CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, INC.

P.O. Box 69, Gedney Station Tel (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10605-0069 Fax (914) 428-4994 Website: www.judgewatch.org

Elena Ruth Sassower, Coordinator

E-MAIL: dianec@nytimes.com
BY HAND

October 13, 2003

Bill Keller, Executive Editor
The New York Times
229 West 43™ Street
New York, New York 10036

RE: (1) Misconduct complaint against Jonathan Landman for his leading
role as metro editor in the “journalistic fraud” summarized by CJA’s June
19, 2003 letter, disentitling him to elevation to the newly-created position of
assistant managing editor for enterprise and warranting his discharge;

(2) Immediate investigation of the politically-explosive metro-based
corruption stories long-suppressed by Mr. Landman — beginning with the
corruption of “merit selection” to the New York Court of Appeals, as
documented by CJA’s October 16, 2000 and November 13, 2000 reports
and the record then and thereafter in Elena Ruth Sassower, Coordinator of
the Center for Judicial Accountability, Inc., acting pro bono publico v.
Commission on Judicial Conduct of the State of New York

Dear Mr. Keller,

On September 26™ — the day after your appointment of metro editor Jonathan Landman to the
newly-created position of assistant managing editor for enterprise — I sent an e-mail that such
appointment reinforced the necessity of your “IMMEDIATE AND PERSONAL REVIEW” of
CJA’s past complaints and correspondence with The Times, as requested by our September 25,
2003 letter to you. Specifically, I directed your attention to the “October-December 2000
correspondence posted on our website, www.judgewatch.org ‘Press Suppression-NYT’”. I also
stated that a separate letter would be forthcoming. This is that letter.

If you have since examined CJA’s complaints and correspondence, particularly from October-
December 2000, you know that Mr. Landman is altogether unfit for the important position to
which he has been appointed. This, because Mr. Landman is among the seasoned Times editors
whose sustained and collusive “journalistic fraud” -- more serious, by far, than the random acts of
rookie reporter Jayson Blair -- was the subject of CJA’s June 19, 2003 letter to




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Two October 13,2003

assistant managing editor Allan Siegal in his capacity as chair of the Times’ “Committee to
Safeguard the Integrity of our Journalism”.

M. Siegal’s refusal to respond to that June 19™ letter — even to the minimal extent of responding to
our request for the names of the Committee members — bespeaks his guilty knowledge that much
as our June 19™ letter surmised, they included

“members of The Times whose misconduct has been chronicled in CJA’s past
complaints — or who, unbeknownst to us — were involved in what we were
complaining about.” (at p. 5).

Indeed, aside from Committee member Jill Abramson, who, as Washington bureau chief, bears
ultimate supervisory responsibility for the suppression of the major national story about the
corruption of federal judicial selection described by our June 19™ letter, no Committee member is
more directly responsible for the suppression of the New York underpinnings to that national story
than Mr. Landman.

As Mr. Siegal’s office would not confirm whether our June 19™ letter had been distributed to the
Committee members — or even the identities of the members of the “subcommittee looking at
complaints” to which the June 19" letter was allegedly forwarded' -- we do not know whether Mr.
Landman, as a Committee member, was provided with a copy. Certainly, Mr. Landman should
have been among the first of the Committee’s members to have received it.. As metro editor from
September 1999, he could be presumed to know of CJA’s many, many complaints of Times
suppression of fully-documented stories of the “New York-centered corruption of public agencies,
processes and public officers” to which the letter referred. These complaints plainly involved
metro reporters and editors, whose ultimate destination would have been the metro editor’s desk.

Mr. Landman’s handling of our New York/metro-based complaints should have been of particular
interest to the Committee. Then, as now, Mr. Landman was garnering praise for his e-mail
warning that rookie Jayson Blair had to be stopped “Right now”. Yet, as our June 19" letter
stated, Jayson Blair’s “journalistic fraud” was “peanuts” by comparison to what, over and again,
we were complaining of.

By copy of this letter to Mr. Landman, CJA calls upon him to identify whether, as a Committee
member, he was apprised of our June 19" letter — and, if so, whether it was his view that the
Committee, as a whole or by its “subcommittee looking at complaints”, did not have to examine
CJA’s complaints and correspondence to which the letter referred. To the extent Mr. Landman

See fn. 1 of CJA’s August 26™ letter to Ms. Abramson, enclosed with our September 25" letter to you.

o




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Three October 13,2003

expressed such view, he should state whether he disclosed his conflicts of interest. These conflicts
were born of his ACTUAL KNOWLEDGE that the complaints and correspondence would reveal
his role — and that of his influential colleagues and Times publisher Arthur Sulzberger, Jr. -- in
suppressing coverage of the underlying New York corruption stories which the letter identified, fo
Wit

“the corruption of the New York State Commission on Judicial Conduct and ‘merit
selection’ to the New York Court of Appeals, involving -- and criminally
implicating — a panoply of New York’s highest public officers: Governor George
Pataki, Attorney General Eliot Spitzer, Chief Judge Judith Kaye, and the leadership
of the New York State Senate”. (at p. 4).

Among these influential colleagues is Joyce Purnick, wife of former executive editor Max
Frankel’. As you know, CJA’s September 25th letter to you was occasioned by the appalling
prospect of your appointment of Ms. Purnick to the position of public editor/ombudsman. Ms,
Purnick was Mr. Landman’s immediate predecessor as metro editor.

By September 1999, when Mr. Landman assumed the reins of power directly from Ms. Purnick,
CJA had already meticulously documented Times suppression of important, time-sensitive,
electorally-significant stories, its protectionism of specific public officers and interests, and its
black-balling of our non-partisan, non-profit citizens’ organization in two comprehensive
complaints, both received by Mr. Sulzberger. These were our October 21, 1996 comprehensive
complaint — a substantial portion of which related to metro and Ms. Purnick® - and our February
12, 1998 comprehensive complaint -- virtually all relating to metro and Ms. Purnick. Also
largely involving metro and Ms. Purnick was our subsequent correspondence through the end of
1998. Particularly noteworthy is our October 20, 1998 letter to Mr. Sulzberger, to which Ms.
Purnick and metro political affairs editor Jerry Gray were indicated recipients, as well as a series of
four memos, dated December 11, 1998, December 14, 1998, December 17, 1998, and December
28, 1998, each addressed to Ms. Purnick and Mr. Gray - with copies to Mr. Sulzberger and Howell
Raines, then editorial page editor. These four memos contemporaneously chronicled metro’s
suppression of the documentary proof we had provided it, af that time, of the corruption of “merit
selection” to the New York Court of Appeals, focally involving the Commission on Judicial
Conduct. This, in connection with Appellate Division, Second Department Justice Albert
Rosenblatt’s nomination by the Commission on Judicial Nomination, his bar ratings, his
appointment by Governor Pataki, and his Senate confirmation. Additionally, revealed by these

2 Mr. Frankel’s suppression of our May 1, 1992 “Law Day” critique documenting the corruption of federal

Judicial selection, based on the case study of the nomination of Westchester County Executive Andrew O’Rourke to
the district court for the Southern District of New York, was the subject of our June 30, 1992 complaint to Mr.
Sulzberger.

3 Our December 2, 1996 supplement virtually all related to metro.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Four October 13,2003

memos was the editorial board’s precipitous and uninformed editorial endorsing Justice
Rosenblatt’s nomination as “Governor Pataki’s Wise Choice”(12/12/98), which, in face of our
document-substantiated memos, it was duty-bound to retract, but did not.

Presumably, upon taking over from Ms. Purnick in September 1999, Mr. Landman was made
aware of these voluminous past complaints and correspondence — if for no other reason than that
the suppressed politically-explosive stories underlay new stories for which we were seeking
coverage. In fact, these suppressed stories had become more powerful as the corruption continued
and as CJA’s dedicated activism brought the stories to higher and more sophisticated levels. A
new metro editor had to understand that unless these later stories were suppressed, the earlier ones
would be exposed — and with it the long history of Times suppression, protectionism, and
blackballing, including by Ms. Purnick.

CJA’s renewed efforts at Times coverage began in late August 1999 -- after a hiatus essentially
reaching back to the December 28, 1998 memo, whose enclosed copy of our Letter to the Editor,
“An Appeal to Fairness: Revisit the Court of Appeals”, published in that day’s New York Post, had
announced our strategy. In light of the Senate Judiciary Committee’s unprecedented no-notice, by-
invitation-only “hearing” on Justice Rosenblatt’s confirmation — at which we had been precluded
from offering testimony that would have torpedoed his confirmation -- we were going to turn to
newly-elected Attorney General Eliot Spitzer to launch an official investigation. Our renewed
contact with The Times in August was seven months after doing just that — and was the result of
two metro articles and a metro column. The first of these articles, on the August 19, 1999 Times
front page, was entitled “Widening Inquiry on Pataki Donors and Parole Board”. Written by
Clifford Levy and Kevin Flynn, it reported that the U.S. Attorney for the Eastern District of New
York had found “no evidence” of involvement by Governor Pataki himself. This was followed
shortly thereafter by two metro section front pages, two days apart. The first, on August 26,1999,
carried a news article by John Sullivan, “Spitzer Sets Up Unit to Investigate Both State and Local
Corruption”, which made it appear as if such unit was newly-established and was going to
investigate governmental corruption. The second, on August 28, 1999, carried a column by David
Rohde, “If a Judge Gets Out of Line: Seeking a Cure”, quoting a court spokesman — without
rebuttal — that the Commission on Judicial Conduct is “viable and efficient”.

By then, CJA had a “mountain of evidence” as to Governor Pataki’s involvement in: (1) disabling
and corrupting the New York State Ethics Commission — the state agency with disciplinary
jurisdiction over him, other state officers, and state agencies; (2) the corruption of the judicial
appointments process to the lower state courts and of “merit selection” to the Court of Appeals;
and (3) the corruption of the Commission on Judicial Conduct. Indeed, this “mountain of
evidence” — much of which had been presented and proffered to metro and Ms. Purnick over so
many past years, but suppressed by them from coverage — had been particularized in a March 26,
1999 verified ethics complaint against the Governor, which we had filed with the Ethics




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Five ‘ October 13,2003

.. 4
Commission .

