Center o Jupiciar A ccounrasiiry, .

P.O. Box 69, Gedney Station Tel (914) 421-1200 E-Mail: judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10605-0069 Fax (914) 428-4994 : Web site: www.judgewatch.org
Elena Ruth Sassower, Coordinator

BY FAX: 212-556-1434
BY HAND

February 12, 1998

Arthur Ochs Sulzberger, Jr., Publisher
The New York Times

229 West 43rd Street, 14th floor
New York, New York 10036

RE: Suppression of important, time-sensitive. and electorally-significant stories

Dear Mr. Sulzberger:

Since The New York Times has no news ombudsman to handle complaints, this letter formally requests
your review of this complaint and a meeting with you. At issue is the wilful suppression of stories which
not only meet any reasonable definition of the Times standard of “news fit to print”, but present the kind
of critically important information which citizens in a democracy must have if they are to preserve
governmental integrity and exercise an informed vote. 7imes editors, who have suppressed these stories,
have refused to explain why they have done so.

You may recall that last May 8th, when you addressed an audience at the 92nd Street Y, I publicly asked
you why the Times has no news ombudsman. I inquired whether this reflected your view that there
could be no legitimate complaints against the Times. Charlie Rose, the moderator, called it a very good
question.

Your answer was that you believed that having a news ombudsman lets editors “off the hook” and that
it is the responsibility of 7imes editors to handle complaints. After the program, I went up to you and
told you that Times editors were not meeting that responsibility and that your confidence in them was
misplaced. To prove this, I handed you an envelope containing a copy of the 23-page submission to
Project Censored, which our non-partisan, non-profit citizens organization, the Center for Judicial
Accountability, Inc. (CJA), had filed with the Times as a complaint against it on October 21, 1996
(Exhibit “A-17). The complaint documented, by seven compendia of exhibits, the refusal of Times
editors, as well as high-ranking management, such as yourself, to define its “news fit to print” standard
or to address legitimate previous complaints that the Zines was suppressing, over a seven-year period,
important, electorally-significant stories about the dysfunction and politicization of the judicial selection
and discipline processes. This, in addition to black-balling CJA and denying the public a stunning model




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Two February 12, 1998

of citizen action. The envelope I gave you also contained a December 2, 1996 supplement, detailing the
vicious and depraved manner in which a Times editor had addressed that October 1996 complaint --
unrestrained by higher editors.

Although you promised to read these materials, we never heard from you. Nor did we get a meeting
with you, which is what our complaint had requested (Exhibit “A-1"). Instead, the only discernible
result was that less than 2-1/2 weeks later, on May 24, 1997', the Times announced the promotion of
two of the worst offenders whose misconduct had been particularized by our complaint and supplement:
Joyce Purnick® and Michael Oreskes. (Exhibit “A-3": “Times Names 4 to Senior Positions on the News
Staff’). The pattern of Times suppression and black-balling remained unchanged.

This past December and January, as an electorally-significant and time-sensitive story developed about
Governor Pataki’s manipulation of the judicial appointments process and the complicity of the State
Senate -- both up for re-election this year -- Times suppression reached critical proportions. For that
reason, I called your office on January 8th and summarized the relevant background for your secretary,
Joanne Ficaro. I told her that two Times editors, Jerry Gray, the Metro Desk political editor, and Ms.
Purnick, his superior, were refusing to return phone calls and messages about the story. Ms. Ficaro told
me that you were traveling around the country throughout January. In your absence, I turned to Times
Executive Editor, Joseph Lelyveld. However, Mr. Lelyveld’s response was precisely what our 1996
complaint and supplement chronicled to be the modus operandi of Times editors and upper management
when presented with legitimate and substantial complaints: he ignored it®.

! The week earlier, on May 16th, the Times reported that Ms. Purnick had received the

1997 Meyer Berger award from the Columbia School of Journalism for “distinguished reporting”
(Exhibit “A-2”).

2 Ms. Purnick’s prior promotion to Metro’s Deputy Editor was announced less than a
month after we filed our October 21, 1996 complaint. Pages 12-22 of that complaint had featured a
“blow-by-blow” description of her misconduct as a Metro reporter/columnist.

3 Our October 21, 1996 coverletter (Exhibit “A-1") specifically requested that the
complaint it enclosed be brought to Mr. Lelyveld’s attention. Pages 5-6 of that complaint recounted
Mr. Lelyveld’s non-response to our prior complaint against the Times: a November 27, 1994 letter to
Hilton Kramer, which we had sent him -- and you -- by certified mail/return receipt [Compendium
IV: Doc. 1] and which had expressly requested a meeting with you, Mr. Lelyveld, or your
representatives. The letter chronicled the background of Times suppression that had necessitated
CJA spending $16,770 to run its October 26, 1994 Times Op-Ed page ad, “Where Do You Go When
Judges Break the Law?” about unaddressed corruption issues bearing on that year’s upcoming
gubernatorial and Attorney General elections. You also did not respond.




