CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, INC.,

P.0. Box 69, Gedney Station Tel. (914) 421-1200 E-Mail: judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10605-0069 Fax (914) 428-4994 Website: www,judgewatch.org

BY E-MAIL: public@nvytimes.com
BY HAND: _ June 19, 2004

DATE: June 17, 2004
TO: Daniel Okrent/Public Editor
The New York Times

FROM: Elena Ruth Sassower, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)

. RE: Times “Protectionism” of New York Senator Charles Schumer, Arising from
its Multitudinous Conflicts of Interest — Covering Up his Pivotal Role in the
Corruption of Judicial Selection and Discipline — and Depriving New Yorkers
of the Information Necessary to their Casting of an Intelligent Vote in the 2004
Senate Election

v | .
This is a complaint against The New York Times for its “protectionism” of New York Senator
Charles Schumer by its wilful and deliberate failure to undertake any critical examination of his
record in office on the important issues of judicial selection, discipline, and related constituent

services. Such is with actual knowledge that the readily-available, independently-verifiable
evidence would “rightfully derail his re-election campaign”.

In substantiation, enclosed is the Center for Judicial Accountability’s May 24, 2004 memo to
Gerry Mulaney, Deputy Metro Editor for Politics, for presentment to “ALL relevant editors
involved in the comprehensive election coverage touted by The Times’ February 2, 2004
supplement”, whose opening words are: “EVERYTHING YOU NEED TO KNOW ABOUT
THE 2004 ELECTIONS”. The memo was also sent to Raymond Hernandez because it
juxtaposed his speculative and repetitive May 18" front-page metro story, “$21 Million
Schumer War Chest: What Campaign Will It Pay For?”, whose single quote from the Senator
gave him “gratuitous free publicity”, with the proposal I had presented to Mr. Hernandez three

1

This day marks one full year since CJA’s June 19, 2003 letter to Assistant Managing Editor Allan Siegal, as
head of The Times’ “Committee on Safeguarding the Integrity of our Journalism”. The Times’ wilful and deliberate
failure to respond to that letter — and to CJA’s June 11,2003 memo-complaint which it transmitted — underlies the
instant complaint. See, pages 2-5, infra.




Daniel Okrent/Public Editor Page Two : June 17, 2004

weeks earlier for an easy-to-accomplish, fully-documented, case-study examination of the
Senator’s record on judicial selection, discipline, and the rights of his constituents with respect
thereto, “such as has not been done by The New York Times, either as part of its regular or
electoral coverage.” Although the explosive political significance of the proposal was readily-
verifiable from the substantiating primary-source documents posted on CJA’s website,
www.judgewatch.org — primarily on the homepage under the heading, “Paper Trail
Documenting the Corruption of Federal Judicial Selection/Confirmation & the ‘Disruption of
Congress’ Case it Spawned”?, Mr. Hernandez had wilfully and deliberately not responded. This
was particularized by the May 24™ memo to Mr, Mulaney, as well as by CJA’s May 11" letter
to Mr. Hernandez which it enclosed, setting forth the particulars of the proposal I had made to
him orally at the end of April.

)

Notwithstanding the May 24" memo requested a response “no later than midday, Thursday:.
May 27", we have received no response to date from Mr. Mulaney, or from any other Times
editor, or from Mr. Hernandez. This includes no response to the assertion in the May 24"
memo that The Times suffers from “profound and multitudinous conflicts of interest. .. with
respect to this proposal.” As stated in words presaging the filing of a complaint based thereon:

“Should Times editors responsible for election co‘verage not rise above

these conflicts — as is their journalistic duty to do -- I will assume that

such is after consultation with, and under the influence of, the

implicated-highest echelons of The Times, who are also their friends and

colleagues. In addition to Mr. Keller, this would include Arthur

Sulzberger, Jr., Jill Abramson, Allan Siegal, Philip Taubman, Jonathan

Landman, and The Times Editorial Board. Under such circumstances, I

will file a complaint against all concerned with The Times’ public

editor/ombudsman, Daniel Okrent. I hope this will not be necessary.”