This March 26, 1999 ethics complaint, however, was not solely against Governor Pataki. It was
also against the Ethics Commissioners, especially its Chairman Paul Shechtman who was
simultaneously Chair of Governor Pataki’s State Judicial Screening Committee, and against the
Ethics Commission’s former Executive Director, Richard Rifkin, who Attorney General Spitzer
had appointed to be Deputy Attorney General for State Counsel, responsible for defending lawsuits
against public officers and agencies, such as judges and the Commission on Judicial Conduct.
Additionally, it was against Mr. Spitzer, who, notwithstanding his public announcement on January
27, 1999 that, “as of today I am creating a public integrity unit”, had NOT done so in face of the
two documented complaints which I thereupon immediately publicly presented him, in-hand. As
to these two January 27, 1999 complaints’, the first sought investigation of the file evidence
substantiating the allegations of CJA’s $3,000 public interest ad, “Restraining ‘Liars in the
Courtroom’ and on the Public Payrol” (New York Law Journal, 8/27/97, pp. 3-4)%, that
predecessor Attorneys General had employed fraudulent litigation tactics to defeat lawsuits against
state judges and the Commission on Judicial Conduct, sued for corruption — and had been
rewarded with fraudulent judicial decisions. The second of these January 27, 1999 complaints was
our follow-through to “An Appeal to Fairness: Revisit the Court of Appeals” and was our request
for investigation of the corruption of “merit selection” involving Justice Rosenblatt’s elevation.
Finally, and based on the role the Commission on Judicial Nomination and Commission on
Judicial Conduct in the corruption of “merit selection” involving Justice Rosenblatt, the March 26,
1999 ethics complaint was also against those two state agencies.

What was the Ethics Commission’s response to this comprehensive March 26, 1999 ethics
complaint, substantiated by meticulous documentation? In violation of law (Executive Law
§94.12(a)), the Ethics Commission simply ignored it — not acknowledging it, not referring it to
independent authorities for investigation, not dismissing it.

Likewise, Attorney General Spitzer also ignored this March 26, 1999 ethics complaint, which we
sent him for separate investigation by his public integrity unit, if not referral to a more independent
entity. Even after he had belatedly appointed Peter Pope to head the unit in June 1999, no action
was taken. Nor was any action taken on the two January 27, 1999 complaints which Mr. Spitzer
had received from me, in hand, on that date, upon publicly announcing his public integrity unit.
These were simply ignored, also without acknowledgment.

4

CJA’s March 26, 1999 ethics complaint is posted at “Correspondence-NYS:*“Ethics Commission™.

3 CJA’s two January 27, 1999 complaints were embodied in a single letter to Mr. Spitzer of that date, which

is posted at “Correspondence-NYS: Attorney General Spitzer”.

6 “Restraining ‘Liars in the Courtroom’ and on the Public Payroll is posted at “Published Pieces™, as is

“An Appeal to Fairness: Revisit the Court of Appeals™




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Six October 13,2003

Because of Mr. Spitzer’s inaction on the second January 27, 1999 complaint involving Justice
Rosenblatt’s elevation to the Court of Appeals, it fell to us to vindicate the public’s rights. This I
did by a lawsuit, Elena Ruth Sassower, Coordinator of the Center for Judicial Accountability, Inc.,
acting pro bono publico v. Commission on Judicial Conduct of the State of New York.

Commenced on April 22, 1999, the allegations of the verified petition’ and annexed exhibits
criminally implicated the Commission on Judicial Nomination, the bar associations, the Governor,
and the Senate in the corruption of “merit selection”. There being NO legitimate defense to the
verified petition, I was entitled to the benefit of the Attorney General’s advocacy, pursuant to
Executive Law §63.1. Nonetheless, Mr. Spitzer represented the Commission, defending it the only
way he could: with fraudulent litigation tactics. In so doing, he replicated the very misconduct of
predecessor Attorneys General detailed by our ad, “Restraining Liars” — the subject of our first
January 27, 1999 complaint to him. Consequently, by August 1999, the record of my lawsuit
included my omnibus motion, infer alia, to disqualify Mr. Spitzer, to sanction him personally for
his fraudulent defense tactics, and to refer him for disciplinary and criminal investigation. Such
fully-documented July 28, 1999 motion set forth, in meticulous detail, my direct, first-hand
experience with Mr. Spitzer’s public integrity unit, resoundingly proving it to be an utter hoax
(1948-49, 58-103).

Spurred by The Times August 19, 1999 article — and annexing and directly quoting from it -- CJA
filed a criminal complaint with the U.S. Attorney for the Eastern District of New York against
Governor Pataki and those complicitous with him in the systemic governmental corruption®
documentarily established by the March 26, 1996 verified ethics complaint and the record of my
lawsuit against the Commission. Messrs Levy and Flynn, Sullivan, and Rohde — seasoned
reporters all -- were provided with the pertinent documents. In addition to the September 7, 1999
criminal complaint, this included the March 26, 1999 ethics complaint and the April 22, 1999
verified petition and July 28, 1999 omnibus motion in my lawsuit. Such is reflected by CJA’s
correspondence with them, beginning in September 1999. Most significant of this correspondence
is my long chain of letters to Mr. Rohde, which, from J anuary 5, 2000 through October 20, 2000,
beseeched him, over and again, to bring to his editors’ attention the fully-documented corruption
stories he was “sitting” on, to provide the substantiating documents to these editors for their
review, and to arrange for me to meet with them so that I could understand why, instead of their
assigning him to write stories about the corruption of essential government agencies and

7 A substantial portion of the record of my lawsuit against the Commission is posted at: “Test Cases- State

(Commission)” -- beginning with the verified petition and including my July 28, 1999 omnibus motion, infia..

s CJA’s September 7, 1999 criminal complaint is posted at “Correspondence- NYS: U.S. Attorney for the

Eastern District of NY”.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Seven October 13,2003

governmental processes, involving our highest public officers — and for which dispositive,
independently-verifiable documentation was being provided to him “on a silver platter” —he was
being assigned to write about the rap musician “Puff Daddy” and other stories without lasting
impact.

Finally, in September and October 2000, in the wake of Governor Pataki’s impending “merit
selection” appointment to the Court of Appeals -- about which I had given Mr. Rohde notice again
and again over the preceding many months -- and his failure to move ahead with a story, even after
being provided with CJA’s October 16, 2000 report on the Commission on Judicial Nomination’s
corruption of “merit selection”, specifically addressed to the current vacancy’, I directly contacted
Mr. Rohde’s editor, Tony Marcano'®, leaving him voice mail messages on September 25", October
10", and October 18" — each unreturned. This is reflected by my October 26, 2000 letter to Mr.
Marcano, which stated:

“In the event David has NOT shared CJA’s October 16™ Report with you —as I
requested him to do — please ask that he immediately do so — and that he also give
you the many, many letters I sent him over the year, imploring him to arrange a
meeting with Times editors so that an expose of the ‘merit selection’ process to the
Court of Appeals could be authorized and undertaken.”

On October 27, 2000, after finally succeeding in speaking with Mr. Marcano, I wrote an extensive
letter to him, which began:

“This is to reiterate my request that the Times BALANCE the many articles in its
national section focusing on the failings of judicial elections to highest state courts
elsewhere in the country™ and the article this week on Florida’s possible switch
from judicial elections to ‘merit selection’ for its lower trial courts™ with coverage

9 CJA’s October 16, 2000 report on the Commission on Judicial Nomination’s corruption of “merit

selection” is posted at “Judicial Selection- ‘Merit’ Selection”.

10 Notwithstanding Mr. Marcano’s misconduct, as hereinafter recounted, he has gone on to become

ombudsman at The Sacramento Bee, which he joined in June 2003, Mr. Landman should identify whether he
furnished a recommendation to Mr. Marcano for such position.

fn1

“See, inter alia, ‘Fierce Campaigns Signal a New Era for State Courts’, 6/5/00; ‘A
Spirited Campaign for Ohio Court Puts Judges on New Terrain’, 7/6/00; ‘States Rein In Truth-
Bending In Court Races’, 8/23/00; ‘Court Rulings Curb Efforts to Rein In Judicial Races’,
10/7/00; ‘U.S. Chamber Will Promote Business Views in Court Races’.”

2 “‘Florida Voters Decide Judicial Selection’, 10/25/00”




Executive Editor Bill Keller/NYT " PageEight October 13,2003

of the situation here in NEW YORK. Isn’t it at least reasonable for New York
readers — presumably the bulk of the paper’s readership — to expect such coverage in
the Times’ metro section?

To my knowledge, there has been NO Times coverage of ‘merit selection’ to our
state’s highest courts...” (emphases in the original).

I pointed out that not only could the accuracy of CJA’s October 16, 2000 report be independently
verified by The Times, but that this could be “readily and easily accomplished”. Moreover,
because we had provided copies of the report to Governor Pataki, Chief Judge Kaye, the
Commission on Judicial Nomination, the Commission on Judicial Conduct, as well as four bar
associations, I further suggested that The Times ask for their comment — beginning with

“Point I detailing that the Commission on Judicial Nomination’s October 4,2000
report — the only public manifestation of the Commission’s adherence to ‘merit
selection” ~ is NON-CONFORMING with Judiciary Law 63 3. This, because it
contains NO “findings’ as to the qualifications of ‘each’ of the recommendees. Asa
consequence, NONE of the recommendees can be lawfully appointed by the
Governor and confirmed by the Senate.” (emphases in the original)

My letter additionally suggested that should The Times be unable to get such specific comment

“which should be a major story in and of itself — the Times should avail itself of the
many law professors and academics on whom it routinely relies for stories — and
who are happy to see their names in print, except of course, when the stories, like
this one, are politically-explosive.”

I closed by stating,

“After you have PERSONALLY reviewed CJA’s October 16, 2000 Report, I trust
you will invite me to come in and sit down so that we may finally explore this and
other readily-verifiable, fully-documented stories of systemic governmental
corruption. At such meeting, you may be assured I will bring the underlying
documentation to which the Report refers ~ excepting those documents that have
been in David Rohde’s possession — and which he told me he still has.

