Sassower, renowned
nationally as a pioneer of equal rights and family law
reform, with a distinguished 35-year career at the
bar. When the court suspended her, Sassower was
pro bono counsel in a landmark voting rights case.
The case challenged a political deal involving the
“cross-endorsement” of judicial candidates that was
implemented at illegally conducted nominating con-
ventions.

Cross-endorsement is a bartering scheme by
which opposing political parties nominate the same
candidates for public office, virtually guaranteeing
their election. These “no contest” deals frequently
involve powerful judgeships and turn voters into a
rubber stamp, subverting the democratic process. In
New York and other states, judicial cross endorse-
ment is a way of life.

One such deal was actually put into writing in
1989. Democratic and Republican party bosses dealt
out seven judgeships over a three-year period. “The
Deal” also included a provision that one cross-
endorsed candidate would be “elected” to a 14-year
judicial term, then resign eight months after taking
the bench in order to be “elected” to a different, more
patronage-rich judgeship. The result was a musical-
chairs succession of new judicial vacancies for other
cross-endorsed candidates to fill.

Doris Sassower filed a suit to stop this scam,
but paid a heavy price for her role as a judicial
whistle-blower. Judges who were themselves the
products of cross-endorsement dumped the case.

Other cross-endorsed brethren on the bench then
viciously retaliated against her by suspending her
law license, putting her out of business overnight.

Our state law provides citizens a remedy to
ensure independent review of governmental mis-
conduct. Sassower pursued this remedy by a sepa-
rate lawsuit against the judges who suspended her
license.

That remedy was destroyed by those judges
who, once again, disobeyed the law — this time, the
law prohibiting a judge from deciding a case to
which he is a party and in which he has an interest.
Predictably, the judges dismissed the case against
themselves.

New York’s Attorney General, whose job
includes defending state judges sued for wrongdo-
ing, argued to our state’s highest court that there
should be no appellate review of the judges’ self-
interested decision in their own favor.

Last month, our state’s highest court — on
which cross-endorsed judges sit— denied Sassower
any right of appeal, turning its back on the most basic
legal principle that “no man shall be the judge of his
own cause.” In the process, that court gave its latest
demonstration that judges and high-ranking state
officials are above the law.

Three years ago this week, Doris Sassower
wrote to Governor Cuomo asking him to appoint a
special prosecutor to investigate the documented
evidence of lawless conduct by judges and the retal-
iatory suspension of her license. He refused. Now,
all state remedies have been exhausted.

There is still time in the closing days before
the election to demand that candidates for Governor
and Attorney General address the issue of judicial
corruption, which is real and rampant in this state.

Where do you go when judges break the law?
You go public.

Contact us with horror stories of your own.

CEeNTER
JubiciaL
A ccountaBiLITY

TEL (914) 421-1200 » FAX (914) 684-6554
E-MAIL probono @delphi.com
Box 69, Gedney Station « White Plains, NY 10605

The Center for Judicial Accountability, Inc. is a national, non-partisan, not-for-profit citizens" organization
raising public consciousness about how judges break the law and get away with ft.

o




_ "NEWYORK LAW JOURNAL

Monday, August 14, 1995

o ""LETTERS =
To the Editor

Comm’n Abandons
“Investigative Mandate

Your front-page article, “Funding
Cut Seen  Curbing Disciplining of
Judges,” (NYLJ, Aug. 1) quotes the
chairman of the New York State Com-
mission on Judicial Conduct as saying

that budget cuts are compromising

the commission’s ability to ‘carry out
“its constitutional mandate.” That
mandate, delineated in Article 2-A of
the Judiciary Law, is to “investigate”
each complaint against judges and ju-
dicial candidates, the only exception
- being where the commission “deter-
mines that the complaint on its face
lacks merit” (§44.1).

Yet, long ago, in the very period
when your article shows the commis-
sion had more than ample resources
— and indeed, was, thereafter, re-
questing less funding — the commis-
sion jettisoned such investigative
mandate by promulgating a rule (22
NYCRR §7000.3) converting its man-

datory duty to an optional one so that,

“unbounded by any standard and with-
out investigaiton, it could arbitrarily
dismiss judicial misconduct com-
plaints. The unconstitutional result of
such rule which, as written, cannot be
reconciled with the statute, is that, by
the commission’s own statistics, it
dismisses, without investigation, over
100 complaints a month.

For years, the commission has been

1 accused of going after small town jus-

tices to the virtual exclusion of those

sitting on this state’s higher courts.