(May 24™ memo, at pp. 3-4). ‘
The particulars of these “profound and multitudinous conflicts of interest” are set forth in
CJA’s unresponded-to correspondence with The Times from June ] 1, 2003-November 1, 2003,
also posted on CJA’s homepage “Paper Trail”. This correspondence establishes that while the
major political scandal embodied by the May 11, 2004 proposal was yet unfolding, CJA
vigorously endeavored to obtain Times coverage, going to the very highest echelons for such
purpose. Thus, our June 11, 2003 memorandum-complaint to The Times Editorial Board,
marked “URGENT ATTENTION REQUIRED” and bearing the RE: clause:

2 The explosive significance of these primary source materials is summarized by my published Letters to the

Editor in Roll Call (May 10™) and the New York Law Journal (May 19™) - copies of which were enclosed with the
May 24" memo, with the earlier Roll Call Letter also enclosed with the May 11" letter to Mr. Hernandez.




Daniel Okrent/Public Editor Page Three June 17, 2004

“The Scandal of Federal Judicial Selection in the Second Circuit and the
Betrayal of the People of New York by New York Senators Schumer &
Clinton — as Readily-Verifiable from the ‘Paper Trail’ of Primary Source
Materials Posted on the Homepage of www.judgewatch.ore”.

In the absence of any response, we wrote to Times Assistant Managing Editor Allan Siegal, as
head of the “Committee on Safeguarding the Integrity of our Journalism” examining whether
The Times should hire an independent ombudsman to handle complaints. Our June 19, 2003
letter to him, detailing the necessity of an ombudsman, bore the RE: clause:

“Ensuring Journalistic Integrity and Quality by Examining How The
New York Times Handles Complaints — Starting with CJA’s June 11,
2003 Memorandum-Complaint”.

Again no response — thereby necessitating our August 26, 2003 letter to Times Outgoing -
Washington Bureau Chief/Incoming Managing Editor for Newsgathering Jill Abramson. Still
no response. Thereafter, we wrote two substantive letters to Times Executive Editor Bill Keller,
dated September 25, 2003 and October 13, 2003 — whose indicated recipients included a “who’s
who” at The Times. Such requested Mr. Keller to provide a “role model example” of The
Times’ handling of complaints, in the absence of a public editor/ombudsman, by directing a
response to our unresponded-to June 11, 2003 memorandum-complaint or, alternatively, that he
refer it to the not-yet-appointed public editor as his “FIRST order of business™. To these, there
was no response. Nor did Mr. Keller respond following announcement of your appointment
when, by letter dated November 1, 2003, we requested that he confirm that he would be
forwarding our unresponded-to correspondence to you for your “immediate attention”.

Even before you began as The Times’ first public editor — and precisely because of Mr. Keller’s
non-response -- we had already hand-delivered a copy of our unresponded-to June 11, 2003-
November 1, 2003 correspondence to your office under a December 1, 2003 coverletter, which
welcomed you and stated “You are so needed”. In the event you no longer have that welcoming
coverletter, it, too, is posted on CJA’s homepage “Paper Trail”. As for your response, Arthur
Bovino of your office replied by a December 24, 2003 e-mail to my own e-mail of that date. He
wrote:

“Dear Ms. Sassower,
Thank you for your message. 1

I'apologize for not getting back to you sooner.

See, RE: clause & page 5 of CJA’s September 25, 2003 letter to Mr. Keller.




Daniel Okrent/Public Editor Page Four June 17, 2004

We have been swamped with correspondence since Daniel Okrent beg'an
his tenure, Dec. 1°.

Given the volume of reader comment; given the need to start with a clean
slate; and given the difficulty of evaluating the paper’s past deeds and
alleged misdeeds, Daniel Okrent has decided as a matter of policy not to
address issues that arose before his tenure began, except insofar as they
relate to the paper’s actions from December 1 forward. I am sure you
will understand that, were we to do this any other fashion, we would
disappear into an endless tunnel.

I do not mean to suggest in any way that I am not interested in your
concerns about the paper.

If you see specific instances that concern you in the future please send
me a message citing examples.”

The post-December 1* conduct of Mr. Hernandez and Mr. Mulaney in wilfully and deliberately
failing to respond to the powerful proposal embodied by CJA’s May 11" letter STANDS ON
ITS OWN in being both unprofessional and indefensible. Especially is this so when, as they
knew from even cursory review of the primary source “Paper Trail” documents, that the
proposed examination of Senator Schumer’s record on judicial selection and discipline would
expose his pivotal role in the corruption of these essential governmental processes and his
depraved disrespect for the rights and welfare of his own constituents. That the Senator is
running for re-election and continues to be regularly afforded free publicity by The Times,
which solicits his comment for news items and articles* -- any number of which presumably
reach The Times through his press releases, etc. -- makes their conduct all the more egregious.