Finally, it is absolutely imperative that CJA’s Report be promptly transmitted to the
Editorial Board so that this year — unlike two years ago — 1t does not rush out with
an editorial endorsement for a nominee who is the end-product of a behind-closed-
doors process about which it knows nothing.” (emphases in the original)




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Nine October 13,2003

I received no response from Mr. Marcano to this October 27™ fax'". Likewise, I received no
response from him to any of my follow-up phone calls and faxes, including to Jane Gross, another
editor in metro, giving notice that Governor Pataki was expected to make his Court of Appeals
appointment on November 2nd. Similarly, I received no response from the Albany bureau—which
works under metro’s direction -- and to which I left urgent phone messages and faxes on
November 1™ and 2™ as to the significance of CJA’s October 16, 2000 report, whose Introduction,
Point I, and Conclusion, I faxed it, as likewise to Ms. Gross. :

On November 3, 2000, and contrasting with its December 10, 1998 front-page metro treatment of
Governor Pataki’s appointment of Justice Rosenblatt to the Court of Appeals, which had
purported:

“The Governor’s selections to the Court of Appeals are closely watched, both
because of the court’s historic stature as one of the nation’s most influential and
once liberal benches, and because of Mr. Pataki’s obvious dissatisfaction with some
of its views”,

The Times buried the Governor’s November 2™ appointment of Appellate Division, Third
Department Justice Victoria Graffeo to the Court of Appeals deep inside the metro section [B-11].
The article, “Pataki Selects Judge for Appeals Court He Sees as Lenient”, was by then Albany
reporter Raymond Hernandez -- whose familiarity with CJA’s document-based work on issues of
judicial selection and discipline is reflected by his inclusion as an indicated recipient of our
February 12, 1998 comprehensive complaint and subsequent correspondence based thereon.

1 During this period in which Mr. Marcano was not responding to entreaties for coverage of CJA’s fully-

documented and independently-verifiable October 16, 2000 report on the Commission on Judicial Nomination’s
corruption of “merit selection”, metro was, by contrast, deeming worthy of coverage the results of a Fund for
Modern Courts’ survey of candidates for the New York State Assembly and Senate , whose 31 percent response
rate was embodied in a draft — the final report of which would not be distributed to legislators until the new session
in January. Metro’s October 31, 2000 article, State Legislative Candidates Strongly Support Reform of Court
System, Survey Finds”, was written by Laura Mansnerus, who, as to this draft, had solicited comment from, inter
alia, Senate Judiciary Committec Chairman Lack. Among his quoted comments, that it was “easy to say on a
survey...” Indeed, the Fund’s survey did not appear to be anything more than the easily-made and presumably self-
serving responses of anonymous respondents, whose genuinencss had not been compared to any record of their
action or advocacy consistent with their responscs.

Plainly, it was the candidates’ records — including that of Chairman Lack himself — which would furnish a
truer measure of the prospects for realizing fundamental reforms in the legislative session more than two months
distant. Yet, Chairman Lack was given free reign to portray himself as havin g been on the side of reformers during
the six years of his tenure at the head of the Senate Judiciary Committee.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Ten October 13,2003

Mr. Hernandez’ article made NO mention of CJA’s October 16, 2000 report, or any aspect of what
it had detailed as to the Commission on Judicial Nomination’s abandonment of “merit selection”
principles, including as to the facial insufficiency of its “short list” of recommendees.

Mr. Hernandez’ guilty knowledge of his article’s inadequacy — and that metro was not going to
permit him to follow-through with meaningful coverage on the “merit selection” issue, including
the bar associations’ ignominious role in its corruption, as documented by CJA’s companion
November 13, 2000 report — may be inferred from his failure to return my phone messages for him
on November 3™, November 16", November 21, November 28", and December 1%, as likewise
from Mr. Marcano’s failure to return my phone messages for him: two on November 3™ and one
each on November 16" and November 17™ Meanwhile, in Florida, that state’s highest court was
ruling on the recount of electoral ballots that would ultimately give the United States presidency to
George W. Bush — a fact to which my phone messages referred.

Finally, in trying to reach Mr. Marcano on November 17" , my phone call was shunted to Mr.
Landman. This is reflected by the fax I sent Mr. Landman on that date, herein quoted in full:

“This follows up the voice mail message left on your answering machine this
morning after my call for Tony Marcano was transferred to your line.

Events in Florida underscore the significance of a state’s highest court — and the
value of a series of stories examining ‘merit selection’ appointment/confirmation to
New York’s Court of Appeals, for which, 23 years ago, New Yorkers gave up their
right to elect their highest state judges.

Your Metro Section reporters and editors have been refusing to develop even a
single story on this important subject in the face of readily-verifiable proof, in their
possession, as to the corruption of the “merit selection” process. In the event you
have NOT seen CJA’s October 16, 2000 report on the NYS Commission on
Judicial Nomination’s abandonment of ‘merit selection’ principles — hand-delivered
to the Times a full month ago — please immediately obtain it from David Rhode or
from Tony Marcano, or whoever else has been sitting on it while Governor Pataki
moved forward to appoint Justice Graffeo to the Court of Appeals on November 2™
— the same day as the New York Law Journal published a front-page, above-the-
fold, ‘Behind the News’ story, ‘Semi-Secret Court of Appeals Nominations Draws
Criticism’, based on Point I of CJA’s October 16, 2000 report.

The Metro Section, including its Albany Bureau, was aware of CJA’s October 16,
2000 report — and the Law Journal story — when Ray Hernandez wrote his story on




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Eleven October 13,2003

Justice Graffeo’s appointment, which appeared at the back of the November 3™
Metro Section.

Reflecting this is CJA’s November 2™ fax — sent to NY and Albany shortly before
and after 9 a.m. —a copy of which is enclosed. Also enclosed is CJA’s unpublished
November 6™ Letter to the Editor about the placement of Mr. Hernandez’s story and
the Times’ suppression of coverage about the corrupted processes of appointment
and confirmation that ‘have replaced our right to elect our highest state judges’.

As to the Senate Judiciary Committee upcoming hearing on Justice Graffeo’s
confirmation, is the Metro Section planning to omit all coverage? This is what it
did two years ago when the Senate Judiciary Committee held a no-notice, by
invitation-only-confirmation hearing on Justice Rosenblatt’s appointment, at which
no opposition testimony was permitted. In the event you are unaware of that
travesty, enclosed is a copy of CJA’s Letter to the Editor, ‘An Appeal to Fairness:
Revisit the Court of Appeals’, published by the New York Post on December 28,
1998.

In the expectation that the Metro Section will meet its duty to Times readers and the
public at large by covering Justice Graffeo’s confirmation hearing and the serious
citizen opposition that has ALREADY been presented, enclosed is CJA’s
November 13" letter to Justice Graffeo and Senate Judiciary Committee Chairman
Lack — as well as the Introduction and Conclusion of CJA’s November 13, 2000
report, referred to therein.

I look forward to speaking with you personally after you have reviewed CJA’s
October 16, 2000 report. I will withhold delivering to you CJA’s November 13,
2000 report until I hear from you — or someone on your behalf. Needless to say,
time is of the essence.” (emphases in the original).

Did Mr. Landman review the October 16, 2000 report on the Commission on Judicial
Nomination’s corruption of “merit selection” — including its Exhibit “A-27”, consisting of CJA’s
March 26, 1999 verified ethics complaint? Did he review the Introduction and Conclusion to the
November 13, 2000 report on the complicity of the bar associations, which were faxed to him!2?
How about the two-page November 13, 2000 letter to Justice Graffeo and Chairman Lack, also
faxed? As metro editor, receiving fact-specific information as to the corruption of the “merit

12 CJA’s November 13, 2000 report on the bar association’s complicity in the corruption of “merit selection”

to the New York Court of Appeals is posted at “Judicial Selection- Merit Selection™.

13 CJA’s November 13, 2000 letter to Justice Graffeo and Chairman Lack is posted at ““Judicial Selection-

Merit’ Selection”.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twelve October 13,2003

selection” process by which a judge was then being seated on New York’s highest state court, it
was his absolute and immediate duty to examine the October 16, 2000 report and the substantiating
documentation — or to have some other editor or reporter do so. on his behalf, including by
obtaining the proffered November 13, 2000 report.

Mr. Landman MUST be required to answer as to what he personally reviewed or had his
subordinates review on his behalf — as I do not know. He did not see fit to respond to this
November 17" fax or to take my phone calls, reflective of the fact that he knew he could not begin
to justify non-coverage of what was then before him, as they established a MAJOR, far-reaching
story. Thus, my November 21, 2000 fax to him and Mr. Marcano began:

* “This follows up my phone message earlier this afternoon with Julie, who, after
putting me on hold, told me that IF you were interested in doing a story you would
be calling me.

IF the Metro Section does not believe it has a duty to report on the readily-verifiable
corruption of ‘merit selection’ to our State’s highest court — in the context of a
judicial appointment that has just been made and will be confirmed next week —
please immediately provide me with the names of your superiors so that I can
contact them.

As may be seen from the enclosed front-page item from today’s New York Law
Journal, there is NO time to lose. The Senate Judiciary Committee’s confirmation
hearing on Justice Graffeo’s appointment to the New York Court of Appeals has
been tentatively scheduled for 9:30 a.m. on Wednesday, November 29™ and is “by
invitation only”.

‘By invitation only’ is a euphemism for ‘ONLY FAVORABLE TESTIMONY
ALLOWED’... (emphases in the original).

This second fax then segwayed to “the different -- yet related — subject” — one with which Mr.
Landman would have been fully familiar with from the October 16, 2000 report, not to mention
the other documents in Mr. Rohde’s possession, which, by then, should have been obtained and
reviewed, namely, the “readily-verifiable corruption of the NYS Commission on J udicial
Conduct, as evidenced from the case files of lawsuits against the Commission”. After noting my
herculean attempts to get Mr. Rohde to write a story about the lawsuit against the Commission
brought by New York attorney Michael Mantell -- because of its special relevance to his August
28, 1999 column “If a Judge Gets Out of Line: Seeking a Cure” -- 1 identified that the previous




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Thirteen October 13,2003

day’s New York Law Journal had reported on the “unsigned, two-paragraph” appellate ruling in
that lawsuit. As to this ruling, a copy of which I enclosed, I asserted that it was “even more of an
outrage and fraud” than the lower court decision it affirmed because it purported,

“in a single sentence and without any legal authority, that a complainant whose
complaint is dismissed by the Commission has ‘NO STANDING” to seek Jjudicial
review”. (emphasis in the original).

I then concluded:

“Let there be no doubt on the subject, the public is being raped of its most
fundamental rights in matters involving judicial selection and discipline — and the
Times doesn’t see ‘news... fit to print’ — even in the face of a mountain of readily-
verifiable evidentiary proof that I long ago provided.