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Three February 12, 1998

Mr. Lelyveld’s failure to professionally discharge his duties as Executive Editor was the subject of my
January 14th and January 15th telephone calls to your office. In my January 15th conversation, I spoke
with Tim Cummings, who identified himself as an assistant to your assistant. Among the things I told
him was that I was standing in the lobby of the Times, having unsuccessfully attempted to arrange a
meeting with Ms. Purnick and Mr. Gray. I also stated that I had just spoken with Mr. Lelyveld’s
secretary, Barbara Laverty, who told me that there was nothing Mr. Lelyveld could do because he had
“utmost confidence” in Times editors and that we had to deal with the Metro editors. This,
notwithstanding that all the documentation which should then have been before Mr. Lelyveld established,
resoundingly, that these two Times Metro editors -- who have no superiors other than Mr. Lelyveld and
yourself -- were refusing to respond to our reasonable telephone messages and written communications
and were deliberately suppressing an important newstory, involving the integrity of an essential
government process.

I further told Mr. Cummings that I had just come from the Association of the Bar of the City of New
York, where Steven Brill had given a presentation characterizing the lack of accountability in the media
as “almost total”. I stated to Mr. Cummings that I was sure that Mr. Brill, who had described his new
magazine Content as an expose of the media’s power, arrogance, and lack of accountability, would be
most interested in examining how the Times handles legitimate complaints of journalistic misconduct
by its reporters and editors, such as ours®. I left similar messages with Mr. Lelyveld’s office and with
the Metro Desk. Although I emphasized the necessity of your personal review of this matter, we have
received no phone call or other communication from your office since you returned from your travels.
Nor has anyone else from the Times contacted us.

The on-going and catastrophic consequence of the Times suppression of this most-recent manipulation
of the judicial selection process by Governor Pataki-- like its suppression of past stories about his
manipulation of that process -- may be seen from the self-serving claim of the Governor’s office,
reported on the front-page of the February 2nd New York Law Journal-

“Governor Pataki’s appointments are based on merit and the Governor is proud of his
record on appointments.”

It is obvious to us that unless you, as publisher of the Times, examine the evidence presented by our past
and present complaints showing that your reporters and editors -- and, especially, Ms. Purnick -- have
been suppressing story after story about how this Governor: (1) denies the public basic information
about his judicial appointments process; (2) denies the public any information to substantiate the
supposedly “highly-qualified” ratings his judicial nominees have received from his judicial screening
committees -- including the screening committee reports to which his own Executive Orders expressly

4 Coincidentally, I am sure, the Times ran an article about Mr. Brill’s new magazine

two weeks later (Exhibit “B”).




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. - Page Four February 12, 1998

entitles it -- and (3) ignores evidentiary proof that the ratings are “rigged” and are not the product of
“thorough inquiry”, as expressly required by those Executive Orders -- he will not only continue to
shamelessly manipulate the judicial “screening” process, but will use his media-unexamined claims about
his “merit” judicial appointments to sell his “re-election”. And he will be re-elected.

To further assist you in recognizing the utmost importance of your intervention and the deliberate
misconduct of Zimes staff, including those in whom you repose your greatest trust, CJA has gone to the
time, effort, and expense of providing you with this summary of the recent stories for which we sought
coverage, our communications with Times editors and reporters®, and their response.

The origin of the story for which CJA sought Times coverage from mid-December of last year through
mid-January of this year lies in two stories featured by our 1996 complaint as having been suppressed
by the Zimes. The first concerned our 1992 critique of the judicial qualifications of Westchester County
Executive Andrew O’Rourke, who -- in 1991 -- had been nominated by President Bush for a federal
judgeship. Our critique PROVED that Mr. O’Rourke was “thoroughly unfit” for any judicial office, let
alone for a federal judgeship, by examining his qualifications, as he set them forth on a questionnaire he
was required to fill out for the U.S. Senate Judiciary Committee. Additionally, the critique “pierced the
veil of secrecy” which cloaks the federal judicial screening process and exposed its gross deficiencies.
This included the screening of the ABA and City Bar, whose ratings approving Mr. O’Rourke we
demonstrated were nof the product of adequate investigation and were insupportable. Yet, despite the
enormity of our achievement and our herculean attempts to obtain Times coverage -- including a
complaint to you® -- the only thing the Times published was our Letter to the Editor, in expurgated form,
entitled, “Untrustworthy Ratings?” (7/17/92) (Exhibit “C-1"). Examination of our critique showed that
instead of a question mark after the title, there belonged an exclamation point. The second story
concerned Governor Pataki’s unexplained failure to set up permanent judicial screening committee and
his continued use, throughout the first half of his term, of a temporary judicial screening committee --
as to which the Governor withheld virtually a// information from the public. Nor would the Governor
divulge information about the qualifications of his judicial appointees, all alleged to have been found
“highly qualified” by his temporary judicial screening committee. Evidence showed those ratings were
being rigged by the Governor’s office. As particularized by our 1996 complaint (pp. 17-21), despite the
importance of this story and our similarly enormous efforts to obtain Times coverage, the only thing the

3 To reduce the volume of this voluminous presentation, we have omitted the

substantiating enclosures to various exhibits. Those exhibits consist of materials we transmitted to
Times editors and reporters. You should be able to obtain from them the substantiating enclosures. If
not, we would be pleased to provide you copies. We have also omitted the receipts confirming the
fax transmittals, which likewise we would be pleased to provide you.

6 See pp. 6-10 of our 1996 complaint for a description of our June 30, 1992 letter to you

and our other attempts to obtain Times coverage for our ground-breaking critique.




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. ' ~ PageFive February 12, 1998

Times published was our Letter to the Editor, in expurgated form, entitled, “In Choosing Judges, Pataki
Creates Problems” (11/16/96) (Exhibits “C-2”). Expurgated from the Letter was that the ratings were
being “rigged”.