Mr. Hernandez and Mr. Mulaney are both seasoned, professional Jjournalists. Their flagrant
disregard of The Times’ obligation to provide New Yorkers with information essential to their
casting of an intelligent vote in the 2004 Senate race is inexplicable except as a product of
“profound and multitudinous conflicts of interest’. Such conflicts, detailed by the
correspondence we placed before you on December 1%, arise from The Times’ long, sordid
history of suppression of “‘important, time-sensitive, and electorally-significant stories’ and
blackballing our citizens’ organization, whose undertakings and achievements offered an
inspiring model of citizen action™. This was the subject of complaint, after complaint, after

4 See, footnote 2 of CJA’s May 24" memo and, in particular, “Deal Ends Impasse Over Judicial Nominees™

(5/19/04) by Neil Lewis.

5

See, page 2 of CJA’s June 19, 2003 letter to Mr. Siegal.




Daniel Okrent/Public Editor Page Five June 17, 2004

coﬁlplaint which, to no avail, we addressed to editors and those in highest supervisory positions
at The Times, for more than a dozen years. As succinctly summarized by CJA’s June 19" letter
to Mr. Siegal,

“The Times’ newsroom and editorial board suffer from profound
conflicts of interest in reporting and editorializing on the instant national
story about the corruption of federal judicial selection precisely because
they have suppressed every aspect of the underlying corruption it
encompasses. Indeed, reporting and editorializing on the national story
would begin a process by which The Times would have to acknowledge
the legitimacy of all CJA’s prior complaints of its wilful and deliberate
cover-up, ‘protectionism’, and blackballing.” (at p. 5).

Consequently, this complaint brings up for examination those already-particularized conflicts
of interest and that ignominious history, which, had you examined them back in December,
would have enabled you to more quickly discern the range of “institutional” failures at The
Times, only partially described by your important May 30™ column, © Weapons of Mass
Destruction? Or Mass Distraction?”®. This would include The Times’ handling of legitimate
complaints pertaining to its “flawed journalism” — and its insistent reliance — at least with
respect to judicial selection and discipline -- on the self-serving representations and “spin” of
official and/or establishment sources, whether or not anonymous (¢f. your June 13™ column,
“An Electrician From the Ukrainian Town of Lutsk”), in complete disregard of the contrary and
qualifying assertions of citizens and citizen organizations, armed with READILY-VERIFIABLE
DOCUMENTARY EVIDENCE to prove their truth.

Please advise, as soon as possible, as to how we may assist in your investigation.

Thank you. Cona &
Enclosures: CJA’s May 24, 2004 memo with enclosures S Ve TS —

cc: Gerry Mulaney, Deputy Metro Editor for Politics
Ray Hernandez/Washington Bureau
The Public

s “From the moment this office opened for business last December, I felt I could not write about what had

been published in the paper before my arrival. Once I stepped into the past, I reasoned, I might never find my way
back to the present.

Early this month, though, convinced that my territory includes what doesn’t appear in the paper as well as
what does, I began to look into a question arising from the past that weighs heavily on the present...”




CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, INC.

P.O. Box 69, Gedney Station Tel (914) 421-1200 E-Mail:  judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10605-0069 Fax (914) 428-4994 Website: www,judgewatch.org

BY FAX: 212-556-3690 (11 Ddges)
BY E-MAIL: metro@nytimes.com

DATE: May 24, 2004

TO: Gerry Mulaney, Deputy Metro Editor for Politics/The New York Times

FROM: Elena Ruth Sassower, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)

RE: ~ Proposal to You and ALL Relevant Times Editors Involved in Election Coverage
for a Critical Examination of the Record of Senator Charles Schumer on
Judicial Selection, Discipline, and Constituent Services Relating Thereto

On May 18™ The Times’ metro section ran a (front-page) article by Raymond Hernandez
entitled, “$21 Million Schumer War Chest: What Campaign Will It Pay For?”. The article was
based -- explicitly -- on “speculation” that Senator Schumer might be interested in running for
governor and might divert his excessive funds for such purpose. As for the fact of Senator
Schumer’s huge campaign resources, The Times had already reported this, including in two
front-page metro articles by Mr. Hernandez himself, “Against the Risks of a Risky Business,
Schumer Amasses Money” (5/11/03) and “For Schumer, A War Chest That Reflects Wall Streer”
(10/8/03)". The article contained but a single quote from Senator Schumer, “The only thing on
my radar screen is being a good senator” ~ which was gratuitous free publicity?.