Please ADVISE as to the current whereabouts of that mountain of proof, which
should go DIRECTLY to your superiors.” (emphases in the original)

In face of this unequivocal declaration as to the annihilation of the public’s rights in matters of
judicial selection and discipline — established by the referred-to “mountain of proof” already in The
Times’ possession — Mr. Landman neither directed coverage nor even contacted me even to the
limited extent of providing me with the names of his “superiors” and confirming that the
“mountain of proof” had been transmitted to them for review. Instead, it appears that Mr.
Landman directed a continuation of the very suppression my November 17" fax to him had
complained about, giving rise to an inference that he had been responsible for the earlier
suppression. Specifically, it appears that Laura Mansnerus, the metro reporter assigned to cover
Justice Graffeo’s November 29, 2000 Senate confirmation, was instructed NOT to report anything
about CJA’s citizen opposition, including the fact of its very existence. Such is the ONLY
explanation for her unusual conduct in the minutes after the Senate Judiciary Committee’s
confirmation “hearing”, where — by contrast to other newspaper reporters -- she made NO attempt
to introduce herself to me or to ask me ANY questions as to the basis upon which, at its
conclusion, I had publicly requested to present “citizen opposition”. Indeed, although Ms.
Mansnerus heard me describe to other reporters that my intended opposition testimony arose from
the documentary evidence of the corruption of “merit selection”, as particularized by CJA’s
October 16, 2000 and November 13, 2000 reports, and Justice Graffeo’s failure to address these
reports and to ensure the public’s rights to testify in opposition at her Senate confirmation hearing,
as expressly requested by CJA’s November 13, 2000 letter to her, such was altogether absent from
Ms. Mansnerus’ article, “A New Judge Is Welcomed For T op Court in Albany”, appearing the next
day.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Fourteen October 13,2003

Ms. Mansnerus’ November 30, 2000 article opened by an analogy to events in Florida. This was
then followed by two unconnected strands. The first strand concerned the State Senate’s praise for
Justice Graffeo, who it confirmed unanimously. The second was a strand containing critical
comment about “merit selection” by Albany Law School Professor Vincent Bonventre'*, not tied to
Justice Graffeo in any way, excepting by Ms. Mansnerus’ own reference to J udge Graffeo’s “very
Republican resume”. This was then counterbalanced by a wholly conclusory quote, “Few would
deny that it is by far a superior system that we’ve had for the last 23 years” from the executive
director of the Fund for Modern Courts, which Ms. Mansnerus identified as “a research and court-
reform group”. As to our non-partisan, non-profit citizens’ organization, all mention was omitted,
including the fact that, unlike the Fund, we had actively opposed Justice Graffeo’s confirmation on
“ment selection” grounds, embodying our “research” in two fully-documented reports, which we
had provided to ALL the direct players in the “merit selection” process: Governor Pataki, Senate
Judiciary Committee Chairman Lack, the Commission on Judicial Nomination, the Commission on
Judicial Conduct, the bar associations, as well as Chief J udge Kaye — all of whom could have been
approached for relevant comment.

The serious and substantial questions as to what Mr. Landman, or those operating under his
direction, did and did not tell Ms. Mansnerus in assigning her to cover Justice Graffeo’s Senate
confirmation and write her materially misleading article are reflected by my December 6, 2000
letter to Ms. Mansnerus, which I hand-delivered to The Times, with separate copies for the
indicated recipients: Mr. Rohde, Mr. Marcano, the Albany Bureau, AND Mr. Landman. Such
letter recounted my many unreturned phone calls and faxes over the previous six weeks,
“pitching” a story about “merit selection” to the Court of Appeals. This, because Ms. Mansnerus
claimed to be “unfamiliar” with my efforts to “pitch” such story when I spoke with her by phone
after her article appeared. My December 6th letter to her then continued:

“You should know that the unprofessional conduct of Times editors and reporters,
reflected by their wilful failure to respond to my phone calls and faxes, is nothing
new. Rather, it is part of a pattern of misconduct wherein the Times has either
written CJA out of major stories in which we are integral players or scrapped those
stories entirely. These stories are about the processes of judicial selection and
discipline, for which CJA both provided and proffered readily-verifiable
documentary evidence of corruption.” (p. 3, emphasis added).

The only response to this letter was from Mr. Marcano, an e-mail so immediate that it was already
waiting for me upon my direct return to White Plains following my hand-delivery of the letter to
The Times’ headquarters in Manhattan. This e-mail — presumably reflecting Mr. Landman’s

1 CJA’s subsequent — and revealing -- correspondence  with Professor Bonventre is posted at

“Correspondence-Academia: Professor Vincent Bonventre™.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Fifteen October 13,2003

sentiments by its pronoun “we” -- stated, in toto:

“This is to confirm receipt of a copy of your letter of Dec. 6, 2000 to Laura
Mansnerus. We have reviewed your faxes urging The Times to undertake an
investigative examination of the merit selection process for judicial nominees. We
believe our coverage of the issue has reflected the skepticism expressed by legal
scholars on the selection process. While we have no current plans for a larger
examination of the issue, we will continue to monitor the process.”

Such was a deceit. There had been NO Times coverage of “merit selection” to the New York
Court of Appeals - excepting Ms. Mansnerus complained-of article, which failed to meet standards
of honest journalism. Indeed, The Times’ stunningly minimal and stmplistic reportage, going
back to 1998 and Justice Rosenblatt’s appointment had been highlighted by both my October 27,
2000 fax to Mr. Marcano, as likewise my October 20, 2000 fax to Mr. Rohde — coptes of which
were enclosed with my letter to Ms. Mansnerus. These faxes had even transmitted copies of the
various news articles and items — from which it could be seen that The Times had NOT put
forward any “skepticism” as to the adequacy of “merit selection”. Rather, as recently as
September 9, 2000, it had purported:

“A change enacted in 1977 took the court of appeals out of politics. Tt mandates
that the governor choose judges from a short list submitted by a selection panel,
with the Senate voting on confirmation (emphasis added).

As Mr. Marcano’s e-mail addressed NONE of the serious issues raised by my December 6th letter,
including Ms. Mansnerus’ bizarre statement in her November 30" article that “merit selection” to
the Court of Appeals was “still viewed as something of an experiment” — 23 vears after its
introduction - his apparent purpose was to shut the door to my request for a meeting to
“provide... an overview of the empirical evidence CJA has to offer about the ‘experiment’ of ‘merit
selection” to New York’s Court of Appeals”. This, with ACTUAL KNOWLEDGE that the
empirical evidence already in The Times’ possession sufficed to established not only the corruption
of the Commission on Judicial Nomination - the “starting point” of “merit selection” -- but the
corruption of the Commission on Judicial Conduct ~ and, as to both, “the knowledge and
complicity of a whole host of others, including Governor George Pataki, Senate Judiciary
Committee Chairman Lack, [Chief Judge Kaye] and Attorney General Spitzer.”

So appalling was this latest demonstration of metro’s “protectionism” and cover-up —and so busy
was [ perfecting the appeal of my public interest lawsuit against the Commission and in
endeavoring to ensure the integrity of the appellate process by attempts to secure the amicus




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Sixteen October 13,2003

participation of, inter alia, the Fund for Modern Courts' -- that I had no further contact with The
Times until nearly five months later. This contact, however, was then directly with Mr. Landman,
face-to-face. :

The occasion was the April 18, 2001 Fair Trial-Free Press conference, funded by the New York
State Unified Court System, and held at Columbia School of Journalism, with which it has a
substantial money contract. Mr. Landman was among the featured panel participants. He was
seated next to Chief Judge Kaye, who, as he knew from CJA’s October 16, 2000 and November
13, 2000 reports, had not only been provided with copies of each so that she could discharge her
duty to protect the public from the corruption they documented, but, prior thereto, had been the
- recipient of voluminous correspondence from CJA — culminating in our filing of an August 3, 2000
judicial misconduct complaint against her with the Commission'®. On Chief Judge Kaye’s other
side was her Court of Appeals colleague, J udge Rosenblatt, whose odyssey to that Court would
have been familiar to Mr. Landman from CJA’s March 26, 1999 verified ethics complaint, annexed
as Exhibit “A-2” to our October 16, 2000 report, as well as from the April 22, 1999 verified
petition in my lawsuit against the Commission, which he could reasonably have been expected to
have obtained from Mr. Rohde. Next to Judge Rosenblatt was Attorney General Spitzer, whose
fraudulent defense of my lawsuit was summarized by the October 16, 2000 report and, in
particular, by its Exhibit “B” consisting of CJA’s September 15, 1999 supplement to the March 26,
1999 ethics complaint. This, in addition to my July 28, 1999 omnibus motion for sanctions against
Mr. Spitzer, which Mr. Landman could also have reasonably been expected to have obtained from
Mr. Rohde. These four: Mr. Landman, ChiefJ udge Kaye, Judge Rosenblatt, and Attorney General
Spitzer, were sitting side-by-side at tables joined with many others to form a very large square,
accommodating most of the conference attendees. Additional attendees were accommodated in two
or three rows in the back, for whom at least one standing microphones was provided.

The program was participatory — and at its conclusion, Chief Judge Kaye went around the square
for final comments and questions. She did not, however, include the additional rows of seating,
containing only a handful of people, myself included. Presumably, this was because the Chief

15 The Fund, which is a perennial favorite of The Times, is a “front” for the bar associations. Like them, the

Fund’s endorsements of “merit sclection” and of the Commission on Judicial Conduct, ignore the readily-
verifiable documentary evidence of their corruption, which the Fund refuses to confront. [“Correspondence-
Organizations: Fund for Modern Courts], [“Correspondence-Bar Associations™).

As my December 6™ letter to Ms. Mansnerus identified, when the Fund’s executive director made his
favorable comment about “merit selection” for her November 30, 2000 article, he was already in possession of
CJA’s October 16,2000 and November 13, 2000 reports, which I'had sent him. My reasonable suggestion to Ms.
Mansnerus was that she obtain his comment as to these reports.

16 This August 3, 2000 judicial misconduct complaint — and the correspondence on which it is based — are
posted at: “Correspondence-NYS: Chief Judge Kaye”,




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Seventeen October 13, 2003

Judge, who knows who I am from our many years of face-to-face contact, did not wish to
recognize me, despite my raised hand. Rather, she began to close the program after calling upon
the last attendee seated around the square. It was then that I rose to inquire as to whether the Chief
Judge was not going to give attendees in the “outer tier” a chance to comment. Having been
publicly embarrassed, the Chief Judge allowed me to proceed.