The Times publication of our Letter to the Editor about Governor Pataki’s continued use of a temporary
judicial screening committee shows how powerful the press can be as a conduit for essential information
to the public. Even expurgated, that published Letter (Exhibit “C-2") set off a stir within the New York
bar community, ultimately forcing the Governor to appoint his permanent judicial screening committees.
Yet, the Times did not investigate why those permanent screening committees had not been previously
set up or examine anything about the qualifications of the nearly 100 judges appointed by the Governor
prior thereto. Nor did the Times examine whether -- and how well -- those permanent committees were
thereafter functioning -- or inform the public that the Governor was continuing to disregard the public’s
rights to basic information, including to the screening committee reports on the qualifications of his
judicial appointees. To no avail, we urged the Times to follow these stories, sending written
communications to Ms. Purnick and other staff reporters (Exhibits “D-37-“D-6")". Likewise, to no
avail, the Times ignored other and related breaking stories, bearing upon the integrity of government
which we provided to its reporters and editors (Exhibits “F-1"-“F-6"* and “G-2”, “G-5"- “G-7").

In December 1997, the two separate stories -- of Mr. O’Rourke’s demonstrated unfitness for judicial
office and Governor Pataki’s demonstrated manipulation of his judicial screening process -- came
together when the Governor nominated Mr. O’Rourke to the State Court of Claims based on a
representation that he had been rated “highly qualified” by the Governor’s State Judicial Screening
Committee. As with his prior judicial nominees, the Governor would not provide any substantiation of

4 I'believe that the Times July 2, 1997 article, “In a Candid Book, Lawyers Judge the
Judges” (Exhibit “E-1”), was prompted by information about the book contained in CJA’s June 2,
1997 letter to Governor Pataki (Exhibit “D-5”, p. 8). The article’s author, James Barron, failed to
return my several phone messages for him. CJA’s Letter to the Editor, responding to the article and
which we had titled “In Choosing Judges: Part II”, was not published (Exhibit “E-2").

8 For the full text of CJA’s $3,000 public interest ad, “Restraining ‘Liars in the
Courtroom’ and on the Public Payroll” (NYLJ, 8/27/97), which was provided to the Times by the
faxes reflected by “F-3”-“F-5”, see Exhibit “P-2”. Also, there is no transmittal letter or fax for
Exhibit “F-2”, consisting of CJA’s written testimony before the City Bar on May 14, 1997, which I
hand-delivered to the Times on that date in an envelope addressed to Ms. Purnick and Jan Hoffman.

9 During this period, we also submitted several versions of a Letter to the Editor about

the confirmation process to the federal judiciary (Exhibits “G-2”, “G-5”, “G-6"-“G-8”) responding to
a February 14, 1997 Times editorial, “Too Many Federal Court Vacancies” (Exhibit “G-1") and
subsequent published Letter to the Editor of Senate Judiciary Chairman Hatch and article (Exhibits
“G.3’, and “G-4”)‘




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Six February 12, 1998

that rating - even the screening committee report on Mr. O’Rourke’s qualifications to which the public
is expressly entitled by the Governor’s own Executive Order #10, §2d. Since our 1992 critique was
dispositive of Mr. O’Rourke’s unfitness -- and the State Judicial Screening Committee had never
contacted us -- we knew for a certainty that its rating was not the product of the required “thorough
inquiry”.  Indeed, we suspected that Mr. O’Rourke had obtained that rating by fraudulent
representations. This was the posture of the story on December 19, 1997 when I contacted Jack
Kadden, an editor at the 7imes Metro Desk. By then, the Times had already recognized the public
interest in Mr. O’Rourke’s appointment to the Court of Claims by reporting on it on December 13,
1997, the day after it was announced (Exhibit “H-4": “Westchester Chief Nominated Jor Judge, a
Longtime Dream”). However, neither in that article -- nor in its previous articles about Mr. O’Rourke’s
judicial aspirations, published during that year (Exhibit “H-1" and “H-3") -- had the Times reported
anything about his judicial qualifications, with the exception of an article about Gannetf’s lawsuit to
obtain the file of Mr. O’Rourke’s divorce proceedings, based on its purported relevancy to his
“suitability for a possible judgeship” (Exhibit “H-2").

The story for which we sought coverage was also a natural follow-up to the Times strongly-worded
editorial, “Governor Pataki’s Message to Judges” (Exhibit “I-3”) , appearing just days earlier -- an
editorial which questioned whether the Governor would “politicize the court system yet further by
appointing an undeserving crony” to be presiding justice of the Appellate Division, First Department.
I'told Mr. Kadden that Mr. O’Rourke was the Governor’s most recent “crony” to be appointed to the
state bench, that we could prove it, and that CJA was going to be mounting a citizens’ campaign to
prevent confirmation. I then faxed him a short written summary (Exhibit “J-1"), which closed by
emphasizing the important role of the press: “The only way Mr. O’Rourke will not be sitting on the state
bench is if the press does its part.”. Notwithstanding Mr. Kadden’s expressed interest during my phone
conversation with him, we heard nothing from him thereafter.