Please be advised that three weeks earlier, on April 20" T phoned Mr. Hernandez with a
proposal that he “critically examine Senator Schumer’s record — such as has not been done by
The New York Times, either as part of its regular or electoral coverage”. Thereafter, I left three
follow-up voice mail messages for Mr. Hernandez -- none of which he returned. This is

! See also, “Schumer Is Leader In Raising Money” (7/19/03).
2 During the past week in which the Democrats held their convention nominating Senator Schumer for re-
election and the Republicans nominated the “little known and not well-financed” Assemblyman Howard Mills
(“Many State Republican Stars Are No-Shows at Convention”, 5/20/04), The Times has conferred upon Senator
Schumer considerable free publicity relating to his activities as Senator: “Calls to Ease Gasoline Prices by Taking
Oil From Reserve” (5/18/04); “Democrats Urge Bush to Act on Gas Prices” (5/19/04); “Deal Ends Impasse Over
Judicial Nominees” (5/19/04); “Screening of Prison Officials Is Faulted by Lawmakers™ (5/21/04).




Gerry Mulaney, Deputy Metro Editor for Politics Page Two May 24, 2004

recounted by my May 11 letter to Mr. Hemnandez, which reiterated the prog)osal I had
discussed with him on April 29™. To this May 11" letter, he has also not responded”. Likewise,
he has not responded to my follow-up May 17" e-mail to him — or to my May 20™ voice mail
message that if I did not hear from him by the next day, I would turn to his editors.

I, therefore, enclose for your review a copy of this May 11 written proposal — with a request
that you provide it to ALL relevant editors involved in the comprehensive election coverage
touted by The Times’ February 2, 2004 supplement. To refresh your recollection, this was the
supplement whose front page announced, in big type capital letters above The Times’ motto,
“expect the world”:

~ “EVERYTHING YOU NEED TO KNOW ABOUT THE 2004 ELECTIONS
EVERY CANDIDATE.
EVERY ANGLE.
EVERY DEFINING MOMENT.
EVERY DAY.”

The second page similarly continued,

“ALL THE
CRUCIAL DECISIONS,
INSIDE SCOOPS,

OPEN CONFLICTS,
BEHIND-THE-SCENES DRAMAS,
RACE-ALTERING

DEVELOPMENTS.”

The third page then stated:

“Throughout this important election year, you can rely on The
New York Times for in-depth reporting and analysis of the key
candidates and issues in all the nation’s important elections.

With our team of award-winning journalists reporting from
campaign ftrails across the country, youll get smart,
unconventional takes on the conventional wisdom —and you'll

3 Mr. Hernandez did acknowledge receipt of the e-mailed May 11" letter, stating “thank you. i will read this

over soon.”




Gerry Mulaney, Deputy Metro Editor for Politics Page Three May 24, 2004

know today what the other media will be talking about
tomorrow.

Our editorial writers and columnists will provide critical
context, lively commentary and opinions that will keep you
informed and engaged and will help you make the best
decisions on Election Day.” (emphases in the original)

Based on the May 11 written proposal, I request that Times editors responsible for election
coverage immediately authorize an objective, critical examination of Senator Schumer’s record
on judicial selection, discipline, and constituent services relating thereto. Such is plainly
warranted by the most cursory review of the substantiating primary source materials posted on
the homepage of CJA’s website, www.judgewatch.ore, under the heading, “Paper Trail
Documenting the Corruption of Federal Judicial Selection/Confirmation and the ‘Disruption of
Congress’ Case it Spawned.™ Indeed, from Mr. Hernandez’ own review following our April
29" phone conversation, he may be presumed to have recognized that a journalistic
investigation into Senator Schumer’s conduct with respect to these documents would not only
“rightfully derail [his] re-election campaign™’ — but such gubernatorial aspirations as he may or
may not have.