Stating that a “fair trial” depends on a “fair judge”, T identified that the state agency charged with
ensuring the fairness of our judges was the Commission on Judicial Conduct, whose corruption
was readily-verifiable and the subject of lawsuits. I stated that Mr. Spitzer had not only refused to
investigate this corruption, but had defended the Commission in the lawsuits by fraudulent
litigation tactics, for which he had been rewarded by fraudulent judicial decisions without which
the Commission would not have survived. I do not believe I asked Mr. Spitzer to comment.
Rather, I believe Mr. Spitzer interrupted that he could not comment as I had “many lawsuits”
pending in his office. My response was immediate: I had but one lawsuit. To this, Mr. Spitzer
answered that he would speak to me privately after the program. My recollection is that either then
or before Mr. Spitzer’s interruption, I stated that the “free press” had been unwilling to report on
the evidence of the Commission’s corruption, including these lawsuits. This, while being
threatened fhial T had belicr sil down vy Tom Goldsiein, dean of the Columbia School of
Journalism, who came up beside me from his seat in the “outer tier”!”.

Based on my contacts with Mr. Landman the previous November-December, he is charged with
knowledge as to the truth of my public comments. Indeed, the October 16, 2000 report had itself
identified (pp. 12-13) that the Commission had been the beneficiary of three fraudulent lower court
decisions in three separate lawsuits — and that my lawsuit physically incorporated the other two:
Doris L. Sassower v. Commission and Michael Mantell v. Commission, My November 21, 2000
fax to him had then given notice of the just handed-down fraudulent appellate decision in Mantell -
a copy of which it enclosed. This would explain why, when I approached Mr. Landman at the
conclusion of the Fair Trial-Free Press program, he did not treat me with the politeness due a
stranger whose story proposal needs explication. Rather, he immediately manifested his hostility as
I implored him to arrange for an investigative expose of the readily-verifiable evidence of the

7 The Fair Trial-Free Press Conference was taped — and should include my precise remarks. However, after

making considerable efforts, including two requests to Chief Judge Kaye, for permission to hear the tapes, the
Unified Court System sent me two audio cassctics, each strangely incomplete. After further considerable effort on
my part, I was sent three digital audiotapes — for which I do not have an appropriate player. Presumably, The
Times has such a player — and I would be pleased to provide these digital tapes so that it may verify precisely what
Mr. Landman heard me publicly say.

As for Mr. Goldstein, his naive or disingenuous view of things is reflected by his contention that, “No
breach of faith in modern journalism measures up in size, scope and audacity to the misdeeds committed by Jayson
Blair of the New York Times.”, “Lies, damn lies and Jayson Blair’s lies”, San Francisco Chronicle, May 25,
2003,




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Eighteen October 13,2003

Commission’s corruption. In vain, I pointed out that all that was necessary was examination of the
files of the three lawsuit files, requiring minimal expenditure of time. I contrasted this with the
investigative examination The Times had just published in a three-part series on the legal system
and the poor, running on the front-page'® — whose first part had identified “a seven-month analysis
of thousands of city records and court cases in 2000”. Mr. Landman’s response was a flat
rejection, which he altogether refused to discuss. Indeed, he turned his back and walked away
from me as I pleaded with him to explain why The Times would not examine the files of these
three lawsuits, full copies of which I stated I would provide.

This ended my direct contact with Mr. Landman - but not his continuing responsibilities as metro
editor. Based on CJA’s October 16, 2000 and November 13, 2000 reports and the substantiating
documents then in The Times’ possession, plus the conversations he presumably had with Mr.
Marcano and such metro reporters as David Rohde -- he is charged with knowing that my public
interest lawsuit against the Commission was a political power keg, whose criminal ramifications
directly reached the Governor Pataki and Attorney General Spitzer — each of whom would be
running for re-election the following year, if not pursuing other powerful public offices. He surely
- understood that without timely news reportage critically examining the records of these public
officers, the electoral races would be fatally skewed well before the party conventions. These
incumbents would seem invincible, deterring challengers from within their own parties, deterring
strong challengers from the opposing major party, and altogether discouraging challenge from the
minor parties, who would confer their valuable party lines to the powerful incumbents. Especially
would this be the case in the 2002 race for Attorney General.

I do not know what role Mr. Landman played in rendering futile ALL my subsequent efforts to
obtain coverage of my public interest lawsuit against the Commission and its politically-explosive
ramifications on the Governor and Attorney General from Albany reporter James McKinley, Jr.
However, as metro editor, there is every reason to believe that his pernicious influence was at
work. This is only reinforced by my direct contact with the metro bureau six weeks before the
November 2002 election.

As my voluminous correspondence with Mr. McKinley reflects, I first turned to him in June 2001,
and with increasing frequency through 2002, providing him with documents that would enable him
to understand and verify the serious official misconduct of the Governor and Attorney General.
Such documents, including CJA’s March 26, 1999 ethics complaint and September 7, 1999
criminal complaint, were part of the record of my lawsuit against the Commission, which, by May
1, 2002, “Law Day”, had reached the Court of Appealsw. Yet, over the ensuing months of his

18 The series, written by Jane Fritsch and David Rohde, appeared on April 8, 9, and 10, 2001.

19 The record before the Court of Appeals included a FULL COPY of CJA’s October 16, 2000 and
November 13, 2000 reports, as well as CJA’s November 13,2000 letter to Justice Graffeo. This in substantiation
of my May 1, 2002 disqualification/disclosure motion, whosc §989-98 were captioned, “The Disqualifying Interest




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Nineteen October 13,2003

electoral reporting, he failed to write anything about these still pending ethics and criminal
complaints or the explosive lawsuit file, a copy of which T left with him on June 28,2002, in two
cartons, meticulously organized and labeled for his convenience. This included my THREE fully-
documented sanctions motions against Mr. Spitzer personally for litigation misconduct so serious
as to be grounds for his disbarment®”.

Finally, by the end of September, with six weeks left to the election, and after providing Mr.
McKinley with a September 18, 2002 letter setting forth specific “linchpin” questions for Mr.
Spitzer’s response, as well as a September 20, 2002 letter furnishing a written story proposal for
election coverage entitled, “Exposing the REAL Attorney General Spitzer, not the P.R. version”,
recapitulating what we had had repeatedly discussed together, he baldly purported that there was
no story to report and reacted with crude expletives when I attempted to discuss with him the basis
for such conclusion. Only then did I turn to the New York metro bureau — the first time in nearly
two full years. My entreaties were to Marianne Giordano, the metro politics editor. The first of
these was my September 26, 2002 fax, summarizing Mr. McKinley’s inexcusable behavior and
enclosing the story proposal, in addition to the September 18" letter with “linchpin” questions. As
it would be highly unlikely that Mr. Landman was not made aware of this story proposal, if not
prior thereto by Mr. McKinley than by Ms. Giordano at this juncture, it is set forth verbatin in its
most pertinent parts:

“Repeatedly, the public is told that Eliot Spitzer is a ‘shoe-in’ for re-election as
Attorney General™' and a rising star in the Democratic Party with a future as

of Chief Judge Kaye Resulting from her Complicity in the Corruption of ‘Merit Selection’ to this Court —
Exposed by this Lawsuit”, followed by 1999-106, captioned, “The Disqualifying Interest and Bias of Associate
Judge Victoria Graffeo, Arising from her Complicity in the Corruption of ‘Merit Selection’ to this Court —
Exposed by this Lawsuir”. [posted on website at “Test Cases-State (Commission)].

» These three motions are my July 28, 1999 omnibus motion in Supreme Court/New York County, my
August 17,2001 motion in the Appellate Division, First Department, and my June 17, 2002 motion in the Court of
Appeals — each posted in “Test Cases-State (Commission)”.

il ““Court of Claims Judge to Face Spitzer’, (New York Law Journal, May 15,2002, John
Cabher, Daniel Wise), quoting Maurice Carroll, director of Quinnipiac College Polling Institute,
“Spitzer has turned out to be a very good politician, and he is just not vulnerable’; ‘[Gov. Pataki]
could pick the Father, Son and Holy Ghost and he wouldn’t beat Spitzer’;
"The Attorney General Goes to War®, New York Times Magazine, June 16,2002, James Traub),
‘Spitzer’s position is considered so impregnable that the Republicans have put up a virtually
unknown judge to oppose him this fall — an indubitable proof of political success’; ‘The Enforcer’
(Fortune Magazine, September 16, 2002 coverstory, Mark Gimein), ‘he’s almost certain to win a
second term as attorney general this fall’,




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twenty October 13,2003

Governor and possibly President™?. The reason for such favorable view 1s simple.
The press has not balanced its coverage of lawsuits and other actions initiated by
Mr. Spitzer, promoted by his press releases and press conferences, with any
coverage of lawsuits defended by Mr. Spitzer. This, despite the fact that defensive
litigation is the ‘lion’s share’ of what the Attorney General does.

The Attorney General’s own website identifies that the office ‘defends thousands of
suits each year in every area of state government’ -- involving ‘nearly two-thirds of
the Department’s Attorneys in bureaus based in Albany and New York City and in
the Department’s 12 Regional offices.”™® It is, therefore, long past time that the
press critically examine at least one lawsuit defended by Mr. Spitzer. Only by so
doing will the voting public be able to gauge his on-the-job performance in this vital
area.

Our non-partisan, non-profit citizens’ organization proposes a specific lawsuit as
ideal for press scrutiny. The lawsuit was not only expressly brought in the public
interest, but has spanned Mr. Spitzer’s tenure as Attorney General and is now before
the New York Court of Appeals. Most importantly, it is a lawsuit with which Mr.
Spitzer is directly familiar and knowledgeable. Indeed, it was generated and
perpetuated by his official misconduct — and seeks monetary sanctions and
disciplinary and criminal relief against Mr. Spitzer personally.

Documented by the lawsuit is that Mr. Spitzer has used his position as Attorney
General to cover-up systemic governmental corruption involving, inter alia,
Governor Pataki, high-ranking judges, and the State Commission on Judicial
Conduct. He has done this by wilfully failing to investigate the documented
allegations of corruption underlying the lawsuit and by employing fraudulent
defense tactics to defeat it -- tactics which would be grounds for disbarment if
committed by a private attorney.