On December 23rd, I again called the Times. 1 learned that the Metro Desk had a political editor, Jerry
Gray and that, rather than contacting the Albany Bureau separately about the story, I could go through
him. I spoke with Mr. Gray several times that day, getting through on his direct line or when he called
me back. He could not have been more enthusiastic and interested. By then, a front-page Gannett
newstory had appeared, “O 'Rourke Could Be Wearing Judge’s Robes in Jaruary”, which described that
the State Judicial Screening Committee had been concerned that Mr. O’Rourke had not practiced law
since 1983, but that Mr. O’Rourke had reminded it that the ABA and City Bar had approved him for
his federal judgeship. Itold Mr. Gray that Mr. O’Rourke knew from our critique that those ABA-City
Bar ratings were insupportable, but was using them to bootstrap the real issue of his qualifications.
Although I discussed with Mr. Gray many aspects of the story -- including CJA’s view that because
Senate confirmation was a sham, rubber-stamp, Mr. O’Rourke’s confirmation was going to have to be
stopped before it reached the Senate -- he repeatedly brought the discussions back to the critique:
urging me to provide him with a copy and offering to have a messenger pick it up from us so that he




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Seven February 12, 1998

could have it as soon as possible. Indeed, based on what I told him about the dispositive nature of our
critique, Mr. Gray stated that he not only wanted to review it, but that he would present it to Albany
reporters, with whom he was going to meet that Friday. This is reflected by the fax I sent to him, a copy
of the fax I had sent to Mr. Kadden, on which I wrote “Thanks! Will call back with info about getting
you the critique ASAP” (Exhibit “J-1""). We spoke once or twice after he got that fax and in our last
very pleasant phone conversation on December 23rd, which was shortly before 2:00 p.m., Mr. Gray was
going to reserve a messenger, so that there would be no delay once I had the critique ready for pick up,
which I told him would be within the following hour or so. Yet, ten minutes later, when I called to tell
him I had the critique in-hand, I got his answering machine. All afternoon long, I got his answering
machine -- and likewise the following day, December 24th. With each call, I left a recorded message
for him, including messages that stated that I was waiting for his call, even though I had to go out
(which was true). It seemed fairly obvious that someone on the Zimes staff had “reached” Mr. Gray,
telling him to forget about the critique -- and ignore us.

Nevertheless - and undeterred -- on Christmas eve, I hand-delivered the critique to the Times under a
coverletter for Mr. Gray (Exhibit “J-2"), which recited the foregoing facts, summarized the significance
of the story, and outlined our strategy of citizen opposition: to keep Mr. O’Rourke’s nomination from
reaching the Senate, we were going to be calling upon the Governor to retract it and upon the State
Judicial Screening Committee to withdraw its “highly qualified” rating of Mr. O’Rourke. In closing my
coverletter to him stated,

“Our citizen opposition to this nomination -- and the extraordinary documentation on
which that opposition rests -- is a big story. The 7imes needs to report what is
happening. Ifit doesn’t, you can be sure that Mr. O’Rourke’s nomination is going to
be rubber-stamped through, just as they all are.

1998 is a gubernatorial election year'. It’s not too soon to let the voting public see what
Governor Pataki has been doing with his enormous power over judicial appointments:
manipulating the selection process to install party hacks on the state court bench.”
(Exhibit “J-27).

On Friday, December 26th, as our citizen opposition became a reality, I faxed Mr. Gray a copy of our
correspondence (Exhibits “J-3”, and “J-4”): our letter to Mr. O’Rourke calling upon him to substantiate
his “highly qualified” rating and to deny or dispute the findings of our critique as to his unfitness for

10 A footnote pointed out that 1998 was also a year when the Attorney-General would be

up for re-election and that CJA had “much to contribute to the Times coverage of ‘the Vacco Record’
-- as we have on ‘the Pataki Record’.”, referring to CJA’s $3,000 public interest ad in the August 27,
1997 New York Law Journal, “Restraining ‘Liars in the Courtroom’ and on the Public Paryoll”.
(See Exhibit “P-2” and fn.16, infra,)




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Eight February 12, 1998

judicial office, our letter to the Governor’s office to withdraw the nomination, and a draft first-page of
our letter to the State Judicial Screening Committee to withdraw Mr. O’Rourke’s “highly qualified
rating”. I also informed him that Gannett was going to be writing a story (Exhibit “J-4”). I asked that
he get back to us by Monday, December 26th.

On Monday, December 26th, I hand-delivered to the Zimes hard copies of all those letters (Exhibits J-
57,“J-6”, and “J-T”). By then Gannett had run an article about our citizen opposition and our demand
for the screening committee report on Mr. O’Rourke’s qualifications, which had not been produced.
Included in that story was a comment by the Governor’s press spokesman that he didn’t think there was
a screening committee report. The consequence of there being no committee report was that Mr.
O’Rourke’s nomination was a nullity -- and there was nothing for the Senate to confirm. From the
lobby, I also left a telephone message for Mr. Gray. There was no return call, either the next day or the
day after.

Finally, on Wednesday, December 31st, after leaving yet another message on Mr. Gray’s voice mail,
I was able to reach him through the Metro Desk, rather than by his direct line -- on which there was
always a machine. In answer to my queries, Mr. Gray confirmed that he had gotten all our materials and
stated affirmatively that the 7imes would be writing a story. Again, he told me that he was going to
meet with the Albany reporters about it and that he would get back to us by Tuesday, January 6th --
if not by Friday, January 2nd.