I look forward to discussing with you and/or other editors the May 11™ proposal and the
powerful primary source documents that substantiate it. Should you or they wish “hard copies”
of these documents to facilitate review, I will furnish them expeditiously. In any event, please
let me hear from you no later than midday, Thursday, May 27" so that I may be guided

accordingly.

Finally, inasmuch as the May 11* proposal refers to my October 13, 2003 letter to Bill Keller,
review of that letter, posted as part of the “Paper Trail”, will disclose the profound and
multitudinous conflicts of interest confronting The Times with respect to this proposal®. Should
Times editors responsible for election coverage not rise above these conflicts — as is their
Journalistic duty to do -- [ will assume that such is after consultation with, and under the

4 CJA’s July 3, 2001 letter to Senator Schumer, focally discussed by the proposal, is also accessible via the

sidepanel “Testimony”, where it is posted with some of the most important underlying documents to which it refers.

3 See, my published Letter to the Editor, “Portrayal in News Item Found ‘Denigrating ™ (New York Law

Journal, 5/19/04) — posted at the top of CJA’s homepage. For your convenience, a copy is enclosed herewith.

8 Mr. Hemnandez’ own direct conflicts, arising from his misconduct in 2000 when he was in The Times’

Albany Bureau, are reflected by the recitation at pages 9-11 of the October 13, 2003 letter. This, in addition to what
is set forth at footnote 28, pertaining to his cover-up reporting last year from the Washington Bureau with respect to
Senator Schumer and Dora Irizarry’s nomination to the District Court for the Southern District of New York.




Gerry Mulaney, Deputy Metro Editor for Politics Page Four May 24, 2004

influence of, the implicated-highest echelons of The Times, who are also their friends and
colleagues. In addition to Mr. Keller, this would include Arthur Sulzberger, Jr., Jill Abramson,
Allan Siegal, Philip Taubman, Jonathan Landman, and The Times Editorial Board. Under such
circumstances, I will file a complaint against all concerned with The Times’ public
editor/ombudsman, Daniel Okrent. I hope this will not be necessary.

I await your response.

Thank you.

—ona .52 |

Enclosures: o '

(1) CJA’s May 11, 2004 letter/proposal, with published Letter to the Editor,
“Correcting the Record”, Roll Call, May 10, 2004

(2) CJA’s published Letter to the Editor, “Portrayal in News Item Found
‘Denigrating”, New York Law Journal, May 19, 2004

cc:  Raymond Hernandez/Washington Bureau
By E-Mail; rayhern@nytimes.com
By Fax: 202-862-0340




CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, InC.

P.O. Box 69, Gedney Station Tel (914) 421-1200 E-Mail: judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10605-0069 Fax (914) 428-4994 Website: www.judgewatch.org

Elena Ruth Sassower, Coordinator

BY FAX: 202-862-0340 (5 pages)
BY E-MAIL: rayhern@nytimes.com

May 11, 2004

Raymond Hernandez
The New York Times
Washington Bureau

[

RE: Critically Examining the Record of New York Senator Charles Schumer
on Judicial Selection, Discipline, and Constituent Services Relating Thereto

Dear Mr. Hernandez,

This follows up our Thursday, April 29" phone conversation, itself following upon my initial
attempt to speak with you on Monday, April 26™. Please advise as to the status of my
proposal that you critically examine Senator Schumer’s record — such as has not been done by
The New York Times, either as part of its regular or electoral coverage.

My proposal is not about Senator Schumer’s well-publicized role as an advocate for vigorous
scrutiny of ideologically-objectionable federal judicial nominees, as featured by your front-
page metro story, “An Infuriating Success: Schumer Draw Fire for Tactics Blocking Judicial
Nominees” (11/1/03). Rather, it is about the altogether different fashion in which Senator
Schumer operates with respect to ideologically “moderate”, “consensus” nominees, who are
the product of political deals. This includes his own deals with President Bush and Governor
Pataki over Second Circuit judgeships — unreported by your front-page metro story, “Pataki
Choice For Judgeship Is Assailed” (10/2/03), about the Senate J udiciary Committee’s hearing
to confirm Dora Irizzary’s nomination for a district court Judgeship in the Southern District of
New York. Such glaring omission was pointed out by footnote 28 of my October 13, 2003
letter tlo Bill Keller, to which you were an indicated recipient and to which I referred when we
spoke’.