“‘Spitzer Pursuing a Political Path’ (Albany Times Union, May 19, 2002, James
Odato); ‘A New York Official Who Harnessed Public Anger’ (New York Times, May 22, 2002,
James McKinley); ‘Spitzer Expected to Cruise to 2nd Term’ (Gannett, May 27, 2002, Yancey
Roy); ‘Attorney General Rejects Future Role as Legislature’ (Associated Press, June 4, 2002,
Marc Humbert); ‘Democrats Wait on Eliot Spitzer, Imminent ‘It Boy” (New York Observer.
August 19, 2002, Andrea Bernstein), ‘many insiders already are beginning to talk - albeit very
quietly -- about the chances of a Democrat winning back the Governor’s office in 2006. At the
top of their wish list is Mr. Spitzer, whose name recognition has shot through the roof in the last
year, private pollsters say, and who appears — for now, at least — to have no negatives.’”

fn.2

b3 “See www/oag state.ny.us/: “Tour the Attorney General’s Office’ — Division of State

Counsel.”




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twenty-One October 13, 2003

Annexed to the litigation papers is a paper trail of correspondence with Mr. Spitzer,
establishing his direct knowledge and personal liability for the fraudulent defense
tactics of his Law Department by his wilful refusal to meet his mandatory
supervisory duties under DR-1-104 of New York’s Code of Professional
Responsibility (22 NYCRR §1200.5).

I do not exaggerate in saying that press scrutiny of this one lawsuit will not only
rightfully end Mr. Spitzer’s re-election prospects and political career, but his legal
career as well. Indeed, it may prove equally devastating for Governor Pataki.

Added to this, the lawsuit provides an ‘inside view’ of the hoax of Mr. Spitzer’s
“public integrity unit” — which, according to a September 1999 Gannett article,
‘Spitzer’s Anti-Corruption Unit Gets Off to a Busy Start’, had ¢ already logged more
than 100 reports of improper actions by state and local officials across New York’.

Obviously, verifying the hoax of the ‘public integrity unit’ should begin with the
first two reports it received — which were from CJA and involve the very issues
thereafter embodied in the lawsuit. These two reports were publicly handed to Mr.
Spitzer on January 27, 1999, immediately upon his announcement of the
establishment of his ‘public integrity unit’... .

Tellingly, a ‘search’ of the Attorney General’s website [www.oag. state.ny.us/)
produces only seven entries for his ‘public integrity unit’, with virtually no
substantive information about its operations and accomplishments. This is all the
more astounding when viewed against Mr. Spitzer’s 1998 campaign promise ‘to
take on the task of cleaning up government by taking on a/l of the problems that
have led to governmental stagnation and corruption in New York’ (emphasis in the
original). Specifically, Mr. Spitzer promised to set up ‘a Public Integrity Office to
uncover and remedy government abuses throughout the state’. .. .

This was all laid out in Mr. Spitzer’s 1998 campaign policy paper, ‘Making New
York State the Nation’s Leader in Public Integrity...”. Its first three pages are
enclosed to enable you to begin to CHECK OUT whether, and to what extent, Mr.
Spitzer has implemented his proposed plan of action. Mr. Spitzer’s 2002 re-election
website [www.spitzer2002.com] says NOTHING about any ‘Public Integrity
Office’, let alone its accomplishments. NOR does it mention ‘governmental
corruption’ and ‘public integrity as issues. Examination of the lawsuit file reveals
why.

»




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twenty-Two October 13,2003

To this spectacular story proposal, there was no response from Ms. Giordano. Likewise, no
response from her to my two follow-up phone messages. This is reflected by my October 1, 2002
e-mail to Ms. Giordano, which concluded by stating that if she were not going to direct/suggest
coverage and, additionally, provide a copy of the proposal to the editorial board so that “its
evaluation of Mr. Spitzer’s ‘record” may be informed by the readily-verifiable, fully-documented
facts, which Mr. McKinley has heretofore been suppressing from coverage”, she should

“...advise as to the names of supervisory personnel at The Times with whom I may
discuss this matter directly and to whom the two cartons of documentation should
be forwarded.”

Again, no response from Mr. Giordano — nor to my subsequent phone message for her, nor to my
further October 4, 2002 e-mail. All were ignored -- presumably at Mr. Landman’s direction.
Finally, on October 8, 2002, 1 alerted the editorial board to the situation. My two-page covermemo
is herein replicated verbatim, not only because Mr. Landman is presumed to have seen it, but
because it reinforces the multitude of monumental stories, which metro had suppressed during his
stewardship:

“As The New York Times’ editorial board prepares its endorsements for Attorney
General and Governor, it depends on accurate and balanced information upon
which to make its recommendations to voters.

Please be advised that the news side of The Times — upon which the editorial board
may be presumed to rely for pertinent news stories about Governor Pataki and
Attorney General Spitzer — has suppressed coverage of fully-documented stories of
their official misconduct. This official misconduct was long ago particularized and
documented in ethics and criminal complaints against them, filed with the New
York State Ethics Commission and the U.S. Attorney for the Eastern District of
New York, which have never been dismissed and remain pending. Copies were
provided years ago to a variety of Times reporters and, most recently, to Albany
correspondent James McKinley, Jr. in connection with his election coverage of
these two public officers.

As to Governor Pataki, these filed ethics and criminal complaints rest on his
corruption of the process by which he has now made hundreds of judicial
appointments during his nearly eight years in office™! - including his corruption of

fnl “On November 16, 1996, the editorial side featured, albeit significantly expurgated, my
Letter to the Editor which it entitled, ‘On Choosin g Judges, Pataki Creates Problems’. This had
no effect on the news side, which continued unabated its prior suppression of documented stories
pertaining to Governor Pataki’s ongoing corruption of the judicial appointments process,
including to the Court of Appeals, covered up and compounded by a complicitous Senate




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twenty-Three October 13,2003

‘merit selection” to the New York Court of Appeals; his complicity in the corruption
of the New York State Commission on Judicial Conduct; and his disabling and
corrupting of the New York State Ethics Commission -- the state agency having
disciplinary jurisdiction over him and such other public officers as the state Attorney
General and over state agencies such as the Commission on Judicial Conduct and
the Commission on Judicial Nomination.

As to Attorney General Spitzer, these filed ethics and criminal complaints rest on
his wilful failure to investigate the documentary evidence of the aforesaid
corruption, as well as of the fraudulent defense tactics of predecessor Attorneys
General in thwarting meritorious lawsuits and procuring fraudulent judicial
decisions. This failure to investigate is notwith standing Mr. Spitzer purports to have
a ‘public integrity unit’. The complaints against Mr. Spitzer also rest on his own
fraudulent litigation tactics throughout the past 3-1/2 years in defending against a
meritorious lawsuit challenging the corruption he failed to investigate and in
procuring a series of judicial decisions which, in addition to being fraudulent,
insulate a corrupt Commission on Judicial Conduct from future litigation challenge.
Both his failure to investigate and his own fraudulent defense tactics stem from the
same source: his myriad of personal, professional, and political relationships with
those involved in the corruption or implicated thereby — as to which Mr. Spitzer
wilfully refuses to respect the most fundamental conflict of interest rules.

All the foregoing is encompassed by the story proposal ‘The REAL Attorney
General Spitzer — not the P.R. Version’ — for which Mr. McKinley has refused to
provide news coverage. A copy is enclosed, revised for clarity. Also enclosed is
my September 26", October 1%, and October 4" correspondence with Politics Editor
Marianne Giordano, to whom I turned for oversight, as Mr. McKinley’s superior.
As reflected by this correspondence, all unresponded-to, Ms. Giordano refuses to
discuss the story proposal with me, let alone why, and refuses to identify who at the
Times will discuss it.

So that you may know for a certainty that the substantiating documentation provided
to Mr. McKinley would ‘rightfilly end Mr. Spitzer’s re-election prospects, political
future, and legal career’ and have ‘repercussions on Governor Pataki. . similarly
devastating’, T request that you obtain it from him — or from M. Giordano. As
indicated by my correspondence, this documentation, which Ms. Giordano was

Judiciary Committee.”




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twenty-Four October 13,2003

asked to herself review, was provided to Mr. McKinley more than three months ago,
meticulously organized in labeled folders contained in two cartons.

In view of the serious and substantial nature of this politically-explosive story,
deliberately suppressed by the news side, I request that copies of this 10-page
transmittal be provided to each and every member of the editorial board so that they
may responsibly evaluate the board’s proper course of action. Needless to say, l am
ready to meet with the board, either collectively or individually, to assist it in
independently verifying, within the space of a few hours, its most salient aspects. I
trust they would agree that New York voters are entitled to know how Attorney
General Spitzer -- our state’s highest legal officer and ‘the People’s Lawyer’ -- and
Governor Pataki -- our state’s highest officer -- have collusively undermined the
very foundations of the ‘rule of law’ for their own political and personal ends,
including corrupting the very safeguards that would hold them accountable.”

It is reasonable to assume that Mr. Landman was made aware of this memo, if not from Ms.
Giordano and Mr. McKinley, to whom copies were sent, than from the editorial board. Indeed,
unless there was already in place a collusive plan between editorial and metro to automatically
suppress these kind of governmental corruption stories from coverage, protect the implicated
public officers, and black-ball our citizens’ organization, the editorial board would necessarily
have had to discuss memo with metro. How else would it verify the truth of what the memo set
forth -- beyond what it already knew to be true from, for example, CJA’s October 16, 2000 report,
whose transmittal to the editorial board had been expressly requested by my October 27, 2000 fax
to Mr. Marcano?

Certainly, if the editorial board were going to simply ignore documentary evidence of this serious
official misconduct in its endorsements for Governor and Attorney General, it had to be sure that
such betrayal of journalistic responsibilities would not thereafter be exposed by metro’s belated
reporting of that evidence. Likewise, metro could not continue to suppress this evidence from
news coverage if the editorial board were going to pursue it in connection with its endorsements or
other editorials. Thus, there had to be communication between the editorial board and metro —and
it is hard to imagine that this would not have involved metro’s top man, Mr. Landman.