That Mr. Gray had promised to call by January 6th is reflected by my faxes to him, sent on January 5th
and then on January 8th (Exhibits “J-8” and “J-9”). These provided him with yet more of our
correspondence: our letter to the Senate Judiciary Committee as to its failure to contact us about our
citizen opposition and the basis therefor in advance of its scheduled January 13th meeting on Mr.
O’Rourke’s confirmation -- at which no public testimony was to be allowed (Exhibit “J-8”) -- and our
letter to Chief Judge Judith Kaye, seeking her intervention (Exhibit “J-9”). My urgent phone messages
for Mr. Gray on January 7th and January 8th were not returned. Likewise, Ms. Purnick, who supervises
Mr. Gray, did not return my urgent phone messages: two on January 8th, and one on January 9th --
which apprised her that Mr. Gray had not gotten back to us and was not returning our calls. It was
several hours after my first unreturned message for Ms. Purnick on January 8th that I first called your
office. The following day, after my third unreturned message for Ms. Purnick, which I then followed
by a fax to her"!, enclosing our most recent letter to the Senate Judiciary Committee (Exhibit “J-10”),

n In pertinent part the fax to Ms. Purnick stated: “I know you are busy -- but this is

URGENT, involving the integrity of the Governor’s judicial appointments ‘process’ and the State
Senate’s ‘process’ of confirmation. Mr. Gray has not gotten back to us, as he promised to do.
Especially in a year when the Gov. is up for re-election, doesn’t the Times recognize its obligation to
report on his manipulation of the judicial appointments process and complete disregard of the
public’s rights?” (Exhibit “J-10").




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Nine February 12, 1998

I contacted Mr. Lelyveld’s office. By that time, only four days remained until the J anuary 13th Senate
confirmation.

The substance of my conversation with Mr. Lelyveld’s secretary, Barbara Laverty, is reflected by the
letter I immediately wrote and faxed to her (Exhibit “K-1”). It not only specifically requested that Mr.
Lelyveld obtain the documentation substantiating our instant complaint of misconduct by Mr. Gray and
Ms. Purnick, but that he obtain our 1996 complaint. I pointed out that among the reporters whose
misconduct had been particularized by that earlier complaint were Ms. Purnick, then a Metro reporter.
In addition to sending a copy of that fax to your office (Exhibit “K-3"), I sent it to the Metro Desk, with
an express request to Ms. Pumick (Exhibit “K-2") that she provide Mr. Lelyveld with the materials we
had sent her over the past year -- most relating to judicial selection issues -- all of which she had
suppressed (Exhibits “D-3”, “D-5"- “D-6”, “F-2”, “F-4”). Because of the imminence of Mr. O’Rourke’s
Senate confirmation, we invited Mr. Lelyveld to call over the weekend. Neither he nor anyone on his
behalf called.

Consequently, at about 10:30 a.m. on Monday, January 12th, after I had verified that Senate
confirmation was, in fact, going to proceed the next day, I called Mr. Lelyveld’s office. Again, I spoke
with Ms. Laverty, again I emphasized the urgency of the situation, and, thereafter, again followed up
by sending a fax letter (Exhibit “L-1") reiterating the exigency involved. I stated that I was available until
3:15 p.m. “to answer any questions” and that the following day, January 13th, would be at the Senate
confirmation in Albany. I faxed copies of that letter to the Metro Desk, as well as to your office
(Exhibits “L-2” and “L-3”). No one ever contacted us -- although Ms. Laverty had assured me that an
editor would.

Apparently, the Times saw Mr. O’Rourke’s Senate confirmation as having sufficient public interest to
have made advance arrangements for it to be covered. Indeed, when I went to the Times Albany Bureau
on January 13th, following the anticipated sham Senate Judiciary Committee meeting on the
confirmation, Ray Hernandez told me that the story was being handled by Deborah West of the
Westchester Bureau -- whose Westchester number he wrote on a piece of paper and gave me (Exhibit
“M-17). I told Mr. Hernandez that I had voiced citizen opposition at the meeting and had given the
Senators a two-page hand-out. He eagerly took the copy I gave him (Exhibit “M-27), stating that he
would fax it to Ms. West.

In my brief conversation with Mr. Hernandez, I specifically asked whether he was familiar with our
citizen opposition and whether Mr. Gray had shown him the materials we had provided him about it,
including our 1992 critique of Mr. O’Rourke’s judicial qualifications. Without answering, Mr.
Hernandez picked up the telephone and called Mr. Gray, to whom he began speaking in my presence.
I left after I asked Mr. Hernandez whether Mr. Gray wished to speak with me -- to which he indicated --
without asking Mr. Gray -- that the answer was no.




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Ten February 12, 1998

I subsequently spoke with Ms. West. She confirmed that she had written the Times J anuary 14th article,
“Westchester Leader is Confirmed For Seat on State Court of Claims” (Exhibit “H-6"), the unedited
version of which she stated was twice the size. Ms. West would not reveal whether her original included
my statements at the Senate Judiciary Committee. She did concede, however, that the A.P. wire had
described it'?. Aside from the A.P. wire and what she had read in Gannb¥t | she stated she knew
nothing about our opposition or our efforts over the preceding weeks to obtain Times coverage. Even
the two-page summary of our opposition, which I left with Mr. Hernandez, she stated she had not
received -- from him or from the Times Metro Desk." Ms. West also suggested that our mistake had
been in not contacting the Westchester Bureau directly -- a particularly ironic suggestion inasmuch as
I did initially call the Westchester Bureau Chief Joe Berger'® -- and got his machine instructing callers

12 Donna Liquori, the AP. reporter who had been at the Senate Judiciary Committee

meeting, confirmed for me that her story contained a description of my statements to the Senators at
the Committee meeting, but could not provide me a copy because it is only available to A.P,
subscribers, such as the Times (Cf. 10/21/96 complaint, fn. 5). See following footnote.