As a case study, I proposed examination of Senator Schumer’s “agreement” with President
Bush for the nomination to the Second Circuit Court of Appeals of Govenor Pataki’s first

! The letter is posted on CJA’s website — including on the homepage as part of the “Paper Trail

Documenting the Corruption of Federal Judicial Selection/Confirmation and the ‘Disruption of Congress’ Case it
Spawned”

i




Raymond Hernandez, The New York Times Page Two May 11, 2004

appointee to the New York Court of Appeals, Richard C. Wesley. Such examination would
expose Senator Schumer’s wilful disregard for documentary proof of Judge Wesley’s on-the-
bench corruption in two enormously important public interest cases affecting the rights and
welfare of the People of New York — one of which involved the corruption of the New York
State Commission on Judicial Conduct and criminally implicated the Governor. Likewise, it
would expose Senator Schumer’s wilful disregard of documentary proof of the corruption of
other “safeguards” in the federal judicial confirmation process — bar association ratings and
Senate Judiciary Committte review. Indeed, such examination would demonstrate why two
years earlier, when Senator Schumer was chairman of the Senate Judiciary Committee’s
Courts Subcommittee, he ignored CJA’s fact-specific, document-supported July 3, 2001 letter
to him, submitted for the record of his June 26, 2001 hearing on the role of ideology in judicial
selection. That letter not only alerted him to the long-ago made, but largely unimplemented,
non-partisan recommendations of The Ralph Nader Congress Project, Common Cause, and the
Twentieth Century Fund to reform the federal judicial confirmation process, but called for his
leadership to repair a process that appeared to be nothing but a fagade for cynical wheeling
and dealing in judgeships. Quite simply, Senator Schumer ignored the letter because such
fagade satisfied his personal and political interests — and those of his Senate colleagues. The
same is true of the fagade that passes for federal judicial discipline, also summarized by the
July 3, 2001 letter (at pp. 16-18).

In our conversation, you told me to call you back at 12:30 p.m. the next day, April 30™, by
which time you would have reviewed, as least preliminarily, the substantiating documents for
the examination I was proposing. These, I stated were posted on the homepage of CJA’s
website, www.judgewatch.org, under the heading, “Paper Trail Documenting the Corruption
of Federal Judicial Selection/Confirmation & the ‘Disruption of Congress’ Case it Spawned”.

At the appointed time on April 30™ I did call you back — but got your voice mail, on which I
left a message?. I left further messages for you on Wednesday, May 5™, and Friday, May 7™.

To avoid further expense on long-distance phone messages which you do not return, kindly
advise as to what you have determined based on review of the primary source materials posted
on CJA’s website. These materials now include -- as part of the “Paper Trail” -- CJA’s May
4™ research proposal to scholars, entitled “Beyond Statistics to Documentary Evidence: The

2 As part of this message, I mentioned that inasmuch as your front-page metro story in that day’s paper

(“U.S.Is Seeking Return of Funds From Schools™) had included a comment from Senator Schumer about the
federal audit which was the subject of your story, the Senator should be willing to comment to you about the
compliance audit that New York State Comptroller Ed Regan had attempted to do in 1989 with respect to the New
York State Commission on Judicial Conduct — and whose results were summed up by the title of the Comptroller’s
report, “Not Accountable to the Public”. For your convenience, we posted that 1989 report on our website,
accessible by the sidebar panel, “CJA’s Library” — a fact of which I apprised you in at least one of my two
subsequent messages.




Raymond Hernandez, The New York Times Page Three May 11, 2004

Corruption of Federal Judicial Selection/Cofirmation, as Readily-Verifiable from Case-Studies

of So-Called ‘Mainstream’, ‘Consensus’ Nominations — Including those Engineered by
Senator Charles Schumer.”

If — notwithstanding your own past articles about Senator Schumer, this year’s New York
senatorial race, etc. — you are not The Times reporter who would be handling an objective,
critical examination of the Senator’s record on federal Judicial selection, federal judicial
discipline, and constituent services relating to the integrity of the judiciary, including of New
York State judges, please identify the reporter(s) who would properly be responsible for such
examination, particularly as part of The Times’ electoral coverage.

