CENTER for JupiciaL A CCOUNTABILITY, Inc.

P.O. Box 69, Gedney Station Tel (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10605-0069 Fax (914) 428-4994 Website: www.judgewatch.org

Elena Ruth Sassower, Coordinator

BY FAX: 212-556-7614 (8 pages)
BY E-MAIL: kavier@nytimes.com

June 19, 2003 , ‘ )

Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor
The New York Times

229 West 43™ Street

New York, New York 10036

RE:  Ensuring Journalistic Integrity and Quality by Examining How
The New York Times Handles Complaints — Starting with CJA’s
June 11, 2003 Memorandum-Complaint

Dear Mr. Siegel:

This follows my brief phone conversation on Monday, June 16™, with your assistant, Ellen
Kavier, who confirmed that you are heading a committee examining Times’ newsroom
policies in the wake of the Jayson Blair scandal. Iunderstand that this is to be “a sweeping
look at the newsroom’s internal processes™', which will include how The Times handles
complaints — including whether The Times should hire an independent ombudsman?.

As discussed with Ms. Kavier, our New York-based, non-partisan, non-profit citizens’ :
organization, Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA), has more than a dozen years of &
direct, first-hand experience with The Times’ newsroom: its reporters, editors, and upper
management — and can attest to how completely worthless the “newsroom’s internal
processes™ are for ensuring journalistic integrity and quality. Such experience is reflected by
our voluminous correspondence with The Times throughout these years, including in
complaint, after complaint, after complaint -- ignored by editors and those in positions of
highest supervisory authority at The Times. This includes Joseph Lelyveld, who has now
temporarily returned to The Times as its executive editor in the wake of the Jayson Blair
scandal, and Arthur Sulzberger, Jr., who remains The Times’ publisher.

“Times Reporter Steps Down Amid Criticism™, May 29, 2003.

2 “N.Y. Times Suspends Reporter”, Washington Post, Howard Kurtz, May 24, 2003.




Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor Page Two June 19, 2003

To Mr. Sulzberger, we long ago urged — and thereafter reiterated - the need for The Times
to bring in an ombudsman because, quite simply, editors of all ranks, including such high
editors as Mr. Lelyveld, were ignoring legitimate, fully-documented complaints that reporters
were wilfully and deliberately “suppressing important, time-sensitive, and electorally-
significant stories” and blackballing our citizens’ organization, whose undertakings and
achievements offered an inspiring model of citizen action.

In the event you are unaware of CJA’s many, many complaints, including our comprehensive
October 21, 1996 complaint and December 2, 1996 supplement and our comprehensive
February 12, 1998 complaint with its July 8, 1998 follow-up, you must immediately obtain
them from whatever repository The Times has designated by its “internal processes” for
centralized preservation of complaints, in the absence of an ombudsman®. Such complaints
will reveal a level of “journalistic fraud” making that committed by rookie reporter Jayson
Blair seem as “peanuts” by comparison Indeed, whereas Jayson Blair acted alone in randomly
falsifying stories, spurred by some kind of illness, rather than motive, CJA’s complaints
chronicle sustained, collusive acts by seasoned news reporters, their editors, upper
management, and the editorial board -- all perverting “the cardinal tenet of Journalism, which
is simply truth™*. What they did, knowingly and deliberately, was to ignore documentary
evidence, both proffered and provided, of systemic governmental corruption, such as of
Judicial selection and discipline -- and the criminal complicity of New York’s highest public
officers, including those up for re-election. The result, as they knew, was to deprive the public
of information essential to safeguarding democracy, the rule of law, and the casting of an
intelligent vote.

Notwithstanding The Times’ supposed “soul-searching” and “introspection” in the wake of
the Jayson Blair scandal’, there has been NO abatement of “journalistic fraud” by its
newsroom and editorial board in wilfully misleading the public. This may be seen from CJA’s
June 11, 2003 memorandum-complaint to the editorial board — also sent to the newsroom. A
copy is enclosed so that it may be the “starting point” for the committee’s examination of The
Times’ “internal processes” for handling complaints.

This June 11" complaint typifies what all CJA’s past complaints have particularized as to the
misconduct of news reporters and their editors — to no avail. Thus, on June 11", senior
Washington news reporter, Neil Lewis, told me he was “not interested” in writing any story
about how a judge of New York’s highes! state court, New York Court of Appeals Judge
Richard C. Wesley, had been nominated to the Second Circuit Court of Appeals and (on that

3 Should you be unable to retrieve CJA’s complaints and related correspondence, we will supply duplicates.

4 “Times Reporter Who Resigned Leaves Long Trail of Deception”, May 11, 2003, front page.

s “Leadership at the Times”, June 6, 2003 editorial.




Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor Page Three June 19, 2003

very day) confirmed. This, notwithstanding Mr. Lewis knew from the “paper trail” of primary
source materials posted on the homepage of CJA’s website, www. judgewatch. org, that such
story would expose the corruption of federal judicial selection involving New York’s own
Senator Schumer, up for re-election, and Senator Clinton, riding high on a wave of self-
promotion by the publication of her book — and provide the public with a stunning model of
citizen action by our citizens’ organization. Mr. Lewis would not explain why he was “not
interested”, would not identify which documents from CJA’s homepage he had read, and
would not give me the name of his editor. As the June 11" complaint reflects, I thereafter left
urgent messages for all editors in the Washington newsroom in which he works — including
for Jan Battaile, subsequently identified to me as having supervisory authority over him.
However, eight hours later, I had still not received a return call from any editor. Indeed, as of
today, eight days later — and after having left a further message for Ms. Battaile three days ago
-- I have still not received any return call from her or from any other editor about Mr. Lewis’
indefensible suppression of a major news story. Nor has any news editor called me to discuss
the observation in the June 11" complaint that

“notwithstanding The Times editorializes about the need to scrutinize judicial
nominees, its news coverage on federal judicial nominations is for courts
everywhere in the country, but New York and the Second Circuir”’ (emphasis in
the original).