Yet, until now, the confidentiality of

the commission’s procedures has pre-

vented researchers and the media
from glimpsing the kind of facially-
meritorious complaints the commis-
sion dismisses and the protectionism
it practices when the complained-of
judge is powerful and politically-con-

CEC“EQ¥

nected. However, the Center for Judi-
cial Accountability Inc., a not-for-
profit, non-partisan citizens’
organization, has been developing an.
archive of duplicate copies of such
complaints. Earlier this year, we un-
dertook a constitutional challenge to
the commission’s self-promulgated
rule, as written and applied. Our Arti-
cle 78 petition annexed copies of eight
facially-meritorious complaints
against high-ranking judges filed with
the commission since 1989, all sum-
marily dismissed by the commisison,
with no finding that the complaints
were facially without merit.

In “round one” of the litigaiton,
Manhattan Supreme Court Justice
Herman Cahn dismissed the Article 78
proceeding in a decision reported on-
the second-front-page of the July 31
Law Journal and reprinted in fuli. By
his decision, Justice Cahn, ignoring
the fact that the commission was in
default, held the commission’s self-
promulgated rule constitutional. He
did this by ignoring the commission’s
own explicit definition of the term “in-
vestigation” and by advancing an ar-
gument never put forward by the
commission. As to the unconstitution-
ality of the rule, as applied, demon-
strated by the commission’s summary
dismissals of the eight facially-merito-
rious complaints, Justice Cahn held,
without any law to support such ruling
and by misrepresenting the factual
record before him, that “the issue is

| not before the court.”

- The public and legal community are
encouraged to access the papers in
the Article 78 proceeding from the
New York County Clerk’s office (Sas-
sower v. Commission, #95-109141) —
including the many motions by citizen
intervenors. What those papers un-
mistakably show is that the commis-
sion protects judges from the
consequences of their judicial miscon-
duct — and, in turn, is protected by
them.

Elena Ruth Sassower
White Plains, N.Y.

h




Judicial Departments

New York Law Journal®

The Official Law Paper for the First and Second

To the Editor

No Justification
For Process’s Secrecy

Without detracting from Thomas
Hoffman's excellent suggestion (NYLJ,
Jan. 5) that the Mayor's Advisory
Committee on the Judiciary hold pub-
lic hearings on “the judicial selection
process in general,” | wish to make
known that on Dec. 27 the Advisory
Committee held a so-called “public”
hearing on the Mayor’s 15 appointees
to the civil and criminal courts which
became, de facto, a hearing on the
judicial selection process.

As the only person to give testimo-
ny at that “public” hearing — | pro-
tested the exclusion of the public
from the screening process, pointing
out that the secrecy of the Commit-
tee’s procedures makes it impossible
for the public to verify whether — and
to what extent — “merit selection”
principles are being ‘respected.

Most people — readers of the Law
Journal included — have no idea how
completely closed the judicial selec-
tion process is to public participation,
let alone scrutiny, and how skewed
the results are because of that. The
public is entirely shut out — except at
the very end of the process, after the
Mayor’s judicial appointments have
been announced. At that point, the
Mayor’s Advisory Committee holds a
so-called *“public” hearing on the
Mayor’s new appointees — a hearing
not even publicized in a manner de-
signed to reach the general public.
The consequence is that the public-at-
large knows nothing about the “pub-
lic” hearing — and misses out on
what is literally its one and only op-
portunity to have a say as to who will
be its judges.

WEDNESDAY, JANUARY 24, 1996

The earlier stages of the process.

foreclose that right: The Mayor's
Committee receives applications from
candidates applying to be judges, but

-keeps their identities secret from the

public. This effectively prevents the
public from giving the Commiittee in-
formation about the applicants that
would be useful to its evaluation and
selection -of the required three nomi-
nees for each judicial vacancy. As to
those nominees selected by the Com-
mittee and passed on to the Mayor,
their identities are also kept secret
from the public — thus preventing the
public from coming forward with in-
formation even at that late stage.
From the outcome of this defective
process, the Mayor selects our soon-
to-be-judges. Yet his. announcement
of their names is not accompanied by
release of the applications they filed
with the Mayor’s Advisory Committee
at the beginning of the process, set-
ting forth their qualifications. . Those
applications remain secret to the end.

Consequently, the public is unable
to verify the qualifications of the May-
or’s judicial appointees — and wheth-
er they are, in fact, the ‘‘most
qualified.” It is precisely because the
public has no access to the applica-
tions of the Mayor's appointees — or
to those of the other Committee nomi-
nees and of the entire applicant pool
— that we have been battered for the
last three weeks by wildly divergent
claims about the absolute and relative
qualifications of the Mayor’s promot-
ed and demoted judges, which even
press investigation has been unable to

resolve.
=20 ‘C."

As | testified before the Mayor's Ad-
visory Committee, there is no justifi-
cation for the secrecy that shrouds
the judicial screening process. Judges
are public officers, paid for by the
taxpayers, and wield near absolute
powers over our lives. By filing appli-
cations with the Mayor's Advisory
Committee, those applying to be
judges represent themselves as pos-
sessing requisite superior qualifica-
tions. As such, they must be willing,
like other contenders for public office,
to accept public scrutiny as the price.