Thank you. '

Yours for a quality judici

ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)

P.S. In the event you have not seen my Letter to the Editor, “Correcting the
Record’, published in yesterday’s Roll Call, which highlights the significance of
the “Paper Trail” documents on CJA’s homepage and suggests an important
question to be asked of Senator Schumer, among others, a copy is enclosed.

Enclosure




Correcting
The Record

I was wrongfully convicted of -

“disruption of Congress,” which
you reported on Aprl 21 (“Jury

.Convicts Judiciary Protester”).
Contrary to your story, I never “ar-
gued” that “the right of citizens to

* testify at public hearings ... ‘is not
and must never be deemed to be a
disruption of Congress.”” Indeed,
your quotes were only around the
second half of that supposed argu-
ment.

What I actually argued was that
“a citizen’s respectful request to
testify at a Congressional commit-
tee’s public hearing is not — and
must never be deemed tobe— “dis-
ruption of Congress.”” This was ob-
scured by the prosecution, which,
without any basis in fact, painted
rie as $omeone who “did not fol-
low the rules,” further alleging that
I “broke the law by loudly disrupt-

ing a U.S. Senate Judiciary hear- -

ing”

In fact, more than two months
before the committee’s May 22,
2003, hearing to confirm New York
Court of Appeals Judge Richard
Wesley to the 2nd -U.S. Circuit
Court of Appeals — and in con-
junction with my request to testify
in opposition, as coordinator of the
national, nonpartisan, nonprofit
citizens’ organization Center for
Judicial Accountability, Inc. — I
asked the committee, in writing, for
its rules, procedures and standards.
None were supplied, just as the
committee never sent a letter deny-
ing my request totestify. Nor did
anyone in authority at the commit-
tee deny the request orally. More

seriously, no committee counsel

ever called me, let alone inter-
viewed me, about the case-file doc-

ROLL

* www.rollcali.com

uments ihad hand-delivered to the

committee two and a half weeks
before the hearing to substantiate

CJA’s particularized written state- .
ment as to Wesley’s readily verifi- .
able corruption as a;judge on New'

York’s highest state court in two
public-interest cases affecting the
rights and welfare of the people of
New York. Committee underlings
refused to even give me the names
of reviewing counsel] — and my
many, many phone messages to
speak to such unidentified counsel
and to others in authority at the
committee and in the offices of
Chairman Orrin Hatch (R-Utah)
and ranking member Patrick Leahy
(D-Vt.) were unreturned.

-_This scandalous state of affairs, .

where the Senate Judiciary Com-
mittee wilfully ignores evidence of
nominee unfitness in order to con-

summate the political deals which.

Senators make over judgeships, is

Established 1955

chronicled in fact-specific corre-
spondence I sent to Hatch and
Leahy, as well as to New York Sens.
Charles Schumer (D) and Hillary

Rodham Clinton (D) and the Capi-

tol Police prior to the hearing. It is
posted on the home page of CJA’s
Webssite, www.judgewatch.org, un-
der the heading, “Paper Trail Docu-
menting the Corruption of Federal
Judicial Selection/Confirmation
and the ‘Disruption of Congress’
Case it Spawned.”

As to what took place at the Ju-
diciary Committee’s May 22, 2003,
hearing, the best evidence is the
videotape. The second best evi-
dence is the official transcript, Both
are posted at the top of CJA’s home
page — with an analysis of each.
Such analysis hlghhghts — ‘apart
from my correspondence— the tell-

tale signs, revealed by the video, that -

“the Committee’s leadershlp ‘set
me up’ to be arrested.”

o

Monday, May 10, 2004 » Vol. 49, No. 121

An Economist Group business

On Juné 1, I will be sentenced to
jail for up to six months for my
words at the hearing. These words,
notuttered by me until after the pre-
siding chairman, Sen. Saxby
Chambliss (R-Ga.), had already
adjourned the hearing, were: “Mr.
Chairman, there’s citizen opposi-
tion to Judge Wesley based on his
documented corruption as a New

*York Coutt of Appeals judge. May

I testify?” _
Hatch and Leahy, Schumer and

" Clinton — and, of course, Chamb-

liss-— all of whominvoked their im-
munities under the Speech or De-
bate Clause to quash my subpoenas
for their testimony at trial — should
be asked how much jail time they
deem appropriate for such a con-
cocted “crime”’ ’
Elena Riith Sassower
.. Coordinator
Center for Judicial
Accountability Inc.