If anything, The Times has now reinforced its disparate news coverage by the very example
identified by CJA’s June 11" complaint: its reporting of Michael Chertoff’s nomination to
the Third Circuit Court of Appeals, but not of Judge Wesley’s nomination to the Second
Circuit Court of Appeals on the very same day. True to form, last week The Times reported
Mr. Chertoff’s June 9" Senate confirmation, but not Judge Wesley’s June 11" Senate
confirmation. By any standard, this is “journalistic fraud” — misleading Times readers in
general and New York and Second Circuit readers in particular to believe there is NOTHING
they need to know about Judge Wesley and his journey to New York’s federal appellate court.

On top of this are the prominent Times news articles that have since appeared about Senator
Schumer, “Can Anyone Beat This Senator? Schumer is Flush...and Formidable” (Metro,
front-page, June 15, 2003), and Senator Clinton, “Road Map for Clinton in 2008” (Week in
Review, p. 2, June 15, 2003) - forward-looking political articles only possible because the
newsroom “protected” these Senators by not reporting how they betrayed the rights and
welfare of their New York constituents — and the nation -- in connection with J udge Wesley’s
confirmation.

As with so very many of CJA’s past complaints, the Times’ editorial board has here replicated
the “journalistic fraud” of its newsroom. Thus, I received no response from the editorial board
to the June 11" memorandum-complaint - nor to my further phone message to it three days




.

Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor Page Four June 19, 2003

ago. No editorials have appeared during this period informing readers of what has taken place
with so important a judicial appointment to the Second Circuit Court of Appeals — and the
scandalous role of Senators Schumer and Clinton. This enabled Judge Wesley to be sworn
in yesterday in Manhattan as the Second Circuit’s newest federal appellate judge — as to
which, of course, not even an item appears in today’s Times.

To appreciate the egregiousness of the “journalistic fraud” committed by the editorial board,
one need only look back to June 9. On that day -- when the lead editorial on another subject
was “Keeping the Public Clueless” -- the editorial board published “4 Note 10 Our Readers”,
which began:

“Editorial page editors live perpetually under the cloud of knowing they can
never point out, warn about and comment on all the things that deserve
attention. This page will never touch all the bases, but there are a few rules we
try to honor. One is that while, The New York Times has become a truly
national paper, it is still also very much a local paper to its home city and the
surrounding suburbs. ...”

The purpose of this “Note to Our Readers” was to let readers know that the editorial board

was so committed to providing its national and metropolitan audiences with needed
information that it was expanding its editorial writing. Yet, three days later, when the editorial
board had before it CJA’s June 11" memorandum, with its “paper trail” of primary source
materials from the www. judgewarch.org homepage laying out a major national scandal about the
corruption of federal judicial selection, whose roots expose the corruption of the New York
State Commission on Judicial Conduct and “merit selection” to the New York Court of
Appeals, involving — and criminally implicating -- a panoply of New York’s highest public
officers: Governor George Pataki, Attorney General Eliot Spitzer, Chief Judge Judith Kaye,
and the leadership of the New York State Senate -- over and beyond Senators Schumer and
Clinton -~ the editorial board’s response was to withhold ALL information about it from both
national and metropolitan audiences. Nothing Jayson Blair did remotely compares in
magnitude and scope with this knowing and deliberate betrayal of the public trust by The
Times’ editorial board, aligned with its newsroom, in “Keeping the Public Clueless”.

The New York-centered corruption of public agencies, processes, and public officers
underlying the national story of the corruption of federal judicial selection could have been
-- and should have been -- long ago reported by The Times’ newsroom and made the subject
of editorial comment so as to have spared the People of New York ongoing and irreparable
injury. This did not happen -- but not because CJA did not do EVERYTHING in its power to
alert editors and management up to The Times publisher of their Journalistic responsibilities
in complaint, after complaint, after complaint. This will be obvious to the committee upon its
review of these many, many documented complaints — from which it will also see that there




Allan M. Siegel, Assistant Managing Editor =~ Page Five June 19, 2003

was absolutely no accountability and responsiveness at The Times — at any level.

Such review of CJA’s past complaints will also make evident that both The Times’ newsroom
and editorial board suffer from profound conflicts of interest in reporting and editorializing
on the instant national story about the corruption of federal Judicial selection precisely because
they have suppressed every aspect of the underlying corruption it encompasses. Indeed,
reporting and editorializing on the national story would begin a process by which The Times
would have to acknowledge the legitimacy of all CJA’s prior complaints of its wilful and ‘
deliberate cover-up, “protectionism”, and blackballing.

Unquestionably, the committee you head includes members of The Times whose misconduct 13
has been chronicled in CJA’s past complaints — or who, unbeknownst to us — were involved ﬁl
in what we were complaining about. Ms. Kavier declined to give me the names of the
committee members -- other than that they included three outside representatives.  Surely,
their names are not confidential — and we request that information.

We look forward to assisting the committee in developing proper procedures for The Times’
handling of complaints. To that end, we request to meet with the committee to make a
personal presentation about our many, many complaints and to answer questions. However,
most immediately, we request that you provide a role model example of how, absent an
ombudsman, the June 11" complaint should be professionally handled, consistent with
Jjournalistic responsibilities.

Thank you.

Yours for a quality judiciary, - |

<Xong G D Zagrgr2re

ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)

cc: Editorial Board
By Fax: 212-556-3815
By E-Mail: editorial@nytimes.com
Washington Bureau
By Fax: 202-862-0427
The Public