Although some writers to this col-
umn of the Law Journal have de-
spaired that “politics” can ever be
divorced from judicial selection — the
most powerful beginning is to remove
the seif-imposed secrecy of the judi-
cial screening process. Until then,
“merit selection” can only remain the
charade that it is.

Elena Ruth Sassower
White Plains, N.Y,

I



AT oot Rop

“telebration of ascentury.

n August 1896, a young newspaper

publisher from Chattanooga, Tennessee, came to New York to make his mark and . .

Times. His name was AdOlph S. OChS His goal

was to build a newspaper with a reputation for a fair and complete
news report backed by honorable business practices. One hundred yeats later, Mr.

Ochs’s vision still serves as the standard for this newspaper. # Not only is 1996 the

centennial year of Mr. Ochs’s purchase, it also marks the 100th anniversary of The .

New York Times Book Review, The New York Times Magazine and the most

| famous newspaper slogan in hxstor); “All the NCWS That S ‘

Flt fo Pl‘ Int 2& The men and women of The New York Times.thank all

the rca.ders, adverti‘sers and oth‘er supporters of @bc Ncm ﬂﬂfk @imcﬂ, -

who have helped to make this milestone possible.

ADOLPH

“ OCHS

@'l)c(?hmcs

A CERTENNIAL CRI, EBRATION
OF THE NEW YORK TIMES

=X D"

| puvrchased a finaricially ba‘nkrupt newspaper called The New-York




A28

THE NEW YORK TIMES EDITORIALS

Gl)c Nelu 1 m'k @mws | R

" Founded i in 1851

ADOLPH S. OCHS,. Publisher 1896-1935
ARTHUR HAYS SULZBERGER, Publisher 1935-1961-
" ORVIL E.DRYFOOS, Publisher 1961-1963
ARTHUR OCHS SULZBERGER, Publisher 1963-1992

——

ARTHUR OCHS: SULZBERGER JR,, Publuher

[ ]
MAX FRANKEL, Executive Editor
* JOSEPH LELYVELD, Managing Editor
WARREN HOGE, Assistant Managing Editor
DAVID R.JONES, Assistant Managing Editor

JOHN M. LEE, Assistant Managing Editor
ALLAN M. SIEGAL, Auialant Managing Edilor '

"~ PHILIP M. BOFFEY Deputy Editorial Page Edltor

LANCE R. PRIMIS, Preudenl and General Manager
RUSSELL T. LEWIS, Executive V.P, Deputy Gen. Mgr.
JOHN M. O'BRIEN, Executive V.P, Deputy Gen. Mgr.
WILLIAM L. POLLAK, Executive V.P, Sales
JAMES A.CUTIE, Sr.V.P, Marketing
ERICH G. LINKER JR., Sr.V.P, Advertising
ELISE J. ROSS," Sr. V.P, Systems and Technology
" MICHAEL J. KURTZ, V.P, Human Resources
_KAREN A. MESSINEO, V.P, Controller
" JOSEPH M.MULLEN, V.P, Production *
CHARLES E.SHELTON, V.P, Circulation

It has been four generatlons since Adolph S.

Ochs laid down the precepts that have successfully.

guided The New York Times for 96 years. Those
principles have been carried forward with distinc-

tion by my grandfather, Arthur Hays Sulzberger; .

my uncle, Orvil E. Dryfoos, and my father Arthur
Ochs Sulzberger.

Each of these men, in their message upon bemg '

named Publisher, quoted the pledge Mt; Ochs made
when he took the helm of The Times: \\\;
To give the news impartially, without ( .
fear or favor, regardless of any party,
sect or.interest mvolved ‘

Each remainced faithful to those words and the
spirit behmd them.

From The Pubhsher R o

To follow in such footsteps is both a great honor
‘and a daunting challenge. 1 pledge that, with the aid -
of the men and women who make this great paperwf
all it is, The Times will continue to adhere to the’ s
high standards of journalism and business to which n

it has always held itself. .

In assuming the duties of this office, 1 remam’

grateful for the guidance that has been and will

continue to be given to me by my father. While he
relinquishes the title of Publisher, he retains that of
Chairman and Chief Executive Officer of The New .
York Times Company. It gives me great comfort to
know that his presence and counsel will continue for -
years to come. :

.2

_ ARTHUR OCHS SULZBERGER JR.