Wednesday, May 19, 2004

-
.

| LETTERS

To the Editor

Portrayal in News Item .
Found ‘Denigrating’

Last month, an important case in
which I was the criminal defendant
went to trial in Washington, D.C. At
issue was what took place at the U.S.
Senate Judiciary Committee’s May
22, 2003, public hearing to confirm
President George Bush's nomination
of New York Court of Appeals Judge

\Richard C. Wesley to the Second Cir-
cuit Court of Appeals. :

Although a lengthy front-page
article appeared in Legal Times,
owned by American Lawyer Media,
the same parent company as owns
the New York Law Journal, the Law
Journal did not run it. Instead, it

‘ran a scurrilous front-page “News
in Brief” item, “Sassower Faces
Charges of Disrupting Congress”
(April 12), whose most false and
defamatory assertion is directly
refuted by the Legal Times article.

According to the Law Journal
item, I both “spoke out” and “was
arrested for attempting to speak
during the confirmation hearing
without being invited to do so.” It
then continues “She contends she
simply wanted to speak her mind...”

No sane professional would
“contend[] she simply wanted to
speak her mind” — a portrayal
reinforcing the item’s denigrating
opening description that | have
“made a career of challenging
alleged corruption in New York
Courts.” The inference is that | am
pursuing, in an individual capaci-
ty, “alleged” corruption that may
be only “in my mind.” :

Conspicuously omitted — as
likewise from the front-page “New
in Brief” item, “Sassower Found
Guilty of Disrupting Congress”
(April 21) — are my professional
title and organizational affiliation.
No editorializing was needed for
the Law Journal to plainly state
that 1 am coordinator and co-
founder of the Center for Judicial
Accountability Inc. (CJA) — a
national, non-partisan, non-profit
citizens’ organization.

For more than a decade, CJA has
been documenting the dysfunction,
politicization and corruption of the
closed-door processes of judicial
selection and discipline by advoca-
cy that is scrupulously evidence-
based. Indeed, upon Mr. Bush’s
nomination of Judge Wesley, [ per-
sonally prepared a fact-specific
March 26, 2003, written statement

+{ -particularizing the case-file evidence

establishing Judge Wesley's cor-
ruption on the New York Court of
Appeals in two major public inter-
est cases, resulting in vast, irrepara-
ble injury to the People of New York.
Ithen hand-delivered this statement
— including the substantiating case-
file documents — to the American
Bar Association and Association of
the Bar of the City of New York, to
Senators Schumer and Clinton, and
to the Senate Judiciary Committee.
None made any findings of fact and
conclusions of law with respect
thereto. Nor did they — or Judge
Wesley, to whom I sent a copy of the
statement — ever deny or dispute
its accuracy in any respect. :

As to what I “contend” I said and
did at the Senate Judiciary Com-
mittee hearing, the Legal Times got
it right: .

“According to Sassower, shé
read from a prepared statement:
‘Mr. Chairman, there’s citizen oppo-
sition to Judge Wesley based on his
documented corruption as a New
York Court of Appeals judge. May I
testify?”

et York Lato Jonenal

Judge Wesley’s “documented cor-
ruption:” — covered up by the bar
associations, Senators Schumer,
Clinton, and the Senate Judiciary
Committee, among others — is a
major political scandal, yet to be
reported. Its explosive ramifications
would rightfully derail Senator
Schumer’s re-election campaign and
Senator Clinton’s talked-about future
candidacy for president. Fortunate-
ly, readers do not have to rely on the
Law Journal, but can verify this for
themselves. The substantiating pri-
mary source documents — includ-
ing the unrefuted and irrefutable
March 26, 2003, statement — are
posted on the homepage of CJA’s
Web site, www.judgewatch.org,
under the heading “Paper Trail Doc-
umenting the Corruption of Federal
Judicial Selection/Confirmation and
the ‘Disruption of Congress’ Case it
Spawned.”

Elena Ruth Sassower,
Coordinator, Center for Judicial
Accountability, Inc. (CIA )