B My quoted statements to the Senate Judiciary Committee were reported by Gannett as

follows: “No! There is citizen opposition to this nomination”. “This nomination is not properly
before the Senate, and this committee has not interviewed the citizen opposition nor received the
proper evidence”. “There is no committee report on Mr. O’Rourke’s qualifications”. “It is required
as a matter of law. It must be available to the public for public inspection. This nomination is a
nullity.” (Exhibit “M-3”: “O ‘Rourke Confirmed as Judge”, 1/14/98).

b Ms. West declined to give me the fax number of the Times Westchester Bureau so that

I could fax her the two-page summary (Exhibit “M-2"). Consequently, within 20 minutes of our
phone conversation on January 19th, which was shortly before noon, I hand-delivered a copy to the
Times Bureau, sliding it under its locked door. With it was CJA’s informational brochure, since Ms.
West had stated she was unfamiliar with our citizens organization. Although I left a follow-up
message for Ms. West confirming delivery, we received no subsequent response from her.

15 As reflected by our October 21, 1996 coverletter to our complaint (Exhibit “A-1” and
footnote), Joseph Berger was among those responsible for Times suppression and black-balling of us.
On March 8, 1993, just two days after Mr. Berger had written a front-page Metro story about Mr.
O’Rourke’s declining to seek appointment by President Clinton for a federal Jjudgeship, “O 'Rourke
Rejects Offer of Judicial Bid”, 1 contacted him about the REAL reason why: our critique of Mr.
O’Rourke’s qualifications. I met with him on that date, giving him in-hand a copy of the critique and
a lengthy oral presentation about its significance. This was followed up by subsequent
communications, including a March 8, 1993 letter [Compendium II: Exhibit “NN”], providing Mr.
Berger with SIX different “angles” for a story about it. Nothing ever appeared -- and other vital,
electorally-significant stories which we presented to him for coverage were, likewise, suppressed by
him [Compendium II: Exhibit “O0”; Compendium IV, Doc. I, Exhibit “O”]. As indicated by our




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Eleven February 12, 1998

to telephone Jack Kadden. This is why I had called Mr. Kadden on December 19th.

On Wednesday, January 14th, following my return from Albany and after reading the Zimes article on
Mr. O’Rourke’s confirmation (Exhibit “H-6"), I called Mr. Lelyveld’s office. A different secretary,
Deborah Hour answered the telephone. Stating that Ms. Laverty was not available, Ms. Hour insisted
that there was nothing Mr. Lelyveld could do to assist us -- and that we had to speak with Mr. Gray.
This, notwithstanding I told her, repeatedly, that we had turned to Mr. Lelyveld precisely because Mr.
Gray was ignoring our phone calls and messages. Ms. Hour then connected me through to Metro and
a male voice answered. I do not know if the voice which said, “hello” was Mr. Gray’s, however this
unidentified voice fell silent as I began to speak. Moments later the connection was severed. I
immediately called Ms. Hour back to tell her what had happened and to reiterate that I wished to speak
with an editor associated with Mr. Lelyveld’s office. Her response was to hang up on me.

At that point, I called your office. This was now my second call to you. I conveyed what had taken
place to the female voice who answered and was put through to Metro. Jessica Bagdorf, a Metro news
assistant, picked up. I stated that Mr. Lelyveld’s office had insisted that I speak with Mr. Gray and Ms.
Purnick, although each of these editors had refused to speak with me, and that your office had now
channeled me through. I told Ms. Bagdorf that I would be in Manhattan the next day, January 15th,
and wished to arrange a meeting with Ms. Purnick and Mr. Gray, if possible. We agreed that I would
call after 10:00 a.m. the following morning to confirm what arrangements had been made.

I did call shortly after 10 a.m. the next day, January 15th -- from the lobby of the Zimes -- and identified
that fact to Eric Smith, a Metro news assistant, with whom I spoke. Mr. Smith told me that neither M,
Purnick nor Mr. Gray were available and that they had not left any message for me. After discussing
the seriousness of the matter with Mr. Smith, who stated he knew nothing about it and whose comments
to me were uninformed, I told him I would call back at about 1:00 p.m. in the hope that a meeting could
be arranged in the afternoon. I then telephoned Mr. Lelyveld’s office. This time M:s. Laverty picked
up the phone. Contradicting what she had told me on Monday, when she had stated that an editor
would be getting back to us, Ms. Laverty asserted that there was nothing Mr. Lelyveld could do and that
he had “utmost faith” in 7imes editors. Ms. Laverty repeated this mantra notwithstanding all that I had
told her in our first conversation, on January 9th, that there was no basis upon which to repose trust in
the editors -- a fact which our 1996 complaint had meticulously documented and which was
documented, as well, by the materials relating to our instant complaint, all of which I had asked her to
access for Mr. Lelyveld (Exhibit “K-1"). Ms. Laverty also denied that Ms. Hour had hung up the phone
on me when I had called the day before -- which I protested was not only untrue but rather extraordinary
if -- as Ms. Hour had claimed -- Ms. Laverty was not in when I called. It was immediately following
this phone conversation with Ms. Laverty that I telephoned your office a third and final time, speaking
with Mr. Cummings and requesting that, on your return from your travels, you personally review this

October 21, 1996 coverletter (Exhibit “A”), Mr. Berger never returned the critique to us.