N

<20 &

te

CAROLYN LEE, Assistant Managing Editor i -

[Z)

FEELRE

H

13

g

: it;-f IReCRIRFTVITALALA 150AA 1985 T Ja%Agy I3

- ziazag

L ma - r s pamrras oo e

i I et S T

57
2

3 E§E‘§§§§§§§§'

e o

- y——

T TR SR T e T

;
‘l
i
B

‘



s Without Fear or Favor

» Exactly 100 years ago today, Adolph S. Ochs, the founding father of the modern Times, published a
declaration of principles in these pages setting forth his goals for the respectable but failing newspaper he
had.just taken over. The 38-year-old publisher, who had already rescued a dying paper in Chattanooga,
Tenn,, now found himself pitted in New York against powerful, sensationalistic competitors in the heyday of
yellow journalism. His statement envisioned a dignified and responsible alternative that would provide
trustworthy news and opinion. One especially elegant and inspirational goal — “to give the news
impartially, without fear or favor, regardless of party, sect, or interests involved” — has held a place of

honor at The Times ever since. Ochs’s statement, r
remains a worthy credo for journalists everywhere,

- .To undertake the management of The New-
York Times, with its great history for right doing,
and to attempt to keep bright the lustre which Henry
JZRaymond and George Jones [the paper’s found-
ing. publishers] have given it is an extraordinary
task. But if a sincere desire to conduct a high-
standard newspaper, clean, dignified, and trustwor-

thy, requires honesty, watchfulness, earnestness,

industry, and practical knowledge applied with
common sense, I entertain the hope that I can
sicceed in maintaining the high estimate that
thoughtful, pure-minded people have ever had of
The New-York Times. ‘

* It will be my earnest aim that The New-York
Times give the news, all the news, in concise and
attractive form, in language that is parliamentary
in-good society, and give it as early, if not earlier,
than it can be learned through any other reliable
medium; to give the news impartially, without fear
or’ favor, regardless of party, sect, or interests
involved; to make of the columns of The New-York

eprinted below, was widely quoted at the time and
however difficult to fulfill.

Times a forum for the consideration of ali questions
of public importance, and to that end to invite
intelligent discussion from all shades of opinion,
There will be no radical changes in the person-
nel of the present efficient staff. Mr. Charles R.
Miller, who has so ably for many years presided
over the editorial pages, will continue to be the
editor; nor will there be a departure from the
general tone and character and policies pursued
with relation to public questions that have distin-
guished The New-York Times as a non-partisan
newspaper — unless it be, if possible, to intensify its
devotion to the cause of sound money and tariff
reform, opposition to wastefulness and peculation in
administering public affairs, and in its advocacy of
the lowest tax consistent with good government, and
1o more government than is absolutely necessary to
protect society, maintain individual and vested
rights, and assure the free exercise of a sound
conscience.
ADOLPH S. OCHS, New-York, Aug. 18, 1896

&hC

= o o=




W19/5¢

i

The Color of Mendacity

z American journalists have long believed that
Government intrusion is the greatest threat to the
profession. That may still be true when it comes to

isSues of independence and. secrecy. But when it -

comes to the credibility of the American press, the
most damaging recent wounds have been self-in-
flicted. The mimicking of salacious British tabloids,
the raucous Washington talk shows, the fad for
intellectually flaccid “civic journalism” have all
done damage. The latest damage comes from the
pdlitical columnist Joe Klein's revelation that he
lied, often and energetically, about being the anony-
mous author of “Primary Colors” and that his top
editor at Newsweek cooperated in the subtérfuge.
. Their behavior violates the fundamental con-
tract between journalists, serious publications and

their readers. If journalists lie or publications know-

ingly publish deceptively incomplete stories, then
readers who become aware of the deception will
ever after ask the most damaging of all questions:
How do I know you are telling me the whole truth as
best you can determine it this time?

Mr. Klein and Newsweek’s editor, Maynard‘

Parker, have invited the public and their profession-
al colleagues to view their actions as an amusing
game with soap-opera overtones. Of. course, what
they do with their individual credibility is up to

them and the owners of their magazine. But it is
shameless of Mr. Klein to excuse his falsehoods as
similar to the protection of confidential sources,
“There are times,” he said, “when I've had to lie to
protect a source, and I put that in this category.”

In fact, principled journalists do not lie -to
protect sources. They rely on constitutional and
Statutory guarantees - of journalistic privilege.
Scores of reporters have maintained silence, some-
times to the point of going to jail, and their publica-
tions have spent a lot of money to defend the
confidentiality guarantee in court. But they do so
without lying. To try to stretch a noble doctrine to
excuse a duplicitous book-selling scheme is irre-
sponsible and disreputable.

One of the artistic models for Mr. Klein’s book:

was ““All the King’s Men,” by Robert Penn Warren.
But we have to wonder if Mr, Klein really mastered
the theme of the book, which has to do with the
insidious nature of corruption. Mr. Klein wants his
colleagues to view his actions as a diverting and
highly profitable whimsy. But he has held a promi-
nent role in his generation of political journalists.
For that reason, people interested in preserving the
core values of serious journalism have to view his
actions and words as corrupt and — if they become

an example to others — corrupting.

qg)h