The editorial board did not respond to the October 8, 2002 memo, and its endorsement, “Re-elect
LEliot Spitzer”, appeared on October 31, 2002. Nor did Mr. Landman or any of his subordinates,
such as Ms. Giordano, respond. Indeed, metro not only completely ignored the story proposal, but,
in the most brazen of “journalistic frauds” continued all its uncritical, flattering coverage of Mr.
Spitzer and his bright future which it had previously. Such articles as “While Spitzer Shrugs It Off,
Others Talk of His Future” (10/28/02, Jonathan Hicks) and “Wall St. War Lifts Profile of Albany




Executive Editor Bill Keller/N YT Page Twenty-Five October 13,2003

Attorney General” (11/4/02, Richard Perez-Pena/Patrick McGeehan) appeared in the final days
before the election when there was not the slightest reason to devote journalistic resources to
favorable coverage of Mr. Spitzer — his re-election having been assured years earlier by press
protectionism, resulting in only a nominal opponent, Dora Irizzary, being fielded by the republican
party, and minor parties conferring upon Mr. Spitzer their lines. As to Governor Pataki, Mr.
McKinley’s coverage of him in the wake of CJA’s October 8, 2002 memo and the e-mail exchange
between us on that date included an October 17,2002 article, “In an Election Year, Pataki Ducks
and Dodges With the Best of Them”, stating,

“Mr. Pataki has been the governor for nearly eight years, and to a large degree the
election has become a referendum on his record and on his plans for addressing
problems. By deflecting questions about that record or his plans, he reduces his
opponents’ chances to win.”

Yet, as Mr. McKinley knew, Governor Pataki had not had to “duck”, “dodge”, or “deflect” any
questions as to the record of his corruption of judicial selection to the lower state courts and “merit
selection” to the Court of Appeals and of his complicity in the corruption of the Commission on
Judicial Conduct - such as was readily-verifiable from the copy of the file of my lawsuit against
the Commission. This, because Mr. McKinley had not reviewed the file nor confronted the
Governor with a single question based thereon. Indeed, when, in December, I retrieved the two
cartons containing the file that I had given Mr. McKinley, they were in seemingly “untouched by

‘el ’)21
human hands condition™*".

Following the re-election of Governor Pataki and Attorney General Spitzer, Mr. McKinley was
promoted to Albany bureau chief. In that capacity, he continued to suppress the systemic
governmental corruption stories involving the Governor and Attorney General, which presumably
earned him the promotion. He had zero interest in pursuing any kind of story about my important
public interest lawsuit against the Commission, whose climactic conclusion at the “merit-selected”

a4 In retrieving the two cartons file from Mr. McKinley in December, I provided him —in replacement — with

the two final motions in the lawsuit then pending before the Court of Appeals. These were the two motions to which
the second of my October 8, 2002 ¢-mail to him had referred in its closing:

“I'have a great deal to do — including motions to the Court of Appeals to reargue and for leave to
appeal. For the record, the Commission is NOW the bencficiary of SEVEN fraudulent judicial
decisions without which it could not survive — the latest two being from the Court of Appeals.
Verifying the fraudulence of these takes about a minute — if that long.”

Indeed, I wrote the motions with Mr. McKinley in mind - attaching exhibits to each motion that would be sufficient
to substitute for the file in permitting verification of the SEVEN fraudulent Judicial decisions of which the
Commission was the beneficiary in three separate lawsuits.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twenty-Six October 13,2003

Court of Appeals was reached on December 17, 2002 — the same day as I stood, just down the
street at the State Capitol, attempting to vindicate the public’s rights by preventing Senate
confirmation of Senate Judiciary Committee Chairman Lack to the Court of Claims.

As to the corruption of the appointments process to the lower state courts, represented by Governor
Pataki’s appointment of Chairman Lack to the Court of Claims on December 10, 2002, the Senate
Judiciary Committee’s no-notice “hearing” to confirmation that appointment seven days later -- at
which no questions were asked of Chairman Lack, and no one permitted to testify -- afforded Mr.
McKinley a golden opportunity to bring together into a single stunning story the documentary
- evidence of the corruption of judicial selection to the lower state courts and “merit selection” to
the Court of Appeals and of the corruption of Commission on Judicial Conduct. Indeed, such
evidentiary synthesis was done for him -- embodied in CJA’s December 16, 2002 letter to Senate
Majority Leader Bruno, Outgoing Senate Minority Leader Connor, and Incoming Senate Minority
Leader Patterson®’, summarizing Chairman Lack’s pivotal role in that corruption. As for the
substantiating documentation to that extraordinary letter, it was meticulously organized and labeled
in a carton, which I left with Mr. McKinley. Such included a file of documents pertaining to
Chairman Lack’s misconduct in connection with Justice Rosenblatt’s 1998 “merit selection” to the
Court of Appeals. It also included a separate file pertaining to Justice Graffeo’s 2000 “merit
selection” to the Court of Appeals, containing CJA’s November 13, 2000 letter to Chairman Lack
and the October 16, 2000 and November 13, 2000 reports it had enclosed. Mr. McKinley’s
response to this unbelievable chance to make up for a year and a half lost time and showcase
Chairman Lack’s role in corrupting judicial selection and discipline was a superficial and
misleading December 18, 2002 article, “State Senate Votes to Confirm One of Its Own for a
Judgeship”, making no mention whatever of CJA’s document-substantiated December 16, 2002
letter to the Senate’s leadership®. He then compounded this deceit upon the public by a

z CJA’s December 16, 2002 letter to the Senate leadership is posted at “Correspondence-NYS: Senate
Judiciary Committee & Senate”.

B This omission was notwithstanding Mr. McKinley included me in the article, apparently for purposes of
diminishing the nature of my intended testimony at the hearing — and impugning my reputation. Thus, after
identifying me as “run[ning] the Center for Judicial Responsibility”, Mr. McKinley claimed that I had “said” — but
without quoting me -- that the basis for my attempt to testify at the Senate Judiciary Committee’s “hearing” was
that Chairman Lack “had a tendency to rush confirmation hearings and sometimes ignored complaints about
nominecs”. Examination of CJA’s December 16, 2002 letter suffices to establish that this is NOT something I
would say. Firstly, as to “tendency”, the letter annexed a report of the City Bar containing a chart of the precipitous
acceleration of confirmation hearings. Secondly, as to “sometimes”, the letter particularized our direct, first-hand
experience with Chairman Lack, who had ALWAYS and without exception ignored our serious and substantial
complaints against judicial nominees. Mr. McKinley also permitted the Senate Judiciary Committee’s acting
chairman to claim — but, likewise, without quoting him -- that I was “not allowed to speak because I had disrupted
other hearings”. This, without giving me an opportunity of rebuttal — and when the documentary evidence in his
possession could leave no doubt but that I was not permitted to testify because what I had to say as to the
impropriety of the Committee’s hearing and Chairman Lack’s official misconduct was explosive.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twenty-Seven October 13,2003

aflattering and exculpatory December 26, 2002 front-page metro article on Senate Majority Leader
Bruno, “The Odd Man Out in Albany’s Triumvirate of Power”. As to each of these articles, I was
compelled to write letters to the editor in an attempt to restore accuracy. Though unpublished, I
contemporaneously sent them to Mr. McKinley and, subsequently, to the editorial board.

The following month, in the context of Governor Pataki’s J anuary 6, 2003 “merit selection”
appointment of Court of Claims Presiding Judge Susan Read to the Court of Appeals, Mr.
McKinley was again favored with a golden opportunity to bring together the documentary evidence
of the corruption of “merit selection” and the corruption of the Commission on Judicial Conduct.
Once again, the evidentiary synthesis was done for him — CJA’s written testimony for the Senate
Judiciary Committee’s January 22, 2003 “hearing” on Judge Read’s confirmation®*. Such written
testimony, which I discussed and provided him in advance of the “hearing”, extensively detailed
the relevance of CJA’s October 16, 2000 report to Judge Read’s confirmation. It also highlighted
that CJA’s March 26, 1999 ethics complaint against the Governor — Exhibit “A-2" to that report —
was relevant to Judge Read. This, because she had been the Governor’s deputy counsel during the
relevant time frames encompassed by the complaint relating to the corruption of the Commission
on Judicial Conduct — and, therefore, was chargeable with the official misconduct therein
particularized.

Mr. McKinley was an eye-witness to the dramatic events at the Senate Judiciary Committee’s
January 22, 2003 confirmation “hearing”, where J udge Read was not asked a single question and I
— the only person testifying in opposition — was, after less than three minutes, halted from
presenting my written statement, for which I had brought three cartons of substantiating
documents, and threatened with physical removal. Nevertheless, the next day’s Times carried no
story by Mr. McKinley about the frightening perversion he had witnessed. Nor did it run the AP.
wire story, appearing in other newspapers, describing what had occurred at the “hearing”. Instead,
there was only a “Metro Briefing” item, tagged with an AP attribution, announcing the Senate
confirmation of Judge Read — no reference to the “hearing”.

To the extent Mr. Landman was unaware of CJA’s December 16, 2002 letter to the Senate
leadership in opposition to Chairman Lack’s confirmation to the Court of Claims and CJA’s
January 22, 2003 written testimony in opposition to Judge Read’s confirmation to the Court of
Appeals — contemporaneous with Mr. McKinley’s suppression of these powerful documents from
the news stories he was writing and not writing — it is reasonable to believe he subsequently
became aware of them. On J anuary 29, 2003, in the continued absence of ANY Times coverage of
what had taken place at the January 22nd “hearing” on Judge Read’s confirmation — I wrote to Mr.
McKinley and specifically requested that he confer with his editors about assigning “this

b2

CJA’s January 22, 2003 written testimony is posted at “Testimony’.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twenty-Eight October 13,2003

meticulously-documented MAJOR story to an investigative reporter for the coverage it so clearly
deserves”. Ithen provided the letter to the editorial board under a memo of that same date bearing
an identical “RE” clause as my letter to him, “Essential News & Editorial Coverage: The
Corruption of ‘Merit Selection’ to the New York Court of Appeals — The Senate Judiciary
Committee’s Role”. Like CJA’s October 8, 2002 memo, this January 29, 2003 memo also put the
editorial board on notice of its independent obligations to inform the public as to “what’s been
going on with state judicial appointments — including ‘merit selection’ to our Court of Appeals” -
which metro was suppressing. As with the earlier memo, the editorial board may be presumed to
have discussed it with Mr. Landman — and such discussion was mandated by its review of CJA’s
January 22, 2003 written testimony and December 16, 2002 letter to the Senate leadership.