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Twelve ' February 12, 1998
matter.

Upon leaving the Times at about 10:30 a.m., I brought to the delivery room copies of CJA’s 2-page
hand-out to the Senators on the O’Rourke confirmation (Exhibit “M-2") and Gannett January 14th
newstory of Mr. O’Rourke’s Senate confirmation (Exhibit “M-3"), which, unlike the Times article
(Exhibit “G-6”), included my statements at the Senate Judiciary Committee meeting. I placed these in
an envelope for Ms. Purnick and Mr. Gray, together with a copy of the “In Reply” column written by
CJA’s Director about our opposition to the O’Rourke nomination/confirmation that appeared in Gannett
on January 12th (Exhibit “M-4") and the December 26th Gannett article to which it responded,
highlighting the quote from the Governor’s spokesman that he did not think there was a screening
committee report on Mr. O’Rourke’s qualifications (Exhibit “M-5"). I was told that it would be
delivered within the next hour or so.

Three hours later, at 1:00 p.m,, T again called the Metro Desk and spoke with Mr. Smith. There was
no message for me and, according to him, Ms. Purnick had told him that she already spoke to me. I
vigorously protested this outrageous lie. I told him that the last time I had spoken to her was in August.
In fact, my last phone conversation with Ms. Purnick was not August 1997, but August 1996 -- as
recounted at pages 19-20 of our October 1996 complaint. Aside from that, I spoke to Ms. Purnick on
two further occasions, in person. The first occasion, on November 19, 1996, when Ms. Purnick
participated on a panel on judicial independence, is recounted at page 5 of our supplement to our
complaint. The second time, on April 17, 1997, was when Ms. Purnick’s participated as a panelist in
a program entitled, “What’s Happening to Freedom of the Press” (Exhibit “N™).

The consensus of the presenters at the April 17th program was that Governor Pataki’s administration,
as well as that of Mayor Giuliani, were extremely hostile to the press and had dramatically curtailed its
access to stories about the government’s functioning. According to Ms. Purnick, these restrictions had
required the press to be “more aggressive” and to develop “different sources” -- among them, “whistle-
blowers”. Her view was that most of the information comes out through these various sources but that
was “because we keep pushing”. As demonstrative of this “pushing” and her own commitment to meet
her journalistic obligation to get the news, Ms. Purnick related that when she had wanted information
about the closing of shelters, she had urged the Times to sue for it -- which it did after unsuccessfully
seeking to obtain disclosure through a Freedom of Information request.

~ During the portion of the program reserved for questions and comment, I presented a different answer
to the question as to “What’s Happening to Freedom of the Press”: the press itself. I explained that
notwithstanding Ms. Purnick’s assertion about utilizing other channels to get information, including

relying on “whistle-blowers”, the experience of our whistle-blowing citizens organization was that she
and the 7imes-- among other press -- was no better than the Administrations it purported to cover in
its wilful suppression of stories about the closed-door processes of judicial selection and discipline. As
proof, I lifted up a copy of our 1996 complaint together with its seven documentary compendia of
exhibits, and the supplement to it, chronicling seven years of Zimes suppression. I also went from my




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Thirteen February 12, 1998

front-row seat to place those 15 pounds of documents on the dais in front of Ms. Purnick. To my
recollection, neither she nor anyone else publicly responded to my charge as to press suppression of
these kind of stories. When the program concluded immediately thereafter, I went up to Ms. Purnick.
She stated that she would not discuss the complaint with me, albeit acknowledging that she had read it.

As you surely know from the copy of the complaint I gave you last May, there is a great deal for the
Times to discuss with us about it. And there is a great deal for the Times to discuss with us about our
current complaint -- and as soon as possible. The Times is NOW suppressing new stories related

to those it had previously suppressed. Both this week and last, we have tried to get the Metro Desk
to follow through on the item it reported on January 29th (Exhibit “H-7": “Ex County Chief’s Deal On
Pension is Questioned”): that Mr. O’Rourke will be collecting -- in addition to his $113,000 judicial
salary -- a $80,000 annual government pension. Notwithstanding the Times there reported that Senators
Dollinger and Leichter were seeking “more information about the O’Rourke payment plan” from the
head of the Office of Court Administration, Administrative Judge Jonathan Lippman, the Metro Desk
has refused to run any story about Judge Lippman’s response to the Senators. As pointed out by our
February 9th fax (Exhibit “O-3"), Judge Lippman lied to them, including by flagrantly misrepresenting
§211 of the Retirement and Social Security Law. This was to cover up the fact that he violated the law
in granting the “O’Rourke payment plan”. Such fax -- and our other faxes on Mr. O’Rourke’s waiver --
have particularized the law and Judge Lippman’s violation of the public’s rights. Here, too, we have
given the Metro Desk another sterling example of citizen action by CJA, single-handedly protecting the
public. Indeed, based on §211, we have called upon Judge Lippman to reconsider the waiver and to
rescind it and have called upon Senators Dollinger and Leichter to investigate Judge Lippman for his
demonstrated official misconduct (Exhibits “0-17, “O-3”, “O-5"). Yet, there hasn’t been a peep from
Ms. Purnick, Mr. Gray, or anyone else at the Metro Desk to this important story which -- like the others
we have presented -- is not just independently-verifiable, but easily so.