Plainly, Mr. Landman’s knowledge should not be one of surmise. In response to this misconduct
complaint against him, he must be required to precisely identify “what he knew and when he knew
it” so that the extent of his betrayal of professional responsibilities may be assessed beyond what is
memorialized by my November — December 2000 fax and letter communications to him and what
have here recited as to our direct, face-to-face contact on April 18, 2001. These, however, suffice
to establish his wilful and deliberate rejection of documentary evidence, presented and proffered to
him, at that time, that “merit selection” to New York’s highest state court was, at every level,
corrupted, that the state Commission on Judicial Conduct was corrupt to such a degree that it was
surviving legal challenge only by the corrupting of the judicial process — and that complicitous in
both were New York’s highest public officers, including those up for re-election the following
year.

Just as The Times took corrective steps to repair the minimal damage done by Jayson Blair, so it
must take corrective steps to repair the far-reaching and irrevocable damage to the People of this
state done by Mr. Landman. The Times scrutinized J ayson Blair’s reportage to determine the extent
and seriousness of his “journalistic fraud” — and discharged him from employment. No less is
required here. Comparable scrutiny must be given to Mr. Landman’s role in suppressing the fully-
documented, politically-explosive corruption stories we presented for coverage from the beginning
of his tenure in September 1999, as well as in authorizing, or acquiescing to, metro articles and
items which, by reason of the suppressed stories, he knew to be materially misleading.

Unlike Jayson Blair, who did not cooperate in The Times investigation of him, Mr. Landman’s
cooperation must be demanded. For starters, Mr. Landman must explain the evaluative steps he
took upon receiving my November 17, 2000 and November 21, 2000 faxes, as well as my
December 6, 2001 letter. Certainly, it is incongruous in the extreme for Mr. Landman to be
elevated to the newly-created position of assistant managing editor for enterprise,

“responsible for generating and overseeing cross-desk projects, organizing long-
term coverage of running stories, and working with individual desk to ensure that




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Twenty-Nine October 13,2003

they are equipped to generate high-powered enterprise journalism”,

when, as metro editor, he was unable — or more likely unwilling -- to acknowledge what is obvious
from the most cursory review of CJA’s October 16, 2000 report: that it is the stuff of which “high-
powered enterprise journalism” is made. That he additionally suppressed the October 16, 2000
report from metro’s ordinary news coverage — as likewise our November 13, 2000 report and
November 13, 2000 letter to Justice Graffeo and Senate Judiciary Committee Chairman Lack,
suppressing, as well, the very fact that that the Committee’s November 29, 2000 confirmation
“hearing” was “by-invitation-only”, with only favorable testimony allowed — further underscores
the profound dishonesty and disrespect for basic Journalistic obligations he brings to his new
position.

CJA is ready to assist you in verifying this far-reaching misconduct complaint against Mr.
Landman. Once again, we offer you “hard copies” of all our underlying complaints and
correspondence — most of which are posted on our website, www.judgewatch.org, “Press
Supression-New York Times . Likewise, we offer you “hard copies” of all the documentary
materials substantiating the stories for which we sought coverage.  As to these materials, a
substantial portion are also posted on CJA’s website — and several of this letter’s footnotes indicate
their precise location, for your convenience.

Time is of the essence. Within days the Commission on Judicial Nomination is expected to release
its “short-list” of nominees for the vacancy created by the resignation of Judge Richard Wesley,
Governor Pataki’s first “merit-selected” appointee to the New York Court of Appeals®®. Of course,
under Mr. Landman’s metro, Times readers have not been informed that a Jjudge on our state’s
highest court resigned — let alone the reason: his confirmation by the U.S. Senate to the Second
Circuit Court of Appeals in June, following his nomination by President Bush in March, both
likewise unreported. Indeed, it was only last month, in an article describing oral argument of a
case at the New York Court of Appeals, that metro even disclosed (in a parenthesis) the existence
of a vacancy?’, leaving it to uninformed Times readers to guess how that vacancy was created and

% Not currently posted are our correspondence and complaints prior to our June 14, 1992 letter to Max

Frankel. Such are, however, included in the compendia of exhibits substantiating our October 21, 1996
comprehensive complaint. Compendium I contains our two October 23, 1990 faxes to Mr. Landman, regarding
Castracan v. Colavita, our ground-breaking legal challenge to the manipulation of Judicial elections, annexed
thereto as Exhibits “D” and “E”. [Castracan is posted on our website under “Judicial Selection-Judicial
Elections™).

2%
9/18/03.

See, in particular, “Few Appellate Judges Apply for Wesley’s Sear”, New York Law Journal, John Caher,

A “In Death Penalty Appeal, Judges Focus on Broad Questions of the Law’s Enforcement”, New York

Times, William Glaberson, 9/9/03.




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Thirty October 13, 2003

whose seat it was. This news blackout is despite the fact that Mr. Landman should have been
aware of many of the corrupt details of Judge Wesley’s ascension to the federal bench via CJA’s
June 19" letter to Mr. Siegal — which, as hereinabove set forth, he should have received as a
member of The Times’ “Committee on Safeguarding the Integrity of our Journalism”. These
corrupt details include Senator Schumer’s politically-motivated deal-making in federal judgeships,
in utter disregard of the public’s rights and welfare?®. It is evident, however, that Senator Schumer
— up for re-election next year — occupies a status similar to Attorney General Spitzer at The Times:
“protecteg” from scrutiny, with coverage reinforcing the advantages of incumbency and deterring
challenge™.

= Instead of critically-examining Senator Schumer’s deal-making in judgeships, as clearly mandated by the

“paper trail” of CJA’s correspondence with him and others posted on CJA’s homepage, metro instead ran a J uly
23, 2003 article, “Schumer Strikes Deal on Way Court Vacancies are Filled ", uncritically accepting Senator
Schumer’s “spinning” of such deal-making as a good thing - and soliciting comment only from the other deal-
making parties: Governor Pataki and the White House. Although I telephoned its author, William Glaberson, on
that July 23" date to interest him in more in-depth coverage based on the documents on our homepage, I have not
heard from him since.

Suffice to say, the most immediately-recognizable of Senator Schumer’s agreed-upon judicial nominees is
Dora Irizarry, the republican party’s “sacrificial lamb™ against Attorney General Spitzer in 2002 . Perhaps because
her nomination so obviously exposes the true political nature of Senator Schumer’s Judge-deals, metro carried only
a “Metro Briefing” item (4/28/03) as to her imminent nomination, announced by Senator Schumer. 1do not believe
there was any Times news story about the nomination or the deal behind it which Senator Schumer had made. Nor
do I believe that metro ran any story when the Association of the Bar of the City of New York found Ms. Irizarry
“not approved” in June, or when the American Bar Association found her “not qualified” by a majority rating in
July - at the very time of Mr. Glaberson’s July 23" article. Only on October 2nd, occasioned by the Senate
Judiciary Committee “hearing” on her confirmation, was there any Times coverage: a metro article by Raymond
Hemnandez, wholly concealing Senator Schumer’s role in the nomination. Indeed, not only is Senator Schumer’s
deal on her nomination not mentioned, but it is only toward the end of the article that Senator Schumer’s name even
appears. Mr. Hernandez then seeks to absolve him of responsibility by speculating that Mr. Schumer: “may not
want to pick a fight with the White House and with Governor Pataki over a relatively minor judicial nominee like
Ms. Irizarry, a Hispanic woman from his home turf who is politically moderate™. Since when is a nominee to a
federal district court a “minor judicial nominee”? Mr. Hernandez then adds, “Mr. Schumer left the hearing before
the testimony by members of the American Bar Association”. How convenient — and is this also an explanation for
why his article includes no comment by Senator Schumer, nor response by him to appropriately pointed questions.

As for Senator Schumer’s comments in metro’s October 3™ article, “After Attacks: Pataki Defends His
Selection For Judgeship”, by Michael Cooper, they don’t belong as a postscript, but in an article of their own that
will enable New Yorkers to assess his record on federal judgeships that affect them .

» See, inter alia, “Getting the Elephant Into the Garden” (Raymond Hernandez, 7/13/03): “Most notably,

top New York Republicans have abandoned plans to mount a serious challenge next year against Senator Charles

Schumer, a popular Democrat...”; “Schumer Is Leader In Raising Money” (7/19/03); “For Schumer, A War Chest

That Reflects Wall Street”, (Raymond Hernandez, 9/ 8/03)”: “The money has kept pouring in despite the fact that

Mr. Schumer has no Republican challenger and that top New York Republicans have all but abandoned any plans

to mount serious opposition next year given his politically-dominant position.”; “In Speech, Spitzer Casts Himself
as the Main Democratic Challenger to Pataki in 2006 ", (James McKinley, Jr., 9/17/03).




Executive Editor Bill Keller/NYT Page Thirty-One October 13, 2003

As with CJA’s September 25, 2003 letter to you — your duty is to provide a “role model example of
how, absent an ombudsman, [a complaint] should be professionally handled, consistent with
Journalistic responsibilities”. Plainly, this complaint has serious consequences for Mr. Landman,
described by press articles as your “close friend and ally” (“Washington, Up Front and Center”,
New York Post, Keith Kelly, 7/27/03) and as the person who you have stated you would have
made managing editor had you been selected to be executive editor in 2001 (Times Task:
‘Credibility”, Daily News, Nancy Dillon, 7/3 1/03). Likewise, its consequences are serious for a
plethora of others at The Times with whom you have personal and professional relationships and
dependencies. If you are unable to rise above these relationships and interests in discharging your
professional duty, you must promptly forward this complaint to whatever public editor/ombudsman
as you appoint — and CJA so requests.

Thank you. .
Yours for a quality judiciary
and responsible journalism,

=Corq 2 DRvasg d Ul

ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJ A)

cc:  Arthur Sulzberger, Jr., Publisher

Jill Abramson, Managing Editor for Newsgathering
Allan Siegal, Standards Editor
Jonathan Landman, Metro Editor
Editorial Board (each and every member)
Philip Taubman, Washington Bureau Chief
Joyce Purnick
Jerry Gray, Editor

. Clifford Levy
Kevin Flynn
John Sullivan
David Rohde
Raymond Hernandez
Laura Mansnerus
James McKinley, Jr., Albany Bureau Chief
Marianne Giordano, Editor
William Glaberson
Tony Marcano, Ombudsman, Sacramento Bee
Tom Goldstein
Jayson Blair