To verify the facts, the Times does not have to interpose court papers, as it did in the federal case
described in Saturday’s front-page Metro article, “State Lawyer Faces Queries About Résumé: Attorney
General’s Aide Repeatedly Failed Bar” (Exhibit “P-17)'%. All that it has to do is READ the plain

16 The CRITICAL issue in Attorney General Vacco’s re-election campaign will be how

he and his staff have performed on-the-job. Four years ago, the Times editorialized (9/17/94) that
“the voters need to know how the candidates [for Attorney General] intend to handle the job’s meat-
and-potatoes work of defending the state against legal actions” (9/17/94). Attorney General Vacco’s
on-the-job performance in defending state officials and agencies in legal actions was the subject of
CJA’s $3,000 ad, “Restraining ‘Liars in the Courtroom’ and on the Public Payroll’, in the August
27,1997 New York Law Journal (Exhibit “P-2”). Copies of the ad, with a coversheet, were faxed to
the Times on that date (Exhibits “F-3"-“F-5"), as well as placed on the Times desk at the Federal
Court in Foley Square on August 29th, also with a coversheet (Exhibit “F-6"). Back in 1994, the
Times suppression of our attempt to follow through with its editorial and get the candidates for




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Fourteen February 12, 1998

|
language of §211 of the Retirement and Social Security Law, which we have sent it (Exhibit “O-17), and
send a one-line written request to the Office of Court Administration, asserting the public’s express
rights under §211(6), which expressly makes waiver applications, such as Mr. O’Rourke’s, “a public
record”. Likewise, it has only to READ Executive Order #10, which we sent it (Exhibit “D-17),
expressly requiring screening committee reports on the Governor’s judicial appointees to be made
“available for public inspection” -- and send a one-line written request to Governor Pataki, asserting the
public’s unequivocal rights under its 12d. Such minimal action would be consistent with the standard
that the Times purports to recognize, that “government officials are ‘subject to scrutiny by the public’”.

It is certainly very little for the public to “expect” from the T; imes, from whom we are told to “Expect
the World”.

It seems to us that that Times new motto, “The New York Times: Expect the World” was introduced just
about the same time we filed our October 1996 complaint. Yet, CJA has never “expect[ed] the world”
from the Times. We have expected no more than basic professionalism and simple human decency from
Times reporters -- and if not from them, from Times editors -- and if not from the lower ranked editors,
then from their superiors -- and if not from them, then from you. With the exception of the Letters to
the Editor Department, we have not found anything resembling professionalism and decency at the
Times. As evidenced from our paper trail of complaints over the years, it is not for lack of trying.

It is our expectation that you will personally review both this complaint and our comprehensive 1996
complaint since all the 7imes editors to whom we have turned have either been part of the suppression
and black-balling or have dishonestly refused to address the irrefutable proof that we have presented
of such unconscionable and dangerous behavior. This includes the Times former Managing and
Executive Editor, A M. Rosenthal, to whom we sent a copy of our 1996 complaint and supplement
under a coverletter dated April 30, 1997 (Exhibit “Q-2") -- a short nine days before I handed them to
you at the 92nd Street Y. Mr. Rosenthal’s May 7, 1997 letter response (Exhibit “Q-3") arrived a few
days after I had presented those materials to you on May 8th. Without commenting on the complaint
and supplement - or returning them to us -- Mr. Rosenthal declined to become involved, stating, “I am
no longer an editor at The New York Times. 1 suggest you address yourself to those who are.” In view
of Mr. Lelyveld’s misconduct in refusing to address this complaint or, for that matter, our past
complaints the responsibility falls to you.

Attorney General to respond to the “meat and potato issues” it had identified, and failure to cover key
Judicial issues relating to the gubernatorial race were the background to CJA’s $16,770 ad, “Where
Do You Go When Judges Break the Law?”, published on the October 26, 1994 Op-Ed page. This is
recounted, in detail, in CJA’s November 27, 1994 letter to Hilton Kramer [Compendium IV, Doc. 1],
a copy of which we sent you and Mr. Lelyveld, certified mail, return receipt. (See fn. 3, supra).




Arthur Ochs Sulzberger, Jr. Page Fifteen February 12, 1998

Maybe, you’ll decide that the Times does need a news ombudsman, after all.

Yours for a quality judiciary,

ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc.
Enclosures
cc: Charlie Rose

Steven Brill, President, Chairman and Editor-in Chief, Content
Joseph Lelyveld, Executive Editor, The New York Times

Barbara Laverty, secretary

Deborah Hour, secretary
A M. Rosenthal, The New York Times
Metro Desk: Joyce Purnick, Metropolitan Editor

Jerry Gray, Political Editor

Jack Kadden, Assistant to Metro Editor

Jessica Bagdorf, Metro clerk/news assistant

Eric Smith, Metro clerk/news assistant
Westchester Bureau: Joe Berger, Bureau Chief

Deborah West, Times reporter
Albany Bureau: Ray Hernandez, Times reporter
Sut Jhally, Executive Director Media Education Foundation
Blair Horner, Legislative Director/NYPIRG
Daniel Kolb, Judiciary Committee Chairman

Association of the Bar of the City of New York

Ralph Nader




